98
Views

DŁUŻSZY, NIŻSZY, SZERSZY – I BARDZIEJ EKSCYTUJĄCY

Dłuższy i niższy od swego poprzednika, nowy LS ekscytuje śmiałą stylistyką oraz sylwetką na wzór modelu coupe z nowymi charakterystycznymi dla marki akcentami wzorniczymi. Niespotykany dotąd stopień ukierunkowania na kierowcę LS zawdzięcza zupełnie nowej globalnej platformie GA-L przeznaczonej dla modeli luksusowych. Ta nowa tylnonapędowa płyta podłogowa, wydłużona wersja zastosowanej w niesamowitym coupe LC 500, oferuje więcej dynamiki na drodze i jeszcze wyższy poziom komfortu jazdy, z którego Lexus słynie.

Pierwszy Lexus LS zdobył uznanie dzięki temu, że wyszedł naprzeciw rzeczywistym oczekiwaniom klientów, zamiast w prosty sposób powielać to, co oferowały wtedy renomowane luksusowe marki. W tym duchu przestronna kabina sedana LS 2018, wyjątkowe cechy i wizjonerskie rozwiązania techniczne po raz kolejny zaskoczą nabywców, na nowo definiując standardy, jakich można oczekiwać od flagowej limuzyny o zasięgu ogólnoświatowym.

„Wyznaczyliśmy sobie niezwykle ambitne cele i śmiało przystąpiliśmy do ich realizacji” – mówi naczelny konstruktor LS, Toshio Asahi. „Klienci rozważający zakup limuzyny Lexusa to osoby na co dzień otoczone luksusem, które poszukują czegoś oryginalnego. Nie zainteresowalibyśmy ich tradycyjnym produktem z górnej półki.”

Premiera Lexusa LS piątej generacji

ODRODZENIE FLAGOWEJ LIMUZYNY

Tak jak pierwszy LS zapoczątkował markę Lexus, tak całkowicie odmieniony LS z roku 2018 jest kontynuatorem bardziej dynamicznego kierunku jej rozwoju. Kolejne generacje tego modelu na swój sposób nieodmiennie wprowadzały nowe aspekty nowoczesnego luksusu, kunsztu rzemieślniczego, osiągów i bezpieczeństwa jazdy, natomiast najnowsza dodaje do tego znacznie bardziej emocjonującą stylistykę i porywające własności jezdne.

Przy tworzeniu całkowicie odmienionego LS zaczęto od wyobrażenia sobie, jaki powinien być flagowy sedan – jakby to był ponowny debiut całej marki. Celem, jaki temu przyświecał, nie było poprawienie dotychczasowych osiągnięć marki Lexus, ale przewyższenie oczekiwań globalnego konsumenta dóbr luksusowych.

Elementem łączącym wszystkie generacje modelu LS pozostaje Omotenashi – idea Japońskiej gościnności. W branży samochodowej oznacza ona troskę o kierowcę i pasażerów, przewidywanie ich potrzeb, dbanie o ich komfort i chronienie ich przed zagrożeniami.

Premiera Lexusa LS piątej generacji

DYNAMIKA JAZDY

Użytkownicy luksusowych limuzyn w większym niż dotychczas stopniu domagają się doskonałych parametrów dynamicznych i wysokich osiągów bez obniżania poziomu komfortu. Są to jedne z najtrudniejszych do połączenia cech, jednak nowa globalna platforma konstrukcyjna GA-L pozwala to zadanie zrealizować. Nowa płyta podłogowa debiutowała w modelu coupe LC 500, a obecnie, ze zwiększonym rozstawem osi, stała się fundamentem dla nowego LS. W celu zachowania niskiego położenia środka ciężkości i odpowiedniego rozkładu mas, nowy LS oferowany będzie jedynie w wersji wydłużonej, o szerokim profilu poprzecznym i niskiej sylwetce.

Platforma GA-L jest najsztywniejsza w historii marki, stanowiąc solidną podstawę dla uzyskania doskonałych parametrów w zakresie sprawności prowadzenia, płynności jazdy i wyciszenia kabiny. Wynoszący 3125 mm rozstaw osi jest o 35 mm większy niż w wydłużonej wersji dotychczasowego LS.

