Connect
To Top

Witaminy i minerały niezbędne dla męskiej płodności

Najczęstszą przyczyną męskiej niepłodności jest słaba jakość nasienia lub zbyt mała liczba plemników. Dieta obfitująca w witaminę C, cynk, selen, witaminę B12 i wapń może poprawić wymienione parametry.

Leczenie niepłodności

Jeżeli minimum roczne starania o dziecko nie przyniosły oczekiwanego rezultatu, warto udać się do kliniki leczenia niepłodności. Duże szanse na zapłodnienie daje metoda in vitro, która czasami jest jedyną szansą na rodzicielstwo, zwłaszcza, jeśli przyczyna braku potomstwa leży po męskiej stronie. W tzw. ‚łagodnych przypadkach’, takich jak zaburzenia hormonalne może pomóc naprotechnologia, a in vitro jest ratunkiem nawet w tzw. ‚przypadkach beznadziejnych’.

Jak poprawić męską płodność dietą?

Mężczyźni, którzy planują zostanie ojcami, powinni zadbać o uzupełnienie diety w niezbędne witaminy i minerały.

1. Witamina C

Witamina C ochrania DNA plemników przed uszkodzeniem przez wolne rodniki. Mężczyźni powinni tak dobrać składniki posiłków, aby dziennie dostarczyć 90 miligramów witaminy. Bogate są w nią takie produkty, jak: nać pietruszki, cebula, papryka, jarmuż, chrzan, owoce cytrusowe, truskawki, maliny, agrest.

2. Cynk

Cynk gromadzi się w narządach rozrodczych – gruczole stercza, jest niezbędny do produkcji nasienia, wpływa na ruchomość plemników. Niedobór cynku oznacza mniejszą produkcję testosteronu, osłabia potencję. Mężczyzna powinien dostarczyć organizmowi 15 miligramów cynku każdego dnia. Bogate w ten pierwiastek są między innymi fasola, pestki dyni, słonecznik, owoce morza, zwłaszcza ostrygi i krewetki, produkty mleczne, zboże z pełnego przemiału.

3. Selen

Selen wpływa na sprawność i szybkość poruszania się plemników. Zapasy pierwiastka gromadzą się w jądrach i nasieniu. Mężczyźni powinni przyjmować dziennie 70 mikrogramów (0,07 miligramów) selenu. Aby uzupełnić niedobory tego pierwiastka, wystarczy zjeść kilka orzechów brazylijskich. Dobrze jest pamiętać o spożywaniu warzyw strączkowych, brokułów, ryb morskich, owoców morza, jaj, spiruliny (alg morskich), otrębów, brązowego ryżu, cebuli.

4. Witamina B12

Witamina B12 pełni istotną funkcję w procesie spermatogenezy – produkcji plemników. Warto zadbać, o to, aby w ciągu dnia przyjmować 15 gramów witaminy. Znajduje się ona wyłącznie w produktach pochodzenia zwierzęcego: chudym mięsie, rybach, jajkach, wątróbce i skorupiakach.

5. Wapń

Wapń ułatwia przyswajanie witaminy B12. Mężczyźni powinni przyjmować 1000 miligramów tego pierwiastka dziennie. Dobrym źródłem wapnia jest mleko, jogurty naturalne, orzechy i ryby.

Mężczyźni, którzy starają się o dziecko powinni dbać o utrzymanie prawidłowej masy ciała, aktywność fizyczną i wysypianie się. Należy unikać soli, cukru, tłustych potraw i białego pieczywa.

Więcej dowiesz się na invimed.pl.

More in Zdrowie