Connect
To Top

TEST: PEUGEOT 308 SW 1.2 PureTech 130 KM. Nowoczesne kombi które idzie z duchem czasu.

Peugeot 308 nie jest niczym nowym ponieważ jest już na rynku kilka dobrych lat. Jego druga generacja zadebiutowała podczas wrześniowego Frankfurt Motor Show w 2013 roku i jest on pierwszym Peugeotem, gdzie nowy model ma taką samą nazwę jak jego poprzednik, który w końcówce nazwy ma „8”. Najnowszy model to po prostu 308 drugiej generacji. Zmiana tej polityki wydaje się być słuszna, ponieważ kombinowanie z nowymi cyframi w nazwie po pewnym czasie staje się uciążliwe i trudne do zapamiętania. W marcu 2014 roku na salonie w Genewie zadebiutowała wersja kombi 308 SW gdzie pojawiły się nowe oszczędne trzycylindrowe silniki benzynowe o mocy 110 i 130 KM oraz Diesle HDI. Francuski producent wcześniej nie miał kompaktowego kombi, który jak równy z równym mógłby walczyć z niemieckimi rywalami. Teraz, wraz z prezentacją 308 SW wszystko może się zmienić.

Gdy po raz pierwszy zobaczyłem zdjęcia nowego Peugeota 308 w Internecie auto bardzo mi się spodobało. Pomyślałem jednak, że wersja kombi nie będzie już tak atrakcyjna ale na szczęście tak się nie stało. Zdjęcia to jedno, a podziwianie auta na żywo to drugie. Trzeba przyznać, że jeśli chodzi o wygląd samochodu producent stanął na wysokości zadania.

 P1120843 P1120842 P1120829

Peugeot 308 SW.

Decydując się na Peugeota 308 SW możemy wybierać z kilku opcji wyposażenia: Access, Active, Style i Allure oraz mamy do wyboru kilka jednostek napędowych:

– 1.2 PureTech, trzycylindrowy silnik o mocy 110 KM i 205 Mn momentu obrotowego

– 1.2 PureTech, trzycylindrowy silnik o mocy 130 KM i 230 NM momentu obrotowego, który może być wyposażony w automatyczną 6-stopniową skrzynię biegów japońskiej firmy AISIN

– 1.6 eHDI o mocy 92 KM i 230 Mn momentu obrotowego

– 1.6 eHDI o mocy 115 KM i 270 Mn momentu obrotowego

– 1.6 Blue HDI o mocy 150 KM i aż 370 Nm momentu obrotowego.

  P1120849 P1120847 P1120844 P1120841 P1120840

Francuz ma bardzo dynamiczną sylwetkę, ale zarazem wygląda elegancko i dostojnie. Do testów dostaliśmy egzemplarz w najbogatszej wersji wyposażenia Allure, który posiadał silnik 1.2 PureTech o mocy 130 KM oraz automatyczną skrzynię biegów. Klasy i stylu dodawały mu 18-calowe felgi oraz przyciemniane tylne szyby. Przód wygląda agresywnie, a reflektory naszpikowano najnowszą technologią LED. W każdym z nich umieszczono 31 diod, które są dwa razy bardziej oszczędne od zwykłych świateł. Sprawiały, iż nocna jazda była przyjemna i mniej męcząca, ponieważ LEDy rewelacyjnie oświetlały drogę poprawiając przy tym bezpieczeństwo. Tył auta jest nowoczesny ale nie przesadnie finezyjny co spodoba się klientom o rozpiętym wachlarzu wiekowym, a to bardzo ważne jeżeli francuski producent chce walczyć z do bólu konserwatywnym Golfem. Klienci w tej klasie szukają samochodu ładnego i wyróżniającego się, ale zbyt duża odwaga w projektowaniu może przynieść odwrotny skutek. Wnętrze może się podobać. Peugeot otrzymał nawet tytuł Most Beatiful Interior Design of the Year 2013 podczas 29 edycji festiwalu motoryzacyjnego Inernational Automobile Festival. Deska rozdzielcza jest przejrzysta, a zegary są czytelne. Obsługa dotykowego ekranu nie jest zbyt skomplikowana i nie powinna nikomu przysporzyć większych problemów oprócz jednego drobiazgu o którym nieco później. Strasznie przypadły mi do gustu skórzane fotele wykończone alcantarą oraz bardzo mała kierownica która świetnie leży w dłoniach. Jest położona znacznie niżej niż jesteśmy przyzwyczajeni ponieważ zegary widzimy nad kierownicą a nie jak w innych autach wewnątrz koła kierownicy. Daje to wrażenie większej kontroli nad autem i skłania do bardziej dynamicznej jazdy oraz sprawia, że ręce mniej się męczą w dłuższej trasie.

  P1120839 P1120836 P1120834 P1120832 P1120831 P1120830

Ilość miejsca w środku jest wystarczająca dla czterech osób średniego wzrostu aczkolwiek wysokie osoby będą miały już mniej wygodnie. Podróż umilały nam dodatki opcjonalne takie jak wspaniale grający sprzęt audio firmy Denon oraz szklany panoramiczny dach, który w dzień efektownie rozświetlał wnętrze. Ogólnie środek Peugeota wygląda nowocześnie i elegancko, użyte materiały są dobrej jakości aczkolwiek nie jest on pozbawiony wad. Moim zdaniem największą bolączką 308-ki jest sposób obsługi klimatyzacji. Niestety, ale w praktyce jest to dość uciążliwe ponieważ musimy na pewien czas oderwać wzrok od drogi i skoncentrować się na szukaniu w ekranie odpowiedniego miejsca gdzie należy przyłożyć palec i w dodatku trzeba to zrobić z wyczuciem, a zmiana temperatury następuje co pół stopnia, czyli skrajne przejście od najniższej do najwyższej wartości jest dość niewygodne. Inna wada jaka ujawniła się podczas nocnej jazdy to obraz przekazywany z kamery cofania, która po zmroku działała tragicznie. Po włączeniu wstecznego biegu na ekranie kompletnie nic nie widać. No cóż producent musi ten element jeszcze dopracować.

