Auto dla ludu
W Europie prym wiedzie Volkswagen z modelem Golf. Jednak jest paru producentów, którzy ze swojej sytuacji również mogą być zadowoleni. Największy wzrost w stosunku do okresu I-IV 2017 roku zanotowała marka Jeep. Z kolei wśród modeli, to wzrost sprzedaży Peugeota 3008 był najwyższy. Tak wynika z opublikowanego właśnie raportu JATO Dynamics.
Według raportu JATO Dynamics, kwiecień 2018 roku to dla branży motoryzacyjnej w Europie najlepszy sprzedażowy kwiecień od 10 lat. Z kolei wzrost na poziomie 9% jest największym od 13 miesięcy. W ciągu pierwszych czterech miesięcy 2018 roku w Europie zarejestrowano 1.34 mln nowych aut.
Wyróżnia się tutaj Wielka Brytania, w której zanotowano o 10% wyższą sprzedaż niż przed rokiem. Niemcy (wzrost o 8,9%), Francja (wzrost o 8%), Hiszpania (wzrost o 7,7%) czy Włochy (wzrost o 6,9%) również zauważalnie podniosły swoją sprzedaż samochodów w stosunku do tego, co było w okresie I-IV 2017 roku.
W Polsce od początku roku sprzedaż aut wyniosła 253.020 sztuk (+10.3% rdr). W samym tylko kwietniu zarejestrowano w naszym kraju 44.717 nowych samochodów, co daje wzrost o 13.3% w stosunku do I-IV 2017. Jednak na tle wybranych państw są to dość niskie zwroty. Największe bowiem przyrosty zanotowały w kwietniu: Litwa (38.5% – 3.125 sprzedanych aut), Węgry (34.8% – 11.706 sprzedanych aut), Grecja (24.3% – 10.494 sprzedane auta) i Norwegia (24.3% – 14.376 sprzedanych aut).
Producenci – kto, ile?
Niezagrożony numer 1 to oczywiście Volkswagen, ze sprzedażą wynoszącą 624.427 egzemplarzy. Ford i Renault to odpowiednio numer 2 i 3, ale one zanotowały spadek, a i do samego VW tracą bardzo dużo. Czwarte miejsce przypadło Peugeot-owi, który dzięki wzrostowi rejestracji o 10% (355.290 sztuk) bardzo mocno zbliżył się do rodzimego Renault. Pierwszą piątkę rankingu zamyka Opel ze stratą 7% w stosunku do I-IV 2017. Jeep, jak wspomniałem na wstępie to niekwestionowany lider wzrostu sprzedaży jeśli chodzi o marki (+57%).
Miejsce |
Marka |
Liczba sprzedanych samochodów |
Zmiana
|
1. | VOLKSWAGEN |
624 427 |
8% |
2. | FORD |
387 922 |
-2% |
3. | RENAULT |
380 122 |
-1% |
4. | PEUGEOT |
355 290 |
10% |
5. | OPEL/VAUXHALL |
321 504 |
-7% |
6. | MERCEDES |
302 215 |
bez zmian |
7. | AUDI |
281 077 |
-3% |
8. | BMW |
274 397 |
-3% |
9. | FIAT |
260 827 |
-9% |
10. | SKODA |
258 287 |
11% |
11. | TOYOTA |
255 968 |
5% |
12. | CITROEN |
216 788 |
4% |
13. | NISSAN |
196 485 |
-8% |
14. | HYUNDAI |
188 238 |
9% |
15. | KIA |
178 181 |
9% |
16. | DACIA |
172 867 |
17% |
17. | SEAT |
160 847 |
17% |
18. | VOLVO |
107 794 |
3% |
19. | SUZUKI |
89 759 |
9% |
20. | MAZDA |
85 606 |
7% |
21. | MINI |
70 617 |
5% |
22. | LAND ROVER |
58 232 |
-10% |
23. | JEEP |
55 039 |
57% |
24. | HONDA |
54 456 |
3% |
25. | MITSUBISHI |
45 103 |
12% |
Najpopularniejsze modele – od kogo i ile?
A jak wygląda sytuacja z poszczególnymi modelami? Liderem jest (a jakże) Volkswagen Golf, ze wzrostem na poziomie 15% (172.952). Drugi wynik aut z pierwszej dziesiątki w zestawieniu +18% ma Toyota Yaris. Podium sprzedażowe zamykają modele: Renault Clio (113.953 = -2%) i Ford Fiesta (109.214, bez zmian). Ogólnym liderem wzrostu sprzedaży jest Peugeot 3008 (+54% – 71.523).
