Connect
To Top

Fiat 500L Cross – minivan dla rodziny

61 lat temu Włosi stworzyli kultowe auto miejskie. Po 43 lata samochód ten wrócił w kilku odmianach. Dziś chciałbym zaprezentować wersję minivan, czyli Fiat 500L Cross. Sprawdźmy, czy to odpowiedni samochód dla rodziny.

Multipla naszych czasów

Fiat 500L Cross nawiązuje do Multipli. Wcale nie mam na myśli tej, która się Wam kojarzy. Mowa o Fiacie 600 Multipla, który pojawił się w latach 50-tych. Posiadał dwa silniki o pojemnościach: 0,6 i 0,8 oraz mocy 22 lub 29 KM. Czas biegnie, Fiat postanowił odświeżyć ten model, stąd dzisiejsza publikacja na temat „pięćsetki”. Kultowe auto miejskie (5 maja 2018 roku wyprodukowano 2 000 000 auto modelu 500) otrzymało także dwie inne odmiany. Oczywiście pomijam np. wersję „C”, czyli tą z dachem materiałowym, „e”, elektryczną, czy Abarth. Klienci mogą zdecydować się także na testowanego już wcześniej przeze mnie crossovera, Fiata 500X oraz bohatera dzisiejszego artykułu, czyli Fiata 500L. Jak widać, minivany mają się dobrze. Sprawdźmy więc, czy warto zdecydować się na „pięćsetkę na sterydach”.

Fiat 500L Cross – rodzinny minivan z aspiracjami na crossovera

Fiat 500 jest małym miejskim samochodem. Jeśli myślicie, że 500L Cross jest niewiele większy to się grubo mylicie. Przede wszystkim jego wygląd jedynie nawiązuje do mniejszego brata. Fiat 500L Cross wygląda jakby 500-tce ktoś dał sporo sterydów, a ten po serii ćwiczeń na siłowni znacznie urósł. Auto mierzy teraz 4276 mm długości, czyli jest o 70 cm dłuższy od Fiata 500. Rozstaw osi wynosi 2612 mm.

Na froncie nadal widzimy charakterystyczne, duże reflektory. Patrząc na przód nie sposób przeoczyć specjalnej wersji, czyli „Cross”. Zdradza to przede wszystkim masywny zderzak. Nie inaczej jest w przypadku nadkoli, które posiadają plastikowe osłony.

Testowany przeze mnie model posiadał bardzo ładny, pomarańczowy lakier o nazwie Sicilia, który współgrał z czarnymi dodatkami, np. dachem. Plusem jest bardzo mocne przeszklenie kabiny. Projekt 500L budzi wiele emocji. Jednym się podoba, inni patrzą na niego krzywo. Jest to oczywiście kwestia gustu. Jedno jest pewne. Fiat 500L Cross znacznie wyróżnia się spośród innych aut, które mijamy na drogach.

Wnętrze

Fiat 500L Cross ma jeden duży plus zaczerpnięty z Multipli. To przeszklenie wnętrza. Dzięki temu widoczność jest wręcz wzorowa. Pozycja za kierownicą również różni się od tej, którą znamy z aut miejskich. We Fiacie 500L siedzimy wysoko, a wspomniane przeszklenie sprawia, że praktycznie zapominamy o martwych polach. Kolejnym plusem jest ilość miejsca. W komfortowych warunkach podróżować będzie nawet pięć osób dorosłych. W fotelach przednich umieszczono stoliki, z których skorzystają na pewno pasażerowie. Mało tego, kanapa może być przesuwana w stosunku 40:60. Kto by pomyślał, że 500-tka może być tak przeprojektowana, że z auta miejskiego stanie się minivanem.

Konsola środkowa jest już nam dobrze znana, np. z innych modeli Fiata. Jest skromnie, ale tak naprawdę niczego w niej nie brakuje. Na samej górze znajdziemy duży, 7-calowy ekran. Niżej panel klimatyzacji – w pokrętłach umieszczono wyświetlacze, które informują o aktualnej temperaturze dla każdej ze stref. Tak! Fiat 500L Cross posiada dwustrefową klimatyzację.

Jeśli chodzi o bagażnik, tu także jest naprawdę dobrze. Możliwości jego konfiguracji jest wiele co widać na zdjęciach. Kufer posiada pojemność 455 litrów. Możemy ją zwiększyć do 1480 litrów jeśli złożymy kanapę.

Ruszamy w trasę

Testowany Fiat 500L Cross ma kilka dodatków stylistycznych, które sugerują, że jest to auto do lekkich zabaw terenowych. Nic bardziej mylnego! Co prawda samochód ma o 25 mm podwyższony w stosunku do 500-tki prześwit, ale to nadal 145 mm. Do tego mamy napęd tylko na przód. OK, wersja Cross posiada system Traction+, ale on pomaga jedynie podczas ruszania na śliskiej nawierzchni. Dlatego też Fiat 500L Cross może co najwyżej nadawać się na lekki szuter lub pomoże, jak to crossovery pokonywać wysokie krawężniki. Nic więcej.

Pod maską pracuje silnik diesla o pojemności 1.6 litra. Generuje on 120 KM, natomiast moment obrotowy wynosi 320 Nm. Motor współpracował z manualną, sześciobiegową skrzynią. Setkę ujrzymy na zegarze po 11,5 sekundy. Nie jest to wynik wyśmienity, ale jak na minivany wystarczający. Na pochwałę zasługuje spalanie. Tak naprawdę trudno osiągnąć większe niż 7 litrów. W praktyce w trasie auto paliło 4,5 – 5 litrów, w mieście około 6 litrów.

Podsumowanie

Fiat 500L Cross to udane auto, ale niestety jazda nim pozbawiona jest jakichkolwiek emocji. To fajny minivan dla kogoś, komu powiększyła się rodzina. Kupując 500L Cross uzyskujemy przede wszystkim mnóstwo przestrzeni oraz świetny silnik, który cechuje się niskim zapotrzebowaniem na paliwo. A to wszystko w bardzo dobrej cenie, ponieważ 500L na start kosztuje 52 900 zł, oczywiście mowa o podstawowej wersji wyposażenia. Odmiana Cross to wydatek rzędu 79 900 zł.

Jeśli miałbym kupić pięćsetkę to na pewno byłaby to odmiana 500X, którą byłem bardzo pozytywnie zaskoczony. Kobiety z pewnością wybiorą po prostu Fiata 500, natomiast jak już wcześniej wspomniałem rodzina 2+2 zapewne zdecyduje się na odmianę 500L.

More in Motoryzacja

MenWorld.pl to lifestylowy magazyn dla mężczyzn. Na łamach naszej witryny internetowej można przeczytać artykuły z wielu dziedzin, które powinny zainteresować prawdziwego faceta. Nasi redaktorzy tworzą teksty o motoryzacji, podróżach, modzie, nowych technologiach oraz kulturze. Każdego dnia pojawiają się kolejne artykuły pisane w formie blogowej.

Copyright © 2015-2018 MenWorld.pl | DiGnet Media