  P1120827 P1120813 P1120812 P1120811 P1120806 P1120807 P1120805 P1120803 P1120809 P1120810 P1120808

Podstawowa wersja wyposażenia Allure kosztuje 85 300 zł natomiast za nasz dobrze doposażony egzemplarz trzeba dopłacić 19 600 zł. Testowana przez nas 308-ka miała m.in : reflektory Full Led, bezkluczykowy systm dostępu do auta, kamerę cofania, system HiFI firmy Denon z 9 głośnikami, szklany dach panoramiczny, felgi 18 cali, sportowe skórzane fotele wykończone alcantarą oraz pakiet sport. W skład tego pakietu wchodzi zwiększenie reakcji pedału przyspieszenia, zwiększenie reakcji wspomagania kierownicy, rozszerzenie danych komputera pokładowego o doładowanie silnika, moment obrotowy, przeciążenia boczne oraz wzdłużne i element który mi osobiście spodobał się najbardziej czyli zmiana charakterystyki auta na sportowy. Po wciśnięciu przycisku „sport” umieszczonego w centralnym miejscu koło lewarka zmiany biegów następuje przemiana ze zwykłego nieco nudnego kombi na auto, które sprawia, że na twarzy kierowcy pojawia się szeroki uśmiech. Zegary z białego podświetlenia przemieniają się na czerwone, a silnik na każdym biegu wkręca się na wysokie obroty. Wisienką na torcie jest zmiana dźwięku wydechu na typowo sportowy, który wydobywa się po każdym naciśnięciu pedału gazu. Cały ten zabieg to tylko iluzja, którą możemy się cieszyć za dotknięciem magicznego przycisku ponieważ dźwięk generowany jest z głośników i cieszy zmysły osób siedzących w środku pojazdu, a świat zewnętrzny nie ma o tym bladego pojęcia. Moim zdaniem to ciekawa opcja ponieważ mając zwykłe kombii segmentu C możemy poczuć namiastkę auta o sportowym charakterze. Silnik 1.2 PureTech ma tylko trzy cylindry, ale jego osiągi i kultura pracy mnie bardzo pozytywnie zaskoczyły. Przyznam szczerze, że spodziewałem się samochodu który co prawda będzie ekonomiczny ale za to dynamika i osiągi będą pozostawiały wiele do życzenia. Na szczęście mocno się rozczarowałem. 130 KM sprawia, że do 100 km/h auto przyspiesza w mniej niż 10 sekund, a elastyczność i moment obrotowy powodują iż wyprzedzenie jest bezproblemowe i co za tym idzie bezpieczne. Apetyt na paliwo silnik ma dość umiarkowany, ale jak na trzycylindrowca spodziewałem się lepszego rezultatu. W trasie średnie spalanie wynosiło ok 7 litrów co jest raczej przeciętnym wynikiem. Osobiście nie jestem fanem downsizingu i zastanawiam się jak taki silnik będzie spisywał się po przejechaniu wielu tys. kilometrów ale przekonamy się o tym z upływem czasu. Peugeot jak na rodzinne kombi prowadzi się dobrze, zawieszanie jest dość sztywne i nawet przy większych prędkościach auto doskonale się zachowuje a świetne wyciszenie kabiny nie powoduje zmęczenia nawet w dłuższej trasie.

    P1120826 P1120825 P1120824 P1120823

Nie należy zapominać o bagażniku. Należy on do największych w swojej klasie i ma aż 590 litrów, a na uwagę zasługuje fakt, iż po złożeniu tylnych siedzeń otrzymujemy prawie całkiem płaską podłogę i do dyspozycji mamy wtedy 1660 litrów. Dużym plusem jest niski próg załadunku i wysoko unoszona klapa bagażnika.

   P1120821 P1120820 P1120819 P1120818

Kupić, nie kupić?

Podsumowując Peugeot 308 SW drugiej generacji jest udanym kombi. Nowoczesny i stylowy design sprawia, iż zwraca na siebie uwagę a funkcjonalne i dość przestronne wnętrze może się podobać. Główni rywale jak Ford Focus, Honda Civic, Nissan Pulsar, Renault Megane czy wiodący prym na rynku Volkswagen Golf są również ciekawą alternatywą dla potencjalnego klienta i 308-ka w tej walce nie będzie miała lekko. Widać, że producent idzie z duchem czasu i ciekawymi rozwiązaniami stara się przyciągnąć „Kowalskiego”, który prócz ujmującego wyglądu i nowej technologi szuka niezawodności i charakteru. Czy Peugeot osiągnął swój cel?

No cóż… pokażą to wyniki sprzedaży.

Szczegółowe informacje można znaleźć na stronie producenta: http://www.peugeot.pl/showroom/nowy-308/sw/

      P1120817 P1120816 P1120815

More in Motoryzacja