Connect
To Top

Jak rozsądnie wybrać opony całoroczne?

Opony wielosezonowe niewątpliwie mają swoje zalety. Dzięki nim, możemy zaoszczędzić na wymianie opon sezonowych i nie musimy martwić się przechowywaniem nieużywanego aktualnie kompletu. Jakie właściwości mają opony całoroczne i co wziąć po uwagę podczas zakupu?

Dwa razy w roku zakłady wulkanizacji przeżywają prawdziwe oblężenie – wraz z nastaniem wiosny i jesienią. Właśnie wtedy ustawiają się długie kolejki klientów, którzy chcą wymienić opony letnie i zimowe w swoich samochodach. Ze względu na fakt, że w ostatnich latach zimy w Polsce nie należały do najbardziej surowych, niektórzy kierowcy decydują się na montaż opon całorocznych. Oznaczane są one za pomocą umieszczonych obok siebie symboli słońca, płatka śniegu i chmury, a także napisu „all season”. Za wyborem tego rodzaju opon przemawia oszczędność, a także zmienne warunki pogodowe.

Jak skonstruowane są opony całoroczne?

Opony zimowe wytwarzane są z mieszanek odpornych na niskie temperatury, co zapewnia optymalną elastyczność i miękkość, a tym samym dobrą przyczepność. Z kolei głęboki bieżnik skutecznie odprowadza błoto oraz mokry śnieg spod kół i jednocześnie umożliwia zachowanie właściwej trakcji w zimowych warunkach. Takie opony jednak szybko zużywają się podczas jazdy na suchej nawierzchni, ponieważ są zbyt miękkie. Opony letnie produkowane są z mieszanek o nieco większej twardości, co w połączeniu ze wzorem bieżnika zapewnia dobrą przyczepność na mokrej jezdni i podczas upałów. Nie sprawdzą się one jednak zimą, ponieważ pod wpływem niskiej temperatury guma twardnieje, a tym samym jazda na takich oponach może być wtedy ryzykowna. Opony całoroczne łączą w sobie cechy produktów sezonowych. Na silnym mrozie są bardziej miękkie niż ich typowo letni odpowiednik, zaś wzór bieżnika zaprojektowany został w taki sposób, aby radzić sobie zarówno na śniegu, jak i na błocie czy wodzie. W porównaniu z oponami letnimi zużywa się jednak szybciej, zwłaszcza na rozgrzanym asfalcie. Można więc powiedzieć, że w warunkach zimowych opony całoroczne sprawdzą się gorzej niż te przeznaczone na mróz i śnieg, ale lepiej od letnich. Z kolei przy wysokich temperaturach i na suchej nawierzchni zużywają się szybciej, ale będą lepsze od opon zimowych.

Jakość przede wszystkim

Niektórzy twierdzą, że wysokiej jakości opony całoroczne są bezpieczniejsze od tanich chińskich „zimowek”. Wszystko jednak zależy od ich jakości. Pamiętajmy, że muszą one dobrze sprawdzać się zarówno na śniegu i w niskich temperaturach, jak też i podczas ulewnego letniego deszczu. Dlatego też w tym przypadku należy wybierać wśród produktów oferowanych przez renomowane firmy. Będą one zużywały się wolniej, a jednocześnie zapewnią bezpieczeństwo podczas spokojnej jazdy zimą. Poszukując odpowiedniego modelu należy, oprócz jakości, uwzględnić także rozmiar oraz indeksy nośności i prędkości zalecane przez producenta samochodu.

Dla kogo opony całoroczne?

Ogumienie wielosezonowe dobrze sprawdzi się przy niewielkich samochodach miejskich, zwłaszcza z małym przebiegiem rocznym. Zadowoleni z nich będą także kierowcy preferujący spokojny styl jazdy. Przy sporadycznym użytkowaniu auta opony całoroczne nie będą zużywały się szybko, nawet podczas wysokich temperatur. W takich sytuacjach zakup opon całorocznych dobrej jakości i od sprawdzonego producenta (np. Pirelli) będzie korzystniejszym finansowo rozwiązaniem niż nabycie dwóch kompletów opon sezonowych produkcji chińskiej. Ich użytkownicy powinni jednak pamiętać o wyważaniu kół co ok. 10 tys. km, a także o regularnym kontrolowaniu ciśnienia opon, co zapewni dłuższe użytkowanie. W przypadku kierowców preferujących dynamiczną jazdę i często podróżujących nie tylko po odśnieżanym mieście, ale również poza nim, zalecane są opony sezonowe zmieniane wraz z nadejściem wiosny i przed zimą. Takie opony znacznie lepiej sprawdzą się przy większych prędkościach, a tym samym zapewnią bezpieczeństwo i komfort podczas użytkowania auta.

More in Ciekawostki

  • Silniki zaburtowe Suzuki – moc, precyzja, zabawa

    Na początku lipca miałem okazję sprawdzić co potrafią silniki zaburtowe Suzuki. Podczas dwóch dni spędzonych w Mikołajkach przetestowałem kilka nowych modeli...

    Daniel Laskowski20 sierpnia 2018
  • Ed Sheeran koncertował w Polsce po raz drugi

    W ubiegły weekend na warszawskim Stadionie PGE Narodowym odbyło się duże wydarzenie kulturalne – dwa koncerty Eda Sheerana.  Do stolicy ściągnęły tłumnie...

    Wojciech Panek13 sierpnia 2018
  • Lubisz McDonald’s? Dzięki tej karcie mógłbyś jeść za darmo

    McDonald's, jedna z najpopularniejszych sieci restauracji opublikowała na swojej amerykańskiej stronie informację, która zadowoli fanów jedzenia typu fastfood. Jeden z klientów...

    Daniel Laskowski10 sierpnia 2018
  • Elegancja czy arogancja? W świecie handlarzy snów

    Co sprawia, że mężczyzna wygląda seksownie? Loïc Prigent – reżyser filmu – stale powraca do tego zasadniczego pytania w swoim dokumencie...

    MenWorld.pl9 sierpnia 2018
  • Stworzono najmniejsze prezerwatywy na świecie

    Firma TheyFit postanowiła podobno odpowiedzieć na rynkowe zapotrzebowanie, tworząc najmniejsze prezerwatywy, jakie do tej pory były dostępne w regularnej sprzedaży.

    Wiktoria Florek9 sierpnia 2018
  • E-papierosy jednak zabijają!

    E-papierosy zostały wypromowane jako zdrowsza alternatywa dla konwencjonalnych wyrobów tytoniowych. Okazuje się, że mimo wszystko są szkodliwe, a wręcz zabójcze. Nie...

    Wojciech Panek8 sierpnia 2018
  • Krytyczna sytuacja w Kalifornii

    Jakiś czas temu na łamach naszego portalu ukazał się tekst na temat pożarów na Łotwie i w Szwecji. Susze wciąż panują...

    Michał Panek4 sierpnia 2018
  • Protesty w Danii po zakazie noszenia burek

    Wczoraj w Danii weszło prawo, które zakazuje zakrywania twarzy w miejscach publicznych. Taka decyzja władz nie przypadła do gustu m.in. duńskiej...

    Michał Panek3 sierpnia 2018
  • Krwawe wybory w Zimbabwe

    Wojsko otworzyło ogień do protestującej opozycji w Harare – stolicy Zimbabwe. Przynajmniej 3 osoby zostały zabite

    Michał Panek3 sierpnia 2018