Niezwykłe połączenie komfortu jazdy i doskonałego prowadzenia nowy LS zawdzięcza również najnowszej generacji zintegrowanego układu stabilizacji ruchu pojazdu (VDIM). Układ ten realizuje kompleksowe sterowanie podzespołami samochodu – układem hamulcowym, kierowniczym, przeniesienia napędu i zawieszenia – kontrolując liniowe i obrotowe ruchy samochodu względem jego osi podłużnej, poprzecznej i pionowej. Pozwala to uzyskać wyjątkowy komfort i bezpieczeństwo jazdy oraz doskonałe prowadzenie i trzymanie się nawierzchni. Zastosowane w ramach układu wspomagającego jazdę dynamiczną (LDH) aktywne drążki stabilizatorów wraz z mechanizmem niezależnego skrętu kół tylnych dodatkowo poprawia własności jezdne. Układ VDIM jest w stanie wspomagać stateczność ruchu w warunkach zróżnicowanej przyczepności podłoża, np. na nawierzchni częściowo suchej i częściowo oblodzonej.

Do budowy nowego LS zastosowane zostały między innymi blachy ze stali o podwyższonej wytrzymałości i stopy aluminium, co pozwoliło zmniejszyć jego masę o ponad 90 kg w porównaniu do poprzednika. Oszczędności na masie w połączeniu z wysoką sztywnością nadwozia i zastosowaniem nowego silnika V6 przełożyły się na poprawę cech dynamicznych samochodu.

Istotnym czynnikiem wpływającym na aspekty dynamiczne jest nowa płyta podłogowa, która umożliwiła umieszczenie większości dużych mas, w tym silnika i osób w kabinie, możliwie blisko środka geometrycznego i jak najbliżej podwozia, by w ten sposób uzyskać korzystniejsze położenie środka ciężkości samochodu. W celu dodatkowego zwiększenia wytrzymałości kluczowych stref struktury nośnej wprowadzone zostały między innymi specjalne wzmocnienia w komorze silnikowej oraz zastosowano sztywne, wykonane ze stopu aluminium wieżyczki przedniego i tylnego zawieszenia.

Model LS słynie z doskonałego zawieszania, jednak jego konstruktorzy dopatrzyli się i w tej kwestii możliwości udoskonalenia. Na przykład w wielodrążkowym zawieszeniu zastosowane są podwójne przeguby kuliste w górnych i dolnych wahaczach, co umożliwia precyzyjne przenoszenie najdrobniejszych ruchów, zarówno od strony układu kierowniczego, jak i nawierzchni drogi. Oprócz korzystniejszego rozkładu obciążeń, zastosowanie podwójnych przegubów kulistych ułatwia zachowanie optymalnej geometrii ustawienia kół i dzięki temu ich pełniejszej kontroli, a ponadto pozwala uzyskać bardziej precyzyjną reakcję na ruchy kierownicy oraz mniejszy opór początkowy przy skręcie. W celu zminimalizowania wielkości masy nieresorowanej, w konstrukcji zawieszenia szeroko wykorzystano stopy aluminium, na czym zyskały sprawność prowadzenia i komfort jazdy.

Premiera Lexusa LS piątej generacji

OSIĄGI I PŁYNNOŚĆ JAZDY ZDEFINIOWANE NA NOWO:
PODWÓJNIE DOŁADOWANY SILNIK V6 I 10-STOPNIOWA SKRZYNIA BIEGÓW

Mając na względzie połączenie wysokiej mocy i ekonomiczności w zakresie zużycia paliwa, specjalnie dla nowego modelu LS został skonstruowany od podstaw 3,5-litrowy silnik V6 z podwójnym turbodoładowaniem, przy którego tworzeniu wykorzystano rozwiązania z firmowych doświadczeń w formule F1. Ta zupełnie nowa jednostka napędowa LS, będąca przejawem strategii zdynamizowania marki, oferuje moc na poziomie V8, zachowując przy tym umiarkowany apetyt na paliwo, a także niski poziom hałasu i drgań. Serce nowego LS rozwija moc jak przystało na flagową limuzynę: 415 KM i 600 Nm moment obrotowy – sporo więcej niż V8 w obecnym LS. Długi skok tłoka i jego optymalny stosunek do średnicy cylindra sprzyja sprawności spalania przy dużych prędkościach obrotowych oraz skuteczności podwójnego turbodoładowania, czego wyznacznikiem jest czas rozpędzania 0-100 km/h wynoszący około 4,5 sekundy wersji z napędem 4 x 4.

