Site icon MenWorld.pl

BMC wprowadza system MTT. Tłumienie drgań tak efektywne jeszcze nie było

W kolekcji rowerów BMC na 2016 r. jedną z najważniejszych nowości są rowery górskie BMC teamelite 01, które zostały zaprojektowane z myślą o specyfice tras cross-country (XC). W modelach tych zastosowano m.in. system Micro Travel Technology (MTT), opierający się na bardzo lekkim, wbudowanym w ramę tłumiku drgań.

System MTT powstał na podstawie doświadczeń zebranych przez inżynierów BMC podczas projektowania kilku poprzednich generacji rowerów cross-country. Prace nad nową technologią prowadzono w szwajcarskim Impec Lab w czasie ostatnich dwóch lat.

Technologię zaimplementowano do rowerów serii BMC teamelite 01 z kolekcji na 2016 r. – we wszystkich trzech dostępnych modelach wykorzystano ramę MTT Carbon 29.

System MTT 02 (mat. pras.)

XCell

Centralną częścią MTT jest XCell Damper – w pełni zintegrowany z ramą (umiejscowiony w górnej rurze tylnego trójkąta) tłumik drgań, który oparto na wkładkach wykonanych z materiałów wykorzystywanych m.in. w bolidach Formuły 1. Trójpoziomowy system pozwala na 15 mm pracę zawieszenia, a wkładki są bezpośrednio wbudowane w ramę.

Jak podaje BMC, zachowana została stabilność i sterowność znana z modeli rowerów cross-country poprzednich generacji. Jednocześnie użytkownik może liczyć na większy komfort jazdy oraz poprawę odczuwalną m.in. przy zjazdach.

Nowe rowery BMC teamelite 01 łączą w sobie to, co było najlepsze w poprzednich generacjach rowerów cross-country – odpowiednią sztywność na zakrętach, bardzo wysoką efektywność pedałowania oraz niską wagę. Największe atuty zostały zachowane, a dodatkową zaletą jest większy komfort i znakomita przyczepność tylnego koła. System MTT wprowadza branżę rowerów hardtail na wyższy poziom. Przygotowane z myślą o kolarstwie górskim cross-country rowery ze sztywną ramą po prostu tak efektywnego tłumienia drgań dotychczas nie zapewniały. Co istotne, dzięki MTT kolarze nie muszą już zmieniać ciśnienia w oponach, aby lepiej radzić sobie na technicznych zjazdach. Micro Travel Technology pozwala w większym stopniu skupić się na szybkości” – mówi Ireneusz Miśkowiec, menedżer ds. sprzedaży i produktów w BMC Polska.

BMC teamelite 01 XX1 01 (mat. pras.) BMC teamelite 01 XX1 02 (mat. pras.)

Nadal hardtail

Seria BMC teamelite 01 zaliczana jest do rowerów typu hardtail, czyli ze sztywną ramą. Jak wskazuje producent, koncepcja stojąca za systemem MTT jest zbliżona do rozwiązań znanych z rowerów typu softail, ale pełna integracja i właściwości systemu sprawiają, że nie sposób stawiać w jednym rzędzie MTT z rozwiązaniami konkurencyjnych marek.

Teamelite z ramą MTT Carbon zapewnia efektywność na poziomie znanym z propozycji BMC z poprzednich lat i oferuje dodatkowe zalety, co czyni z tego modelu idealny wybór dla kolarzy chcących ścigać się na wysokim poziomie. To właśnie różni go od rowerów softail, gdzie nie ma mowy o tak dobrej i praktycznie pełnej integracji tłumika z ramą. Wpływ MTT na wagę roweru jest bardzo niewielki – cały system waży zaledwie 80 gramów, a kompletna rama 1,080 kg. To oczywiście kolejna przewaga względem konkurencyjnych rozwiązań, w których kwestia wagi jest zdecydowanie większym problemem” – dodaje Ireneusz Miśkowiec.

Jak mówi menedżer ds. sprzedaży i produktów w BMC Polska, jedną z podstawowych różnic jest również kwestia tworzywa. W przypadku systemu MTT wykorzystano najwyższej jakości – bardzo odporne na warunki atmosferyczne i zmianę temperatury – materiały, które stosowano wcześniej do tłumienia drgań silników bolidów Formuły 1. W efekcie nie ma problemu znanego z rowerów softail, w których zazwyczaj stosuje się elastomer MCU – materiał w dużym stopniu zależny od temperatury i innych czynników atmosferycznych.

System MTT 03 (mat. pras.)

Sprawdzony w boju

Nowa technologia została sprawdzona w trakcie wyścigów na najwyższym poziomie – z rowerów BMC teamelite 01 korzystali w 2015 r. kolarze BMC MTB Racing Team. Julien Absalon wygrał na nim m.in. zawody Pucharu Świata UCI w kolarstwie górskim cross-country, które odbyły się w niemieckim Albstadt. Lukas Flückiger zdobył z kolei srebrny medal podczas Igrzysk Europejskich w Baku.

Jak zaznacza BMC, system MTT jest bardzo odporny na zużycie, co potwierdziły nie tylko starty w zawodach XC, ale również długotrwałe – przeprowadzane w warunkach laboratoryjnych – testy wytrzymałościowe.

System MTT wykorzystano w nowych rowerach BMC teamelite 01, które dostępne są w trzech wariantach różniących się głównie zastosowanym osprzętem (grupy Shimano XTR Di2, Sram XX1 oraz Shimano XT). Sugerowane ceny tych modeli wahają się od 20 390 do 45 890 zł. Ramę MTT Carbon 29 można także kupić oddzielnie – jej cena wynosi 13 990 zł.

System MTT 04 (mat. pras.)

Exit mobile version