Connect
To Top

Europa Zachodnia ze spadkami, ale Huawei i szczególnie Xiaomi mocno na plus. Jak wygląda sprzedaż smartfonów w Europie w 1 kwartale 2018 roku?

Sprzedaż w Europie

Sprzedaż smartfonów w całej Europie w pierwszym kwartale 2018 roku spadła o 6.3% w ujęciu rok do roku. Za słabe wyniki odpowiada głównie Europa Zachodnia, która wykazuje objawy nasycenia. Mieszkańcy tej części kontynentu w skali rok do roku nabyli o 13.6% miej smartfonów (sprzedane 30.1 mln sztuk), co na pewno nie zadowoliło producentów tego typu urządzeń. Największe spadki sprzedaży zanotowano na największych rynkach zbytu tej części Europy:

  • Niemcy: -16.7%
  • Francja: – 23.2%
  • Wielka Brytania: – 26.2%

Z kolei Europa centralna i wschodnia postąpiły na odwrót, bo zanotowały wzrost o 12.3% w skali rok do roku (sprzedane 15.9 mln sztuk). Taka sytuacja nie dziwi, bowiem społeczeństwa tego rejonu nie są tak bogate, jak te na „zachodzie” i ciągle mają apetyt/możliwości na nabywanie wszystkiego, co się da w tej branży. Największe wzrosty wystąpiły w Rosji, gdzie nabyto o 25.4% więcej smartfonów niż rok temu w tym samym okresie.

Pierwsza piątka producentów w Europie

  1. Samsung – udział w rynku na poziomie 33.1% oraz sprzedane 15.2 mln sztuk smartfonów, co jest wartością gorszą o 15.4% rok do roku
  2. Apple – udział w rynku na poziomie 22.2% oraz sprzedane 10.2 mln sztuk smartfonów, co jest wartością  gorszą o 5.4% w stosunku rok do roku
  3. Huawei – udział w rynku na poziomie 16.1% oraz sprzedane 7.4 mln sztuk smartfonów przy rocznym wzroście na poziomie 38.6%. To budzi respekt. Sam tylko model Huawei P-Smart sprzedano w ilości miliona sztuk.
  4. Xiaomi – udział w rynku na poziomie 5.3% oraz sprzedane 2.4 mln sztuk smartfonów przy rocznym wzroście na poziomie…. 1000%! Wynik Huawei-a budzi respekt, ale co powiedzieć o Xiaomi? Normalnie totalny odjazd. Nas to nie dziwi patrząc na politykę tego producenta. Xiaomi bowiem ściśle współpracuje z dystrybutorami, takimi jak Ingram, Micro i ABC Data, aby szeroko wprowadzać produkty do sklepów detalicznych w Europie.
  5. Nokia (HMD Global) – udział w rynku na poziomie 3.5% oraz sprzedaż smartfonów na poziomie 1.6 mln sztuk. Ta firma zamyka pierwszą piątkę rankingu sprzedaży w pierwszym kwartale 2018 roku

Pozostałe marki takie jak Alcatel, LG czy Sony w 1 kwartale 2018 roku zanotowały spadki sprzedaży, więc nie warto się tutaj nad nimi rozwodzić.

Dominujące trendy smartfonowe w pierwszych 3 miesiącach 2018 roku

Po pierwsze – niebywała popularność smartfonów z ekranami 18:9

W pierwszym kwartale tego roku sprzedano 7.3 mln smartfonów wyposażonych w tego typu ekran. Rok temu o tej samej porze z kolei nie sprzedano ani jednej sztuki tego typu smartfona, bo po prostu nie było ich jeszcze na rynku. To dość świeży wynalazek, który w sprzedaży jest raptem od połowy 2017 roku.

Po drugie – duże smartfony wciąż na topie

W ciągu roku o ponad 50% wzrosła sprzedaż smartfonów z ekranem o wielkości 5.5 cala. Smartfony z wyświetlaczami o proporcjach 18:9 niewątpliwie były katalizatorem tego wzrostu.

Po trzecie – wzrasta popularność smartfonów ze slotem DualSIM

Wzrosty notują smartfony ze slotem DualSIM. Rok do roku urządzenia tego typu zyskały 8%.

Po czwarte – chcemy coraz więcej pamięci RAM w smartfonach

W ciągu roku sprzedaż smartfonów wyposażonych w 4 GB lub więcej pamięci RAM wzrosła o 82.7%. Godne uwagi. Z kolei urządzenia z pamięcią RAM mniejszą niż 4 GB zaliczyły spadek sprzedaży o 19.6%. Takie statystyki nie mogą nikogo obeznanego z tą branżą dziwić, bowiem praktycznie każdy nowo wydany w 2018 roku smartfon, nawet należący do klasy typowo konsumenckiej (przedział: 200-400$), z reguły posiada te 4 GB RAM na pokładzie.

Po piąte – jeden aparat to za mało

O 155% w skali roku wzrosła popularność smartfonów wyposażonych w podwójny lub potrójny aparat z tyłu (sprzedane 13 mln sztuk wobec 5 mln w Q1 2017). Jak widać, jeden aparat w smartfonie to już za mało dla statystycznego europejczyka.

źródło: Canalys

More in Tech