Ale jeszcze ważniejsze może być to, w jaki sposób silnik i skrzynia biegów zostały zestrojone, aby umożliwiać natychmiastowe przyspieszenie i równomierny wzrost momentu obrotowego aż do granicznej prędkości obrotowej.

Do uzyskania niezwykłej płynności działania zespołu napędowego, z której Lexus słynie, przyczynił się szereg różnych rozwiązań, takich jak drabinowa rama usztywniająca kadłub silnika, odpowiednio przekonstruowane mocowania silnika, czy elektryczny napęd przepustnic spalin. Kierowca będzie miał możliwość dopasowywania sposobu reakcji układu napędowego, wybierając pomiędzy jego trybami pracy Normal, Sport i Sport+, a odpowiednio dopracowany odgłos silnika spotęguje sportowe doznania.

W nowym LS została zastosowana, po raz pierwszy w luksusowym sedanie, 10-stopniowa automatyczna skrzynia biegów, wcześniej debiutująca w LC 500. Jest to tradycyjna skrzynia z przekładnią hydrokinetyczną, jednak o czasach przełączania konkurujących z osiąganymi w układach dwusprzęgłowych. Duża rozpiętość przełożeń realizowana przez dziesięć gęsto zestopniowanych biegów idealnie sprawdza się we wszelkiego rodzaju formach jazdy, zapewniając optymalne przełożenie w każdych warunkach.

Mimo możliwości bezpośredniej zmiany przełożeń za pomocą przełączników przy kierownicy, wielu kierowców będzie wolało zdać się na zaawansowany elektroniczny układ sterujący, który potrafi przewidywać zamysły osoby prowadzącej samochód. Układ na bieżąco dobiera idealne przełożenie w reakcji na przyspieszanie, hamowanie oraz poprzeczne siły bezwładności.

Przy ruszaniu z miejsca gęste zestopniowanie niskich biegów i krótkie czasy ich przełączania umożliwiają płynne, pełne ekscytujących doznań rozpędzanie samochodu. Przełożenia wyższych biegów są idealnie dobrane do wysokiego momentu obrotowego, jakie rozwijany jest przez podwójnie turbodoładowany silnik, pozwalając bez wysiłku przemierzać autostrady, a bardzo krótki czas redukcji biegu umożliwia natychmiastowe zwiększenie prędkości.

Blokowanie przekładni hydrokinetycznej realizowane jest we wszystkich zakresach pracy za wyjątkiem ruszania z miejsca, zapewniając poczucie bezpośredniej reakcji samochodu i mniejsze zużycie paliwa.

Premiera Lexusa LS piątej generacji

WYKUWAJĄC UNIKALNĄ TOŻSAMOŚĆ

 „LS jest flagowym modelem marki Lexus” – mówi naczelny konstruktor Koichi Suga. „Jak żaden inny z naszych modeli uosabia historię i obraz marki, a także symbolizuje wszystkie jej wartości.”

W myśl idei „mimo to”, nieodmiennie przyświecającej marce od momentu prac nad pierwszą generacją modelu LS, przestronność i komfort prestiżowego trójbryłowego sedana została ubrana w stylową sylwetkę czterodrzwiowego coupe, która jest bardziej atrakcyjna dla młodszych nabywców aut luksusowych.

Konstruktorzy Lexusa w pełni wykorzystali walory nowej płyty podłogowej, w szczególności jej obniżony profil i gabaryty odpowiednie dla limuzyny o dużym rozstawie osi, nadając nowemu LS należycie wydłużoną bryłę i niski, przyklejony do podłoża profil. W porównaniu z LS obecnej generacji, jest on o około 15 mm niższy, natomiast linia maski i pokrywy bagażnika poprowadzone są o odpowiednio ok. 30 mm i ok. 41 mm niżej. Nowy LS jest pierwszym sedanem marki z sześciosegmentowym układem szyb bocznych. Jest również pierwszym sedanem Lexusa z szybami bocznymi płasko wkomponowanymi w słupki nadwozia.

W celu zachowania wystarczającej przestrzeni nad głowami pasażerów mimo obniżonej wysokości samochodu, okno dachowe w nowym LS przesuwa się po zewnętrznej stronie dachu. Charakterystycznie wcięta osłona chłodnicy otrzymała unikalny siatkowy wzór, pozornie zmieniający swój wygląd w zależności od oświetlenia, będący efektem intensywnych prac projektowych z użyciem komputerowych narzędzi wspomagających CAD, połączonych z ręczną obróbką tysięcy pojedynczych płaszczyzn.