Poważnie z kolei spada zainteresowanie Oplami: Corsą (-20%) i Astrą (-33%). Sporo gorzej sprzedaje się także Fiat Panda (-20%). Jeden z głównych rywali VW Golfa (poza Astrą), czyli Ford Focus sprzedaje się niemal tak samo jak w I-IV 2017. Zaprezentowany został już jego następca. Ten fakt może tylko poprawić statystki sprzedażowe.
Nadal popularne są SUV-y. W kwietniu w 25 państwach zanotowano aż dwucyfrowe wzrosty sprzedaży aut tego typu. A w Chorwacji było to aż 116%! Ogólnie w ciągu ostatnich trzech lat udział SUV-ów w europejskim rynku wzrósł z 21,4% do 33,3%. Najpopularniejsze modele w Europie to: Volkswagen T-Roc, Dacia Duster, Citroen C3 Aircross, Opel Crossland, Seat Arona, Kia Stonic i Hyundai Kona. Jak widać, przeważają bardziej miejskie crossovery, niż duże SUV-y.
Rośnie też liczba rejestracji samochodów z alternatywnymi źródłami napędu. W kwietniu 2018 r. miały one udział w rynku na poziomie 5,5%, co daje wzrost o 1.6% bo w okresie I-IV 2017 było to 3,9%. Wśród tradycyjnych silników prym wiodą silniki benzynowe z 56% rynku. Diesle mają 37% rynku.
Miejsce |
Model |
Liczba sprzedanych samochodów |
Zmiana
|
1. | VOLKSWAGEN GOLF |
172 952 |
15% |
2. | RENAULT CLIO |
113 953 |
-2% |
3. | FORD FIESTA |
109 214 |
bez zmian |
4. | VOLKSWAGEN POLO |
100 238 |
-7% |
5. | NISSAN QASHQAI |
92 727 |
bez zmian |
6. | PEUGEOT 208 |
90 779 |
4% |
7. | VOLKSWAGEN TIGUAN |
82 132 |
-4% |
8. | SKODA OCTAVIA |
81 046 |
6% |
9. | FORD FOCUS |
79 629 |
-1% |
10. | TOYOTA YARIS |
77 657 |
18% |
11. | CITROEN C3 |
76 922 |
2% |
12. | OPEL CORSA |
75 786 |
-20% |
13. | RENAULT CAPTUR |
73 828 |
3% |
14. | PEUGEOT 3008 |
71 523 |
54% |
15. | DACIA SANDERO |
71 447 |
14% |
16. | FIAT 500 |
71 416 |
2% |
17. | PEUGEOT 2008 |
66 315 |
-5% |
18. | SKODA FABIA |
63 988 |
4% |
19. | DACIA DUSTER |
60 811 |
28% |
20. | OPEL ASTRA |
59 634 |
-33% |
21. | VOLKSWAGEN PASSAT |
59 324 |
3% |
22. | FORD KUGA |
59 166 |
15% |
23. | FIAT PANDA |
58 945 |
-20% |
24. | PEUGEOT 308 |
56 026 |
-7% |
25. | MERCEDES KLASY C |
54 753 |
-15% |
Najpopularniejsze marki w danym kraju
- Finlandia – VW
- Norwegia – VW
- Niemcy – VW
- Austria – VW
- Szwajcaria – VW
- Irlandia – VW
- Islandia – VW
- Holandia – VW
- Belgia – VW
- Dania – VW
- Chorwacja – VW
- Białoruś – VW
- Łotwa – VW
- Macedonia – VW
- Czechy – Skoda
- Polska – Skoda
- Słowacja – Skoda
- Węgry – Skoda
- Islandia – Skoda
- Bośnia i Hercegowina – Skoda
- Serbia – Fiat
- Turcja – Fiat
- Włochy – Fiat
- Litwa – Fiat
- Francja – Reanult
- Portugalia – Renault
- Słowenia – Renault
- Wielka Brytania – Ford
- Irlandia Północna – Ford
- Cypr – Ford
- Rumunia – Dacia
- Bułgaria – Dacia
- Mołdawia – Dacia
- Hiszpania – Seat
- Szwecja – Volvo
- Grecja – Toyota
- Rosja – Łada
- Estonia – Honda
- Ukraina – ZAZ
- Monaco – Audi