107
Views

Wymiana oleju musi być

Silnik pomimo tego, że jest tworem mechanicznym – czuje. Wymaga odpowiedniego traktowania. Jego przejawem jest regularna wymiana oleju w silniku. Podpowiadają ją zarówno zalecenia producentów aut, jak również zwyczajny, zdrowy rozsądek. Częstotliwość wymiany oleju jest różna w zależności od rodzaju silnika, marki samochodu, rozwiązań technologicznych. W przypadku aut osobowych zazwyczaj takową usługę wykonuje się raz do roku lub po przejechaniu 10 – 20 tysięcy kilometrów. Zalecenia producentów mogą mówić jednak o innych interwałach wymiany oleju, wyższych często niż 20 tysięcy kilometrów. Warto zapoznać się z tymi informacjami już na samym początki użytkowania auta.

Olej rozładowuje tarcia

Olej w głowie jest ważny, bo pozwala człowiekowi rozsądnie myśleć. Unikać tarć. Podobnie jest z olejem silnikowym. Zapewnia odpowiednie smarowanie, lecz o dziwo nie rozgrzewa przez to, a chłodzi rozgrzane części silnika. Należą do nich między innymi turbosprężarka, elementy układu korbowego oraz rozrządu – na przykład wałek. Olej w silniku odgrywa kluczową rolę. Jego brak może oznaczać ustanie pracy serca samochodu. Do tego zaś w żadnym wypadku nie można dopuścić.

Konkretne rady producentów samochodów

Dobre rady przyjaciół w przypadku wymiany oleju silnikowego lepiej zastąpić informacji z pierwszej ręki. Faktami wprost od producentów. Volkswagen wszelkie informacje na temat procesu wymiany oleju silnikowego podaje na stronie internetowej: http://www.volkswagen.pl/pl/serwis-i-akcesoria/nasze_uslugi/wymiana-oleju.html. Poza internetem istnieje jednak realna rzeczywistość i o wskazówki odnośnie oleju w konkretnym modelu auta, warto zapytać doradcę z autoryzowanego serwisu. Pozwoli to z pewnością zaoszczędzić sporo czasu.

Producenci samochodów naturalnie kooperują z producentami olejów silnikowych. Wspomniany wcześniej Volkswagen współpracuje z Castrol. Owocem tej kooperacji jest rekomendowanie przez niemieckiego producenta użytkowania oleju Castrol EDGE Professional Longlife III. Doświadczeni znawcy motoryzacji zgodnie twierdzą, że trzymanie się tych oraz podobnych im zaleceń ma sens. Szczególnie, gdy ktoś chce mieć możliwość bezproblemowego podróżowania autem przykładowo za kolejnych 10 lat.

Mineralny, półsyntetyczny lub syntetyczny

Regularna wymiana oleju silnikowego musi iść w parze z jego właściwym doborem. Oleje dzielą się na 3 zasadnicze typy:

  • mineralne,
  • półsyntetyczne,
  • syntetyczne.

Oleje mineralne są używane przeważnie w silnikach napędzających samochody, które pierwszą, a często nawet i drugą młodość, miały już dawno za sobą. XXI wiek zdecydowanie należy do półsyntetyków oraz syntetyków. Mogą pracować w wyższej temperaturze i różnią się oczywiście ceną. Oleje półsyntetyczne są tańsze do syntetycznych. Często przez to bywają używane jako zamienniki w sytuacji, gdy dla właściciela auta ekonomiczny aspekt jego użytkowania ma pierwszoplanowe znaczenie. Ważne przy tym, żeby przy wyborze oleju do konkretnego modelu przede wszystkim brać pod uwagę dobro samego auta, a nie tylko porównywać koszty zakupów konkretnych produktów.

Różne typy i różne lepkości

Oleje poza podziałem na mineralne, syntetyczne i półsyntetyczne różnią się ponadto poziomem lepkości. Lepkość oleju wskazuje na jego opór przed płynięciem, który jest konieczny, by miało miejsce odpowiednie smarowanie elementów silnika. Wskaźnik ten występuje w postaci konkretnych oznaczeń na olejach:

  • mineralnych: 15W-40, 20W-40, 15W-50;
  • półsyntetycznych: 10W-40;
  • syntetycznych: 5W-30 lub 5W-40.

Litera W w prezentowanych oznaczeniach odnosi się do wskazań poziomu lepkości w wysokich temperaturach, a sama liczba po drugiej stronie analogicznie określa lepkość w temperaturach niskich. Przy wyborze najlepszego oleju dla użytkowanego auta konieczne jest sprawdzenie, czy silnik wyposażony jest w filtr DPF, common rail lub inne elementy, które mogą wymagać specjalnego traktowania w czasie eksploatacji pojazdu.

Wymiana oleju w samochodzie to podstawowa czynność, którą naprawdę nie warto odkładać na później. Auta są wbrew pozorom dość czułymi mechanizmami i warto o nie odpowiednio zadbać.Potrafią się wtedy odwiedzyć setkami tysięcy wspólnie i bezawaryjnie przejechanych kilometrów.

Kategoria artykułu
Motoryzacja
Daniel Laskowski

Jestem pomysłodawcą magazynu, który właśnie przeglądasz. Miałem okazję pisać treści dla wielu portali internetowych, a także gazet. Interesuję się nowymi technologiami, motoryzacją (przede wszystkim samochodami, chociaż coraz mocniej patrzę w kierunku motocykli typu bobber) oraz muzyką. Nie skupiam się jednak na jednym gatunku. Słucham zarówno jazzu, jak i muzyki elektronicznej. Na łamach MenWorld.pl zajmuję się zarówno tworzeniem treści, jak i zarządzaniem całym portalem.

Możliwość opublikowania komentarza wyłączona.