Nowy LS wprowadza pięć premierowych wzorów tarcz kół: dwa 19-calowe i trzy 20-calowe. Ekskluzywne 20-calowe tarcze kół mają połyskliwie wykończoną powierzchnię, uzyskaną za pomocą techniki elektropowlekania, zwanej napylaniem jonowym. Wszystkie oprócz jednego wzory tarcz kół mają konstrukcję ze specjalnymi pustymi przestrzeniami, których zadaniem jest ograniczanie hałasu rezonansowego powodowanego przez opony.

Premiera Lexusa LS piątej generacji

KLASYCZNY KOMFORT W NOWOCZESNYM WYDANIU

Wykreowanie nowych standardów flagowego luksusu nie jest tylko kwestią dodania większej liczby funkcji i możliwości. Zgodnie z duchem „omotenashi”, czyli Japońskiej gościnności, inżynierowie Lexusa obdarzyli kabinę nowego LS luksusem, który zaprasza i spowija pasażerów, jednocześnie traktując kierowcę jak partnera.

„Wystarczy po prostu otworzyć drzwi, aby natychmiast doznać wrażenia, że widzi się wnętrze niepodobne do żadnego z dotąd spotykanych w samochodach luksusowych” – stwierdza naczelny konstruktor Koichi Suga.

Przykładem może być nowy kształt siedzeń, z możliwością nawet 28-punktowej elektrycznej regulacji ustawienia foteli przednich, a także z funkcją podgrzewania, chłodzenia i masażu. Naturalistycznie ukształtowana deska rozdzielcza z wyświetlaczami informacyjnymi na jednakowej wysokości ułatwia operowanie wszelkimi funkcjami bez zmiany pozycji, zapewniając pełną ergonomię miejsca kierowcy.

Czyniąc nowego LS w jeszcze większym stopniu samochodem kierowcy, z nie mniejszą atencją zadbano o osoby jadące z tyłu, tworząc dla nich przytulne miejsca siedzące, których oparcia płynnie łączą się z boczną tapicerką.

Opcjonalne funkcje podgrzewania, chłodzenia oraz masażu czynią tylne siedzenia najbardziej przytulnym miejscem. W wersji z oferowanym w rozszerzonym pakiecie luksusowym przednim oraz tylnym siedzeniem pasażera z funkcją masażu Shiatsu i elektrycznie podnoszonym podnóżkiem, przestrzeń dla nóg jest największa spośród wszystkich wcześniejszych generacji modelu LS. Ponadto w pakiecie tym oparcie tylnego siedzenia znajdującego się za miejscem obok kierowcy można odchylać nawet o 48 stopni i można je też podnosić o 24 stopnie w celu ułatwienia wysiadania z samochodu.

Ponieważ nowy LS jest niższy od swych poprzedników, w wersji z zawieszeniem pneumatycznym po raz pierwszy wprowadzono funkcję ułatwienia dostępu do samochodu. Po odblokowaniu drzwi przy użyciu elektronicznego kluczyka samochód się nieco podnosi i odchylają się boczne wyprofilowania fotela, ułatwiając kierowcy zajęcie miejsca za kierownicą.

Premiera Lexusa LS piątej generacji

POŁĄCZENIE TRADYCJI I NOWOCZESNEJ TECHNIKI

Niezwykła estetyka w LS przejawia się w odpowiednio dobranym oświetleniu i dbałości o szczegóły. Nowe podejście do kreowania elementów wykończeniowych ponownie nawiązuje do kultury Japońskiej, łącząc tradycyjne dla niej poczucie smaku z zaawansowanymi technologiami wytwarzania. Znajduje to swoje odzwierciedlenie w postaci charakterystycznych sygnatur, w rodzaju inspirowanego Japońskimi lampionami stylowego oświetlenia kabiny, czy podłokietników, które zdają się być swobodnie zawieszone w przestrzeni obok drzwi.

W nowym LS zobaczymy też nowe, inspirowane wzorami Shimamoku drewniane elementy wykończeniowe, łączące w artystycznej formie Japońską sztukę formowania z cienkich płatów drewna z technologią laserowego wycinania. Do wyboru będą następujące nowe zestawy drewnianego wykończenia: Art Wood/Organic, Art Wood/Herringbone oraz Laser Cut Special. W przeciwieństwie do tradycyjnych drewnianych wyrobów Shimamoku o prostych słojach, zastosowane w nowym LS elementy o dużych słojach poprzecznych cechuje silniejszy kontrast pomiędzy jasnymi i ciemnymi miejscami, co ożywia ich wygląd.

