Connect
To Top

Paliwo słabej jakości to przyczyna wielu problemów

Podjeżdżasz na stację, patrzysz tylko na to, by nie pomylić się w wyborze odpowiedniego paliwa. Płacisz i odjeżdżasz. To najczęstszy scenariusz z życia kierowcy. Wielu z nas zapomina jednak, że paliwo słabej jakości to przyczyna wielu problemów. W rozmowie z Januszem Z., właścicielem dużego serwisu samochodowego dowiedzieliśmy się, jak paliwo wpływa na pracę silnika, jakie może wywołać awarie, oraz jakie są objawy zatankowania słabej jakości paliwa. Zapraszamy do lektury artykułu.

Na wstępie warto dowiedzieć się jakie jest paliwo słabej jakości

Przed rozpoczęciem jakichkolwiek dyskusji na temat paliwa warto sprawdzić jak jest ono sprawdzane, a także co wpływa na jego jakość. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na bieżąco bada paliwa, które sprzedawane są na polskich stacjach. W przypadku benzyn Jego jakość określana jest między innymi na podstawie liczby oktanowej. Jeśli jest ona za niska może dojść do spalania stukowego. Co to oznacza? Mieszanka paliwowo-powietrzna może wybuchnąć np. za wcześnie i przy zbyt dużym ciśnieniu, które jest w cylindrze. Przez to możemy zniszczyć tłoki, panewki, wał korbowy, a więc zatrzeć silnik. Koszty naprawy są wtedy bardzo duże. Słabej jakości olej napędowy lub benzyna sprawia, że silnik pracuje pod większym obciążeniem, nie jest wydajny, a my obserwujemy także wzrost zużycia paliwa.

Benzynę sprawdza się także za pomocą  parametrów destylacji oraz pozostałych kilkunastu parametrów określonych normą. W przypadku diesla jest trochę inaczej. Tam sprawdzana jest między innymi liczba cetanowa która jest miarą zdolności paliwa do samozapłonu. Zatankowanie zanieczyszczonego paliwa może powodować zatkanie filtra. Z kolei Jeśli przez określony czas stosujemy paliwo bez dodatków czyszczących możemy zaobserwować, że wtryskiwacze są zatykane, a co za tym idzie zwiększa się spalanie, a także emisja zanieczyszczeń, które trafiają do atmosfery.. Problemem może być także nieodpowiedni skład frakcyjny,

Stosujesz słabej jakości paliwo? Spodziewaj się drogich napraw

Pan Janusz opowiedział nam, jak wielu klientów trafiających do serwisu narzeka na wydajność swoich aut. Niestety po sprawdzeniu poszczególnych elementów, które uległy awarii najczęściej przyczyną jest… słabej jakości paliwo. Silnik pracuje głośno, zauważalna jest nierówna jego praca, szczególnie na biegu jałowym. Może on gasnąć przez brak uzyskania odpowiednich obrotów. Klienci często obserwują problemy z uruchomieniem auta, zwiększone jest spalanie, znacznie odbiegające od tego, co deklaruje producent. Pojawia się także dym z rury wydechowej. Jakby tego było mało awarii ulegają takie elementy jak sonda lambda, katalizator, świece, pompa wysokiego ciśnienia, czy wtryskiwacze. Problemów może być o wiele więcej. W najgorszym przypadku będziemy zmuszeni do wymiany często bardzo drogich elementów silnika oraz układu paliwowego. Właściciel warsztatu wymienia same koszty podzespołów. Przykładowo wtryski do silnika 2.0 TDI stosowanego w Audi A4 i A5 kosztują około 2500 – 3000 zł. Sonda lambda do BMW E60 (Seria 5) to wydatek rzędu 500 złotych, a pompa wysokiego ciśnienia do Peugeota 5008 kosztuje około 1400 złotych. Jak widać, nie są to małe kwoty.

Paliwo słabej jakości to przyczyna wielu problemów związanych z silnikiem i osprzętem

Paliwo słabej jakości to przyczyna wielu problemów związanych z silnikiem i osprzętem

Jak więc radzić sobie z problemem?

Paliwo słabej jakości może być przyczyną wielu kosztownych napraw. Można ich uniknąć w bardzo łatwy sposób. Przede wszystkim dobrze jest śledzić raporty, które publikuje UOKiK. Musimy także obserwować doniesienia medialne, które informują o nieuczciwych działaniach. Pamiętajcie także o tym, że jeśli paliwo jest podejrzanie tanie lepiej unikać takiej stacji, ponieważ może to być „chrzczony” olej napędowy lub benzyna. Całość sprowadza się jednak do najważniejszej kwestii, a więc tankowania na markowych stacjach.

Zarówno właściciel warsztatu, jak i my z doświadczenia przejechanych kilometrów podczas testów różnych samochodów polecamy wybranie się na BP, aby tankować paliwa z technologią ACTIVE. Mowa tu zarówno o benzynie bezołowiowej 95 BP, jak i 98 BP Ultimate. Nie inaczej jest w przypadku Diesla BP i Diesla BP Ultimate. O co chodzi? O wspomniany wcześniej brud, który gromadzi się na istotnych elementach silnika. Dzięki stosowaniu dobrej jakości paliw, a więc BP z technologią ACTIVE nie tylko zwalczamy zanieczyszczenie, które usuwane jest z podzespołów, ale także specjalne cząsteczki przylegają do czystych już powierzchni aby stworzyć warstwę ochronną. Przy regularnym stosowaniu paliw dobrej jakości zadbamy o nienaganną kondycję silnika, ale także będziemy mogli cieszyć się zaoszczędzonymi pieniędzmi. Testy inżynierów BP potwierdzają, że paliwa z technologią ACTIVE umożliwiają nam przejechanie nawet kilkudziesięciu kilometrów więcej na jednym baku niż w przypadku tych, bez dodatków które spełniają jedynie podstawową Polską Normę PN-EN. Więcej już chyba nie trzeba przekonywać, prawda?

More in Motoryzacja

MenWorld.pl to lifestylowy magazyn dla mężczyzn. Na łamach naszej witryny internetowej można przeczytać artykuły z wielu dziedzin, które powinny zainteresować prawdziwego faceta. Nasi redaktorzy tworzą teksty o motoryzacji, podróżach, modzie, nowych technologiach oraz kulturze. Każdego dnia pojawiają się kolejne artykuły pisane w formie blogowej.

Copyright © 2015-2018 MenWorld.pl | DiGnet Media