Premiera Lexusa LS piątej generacji

NIEMAL ABSOLUTNA CISZA – ALBO WSPANIAŁA MUZYKA

Choć układ wydechowy Lexusa LS został zestrojony w kierunku bardziej zdecydowanego brzmienia, podczas jazdy w jego kabinie panuje absolutna cisza. Nowe metody wyciszenia pozwoliły uzyskać jeszcze lepsze efekty niż w poprzednich generacjach LS. Funkcja aktywnego tłumienia dźwięków reaguje na dobiegające do wnętrza samochodu odgłosy silnika i wygasza pewne częstotliwości, emitując z pokładowych głośników dźwięki w przeciwfazie.

Wyizolowana od zewnętrznych hałasów kabina nowego LS stanowi idealną przestrzeń zarówno dla standardowo montowanego wysokiej klasy zestawu nagłośnieniowego, jak i opcjonalnego audiofilskiego zestawu Mark Levinson z funkcją dźwięku przestrzennego i zespołem głośników w podsufitce. Do ich obsługi służy graficzny interfejs, który jest teraz bardziej przyjazny. Jego zdalny panel dotykowy nowej generacji reaguje analogicznie jak ekran smartfona, a ponadto potrafi rozpoznawać pismo odręczne. Oprócz szerokoformatowego wyświetlacza o przekątnej 12,3 cala, nowy LS może być opcjonalnie wyposażony w duży kolorowy wyświetlacz projekcyjny, prezentujący informacje bezpośrednio w polu widzenia kierowcy.

Premiera Lexusa LS piątej generacji

ZAAWANSOWANE FUNKCJE DBAJĄCE O BEZPIECZEŃSTWO JAZDY

Nowy LS ma wpisany w swoją konstrukcję wysoki poziom bezpieczeństwa biernego, czyli ochrony swoich pasażerów przed skutkami kolizji. Ponadto wyposażono go w szereg funkcji pozwalających unikać kolizji bądź minimalizować ich skutki.

Otrzymał pakiet bezpieczeństwa czynnego Lexus Safety System +, a także zaawansowany zestaw funkcji bezpieczeństwa z pierwszą na świecie intuicyjną detekcją pieszych sprzężoną z aktywnym reagowaniem układu kierowniczego. W razie wykrycia z przodu pieszego, z którym kolizja jest nieunikniona, LS automatycznie uruchomi hamulce i za pośrednictwem układu kierowniczego samoczynnie wykona manewr omijający, pozostając w obrębie obranego pasa ruchu. Kierowca jest ostrzegany za pośrednictwem opcjonalnego wyświetlacza projekcyjnego.

Wysokiej klasy system Driving Support nazwany Lexus CoDrive jest także nowością w nowym sedanie LS. Pozwala na kontrolę sterowania pojazdem zależną i w zgodzie z intencjami kierowcy oraz stałe wsparcie podczas jazdy po autostradzie.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE LEXUS LS ‘2018

Rodzaj nadwozia Pełnowymiarowy sedan klasy luksusowej

Silnik                                 V6 3,5 L, z bezpośrednim wtryskiem paliwa i dwiema turbosprężarkami

Skrzynia biegów               10-stopniowa automatyczna

Moc                                   415 KM

Moment obrotowy            600 Nm

Rozstaw osi                       3125 mm

Długość całkowita            5235 mm

Wysokość                          1450 mm

Szerokość                          1900 mm

Koła                                   19- lub 20-calowe

 

Kategoria artykułu
Motoryzacja
Daniel Laskowski

Jestem pomysłodawcą magazynu, który właśnie przeglądasz. Miałem okazję pisać treści dla wielu portali internetowych, a także gazet. Interesuję się nowymi technologiami, motoryzacją (przede wszystkim samochodami, chociaż coraz mocniej patrzę w kierunku motocykli typu bobber) oraz muzyką. Nie skupiam się jednak na jednym gatunku. Słucham zarówno jazzu, jak i muzyki elektronicznej. Na łamach MenWorld.pl zajmuję się zarówno tworzeniem treści, jak i zarządzaniem całym portalem.

Możliwość opublikowania komentarza wyłączona.