Materiał zewnętrzny
Zacznijmy od paliwa
Stosowanie paliwa dobrej jakości to podstawa. Starsze silniki jeszcze w miarę znosiły gorsze paliwo, choć i w nich pojawiały się pewne problemy. Tankowanie niewłaściwego paliwa widać było na przykład po czerwonych nalotach na świecach. Stare Diesle mogły jeździć nawet na oleju z restauracji, byleby tylko oczyścić go z resztek jedzenia. Ale kilkanaście lat temu wszystko się zmieniło, i to diametralnie. W silnikach wysokoprężnych zaczęto stosować bezpośredni wtrysk paliwa z wtryskiwaczami Common Rail (a także z pompowtryskiwaczami, stosowanymi przez pewien czas przez koncern VW). Od tego czasu nawet najmniejsze zanieczyszczenie w paliwie jest groźne, bo może uszkodzić wtryskiwacze już po jednym tankowaniu. Długotrwałe tankowanie paliwa słabej jakości, na przykład oleju napędowego o niskiej odporności na utlenianie albo złym składzie frakcyjnym, też spowoduje przyspieszone zniszczenie wtryskiwaczy. A ich wymiana kosztuje kilka tysięcy złotych.
Nowsze auta z silnikami benzynowymi są wyposażone w czujniki, które monitorują skład paliwa. Jeśli będzie w nim np. zbyt wiele wody, auto… zatrzyma się. Kierowca będzie musiał transportować je za pomocą lawety do warsztatu, gdzie paliwo trzeba wypompować, a układ paliwowy oczyścić. W najnowszych benzyniakach (downzising) od kilku lat stosowany jest bezpośredni wtrysk paliwa, tak samo czuły jak ten w dieslach. I tak samo niewłaściwe paliwo może zniszczyć drogie wtryskiwacze. Benzyna o niewłaściwej prężności par powoduje z kolei problemy z uruchamianiem silnika i jego właściwą pracą.
O bezpieczeństwo kierowców dbają inspektorzy Państwowej Inspekcji Handlowej, którzy każdego roku kontrolują stacje paliw. W okresie od stycznia do września 2017 roku inspektorzy przeprowadzili 1376 kontroli, stwierdzając nieprawidłowości w 31 przypadkach.
Pewność przy każdym tankowaniu i wspieranie polskich przedsiębiorców
Polska sieć stacji paliw Huzar, oparta w stu procentach o polski kapitał, prowadzi własne kontrole na stacjach działających w ramach sieci. Stacje są też często kontrolowane przez inspektorów. Według raportu UOKiK, na stacjach należących do sieci Huzar nie stwierdzono żadnych nieprawidłowości. Wysoka jakość paliw i usług, własne marki kosmetyków samochodowych, a także akcje lojalnościowe dla klientów firmowych i prywatnych – to wszystko oferuje sieć Huzar.
Każda czynność związana z obsługą samochodu może być wsparciem dla rodzimych przedsiębiorców, co jest wyrazem patriotyzmu gospodarczego. Warto wspierać polskich przedsiębiorców, ponieważ to oni płacą szereg podatków, tworzą miejsca pracy i budują bogactwo kraju.
Polska sieć stacji paliw Huzar jest tego najlepszym przykładem. W 2000 roku grupa dwudziestu dwóch polskich przedsiębiorców prowadzących własne stacje benzynowe w Polsce postanowiła połączyć swoje siły, żeby oferować razem lepsze usługi, lepsze paliwa i aby móc łatwiej konkurować na trudnym rynku. Pięć lat później opracowany został projekt własnej marki, wyglądu stacji i planu marketingowego. Sieć, działająca już pod marką Huzar, stopniowo zdobywała zaufanie klientów oraz kolejnych przedsiębiorców, którzy do niej dołączali. Gospodarka i kapitał mają narodowość. Znane zachodnie sieci stacji paliw, działające w wielu krajach, nigdy nie zdobyłyby takiej pozycji, gdyby nie lokalny patriotyzm ze strony ich rodaków, który dał podstawy do budowy sieci w kraju i ekspansji zagranicznej.
Stosowanie się do zaleceń serwisowych producenta
Producent samochodu określa, kiedy (po jakim przebiegu i po jakim czasie) należy wymienić olej silnikowy wraz z filtrem, filtr powietrza, filtr paliwa, olej przekładniowy w skrzyni biegów (automatycznej lub manualnej), świece zapłonowe lub żarowe, płyn wspomagania w hydraulicznym układzie wspomagania, płyn (koncentrat) chłodniczy, pasek rozrządu i elementy towarzyszące, pasek wieloklinowy czy płyn hamulcowy. Producent ustala także, co jaki czas należy przeprowadzać kontrole poszczególnych układów (np. kierowniczego, zawieszenia), karoserii i podwozia, co pozwala wykryć wszelkie problemy. Określa też specyfikacje poszczególnych płynów eksploatacyjnych oraz części. Stosowanie się do zaleceń serwisowych i stosowanie płynów oraz części zgodnych z wymaganiami producenta to podstawa.
Właściwa eksploatacja auta to także szereg regulacji – na przykład ustawienie zbieżności kół czy regulacja luzu zaworowego.
Odpowiednia eksploatacja kłopotliwych podzespołów
We współczesnych samochodach znajduje się wiele podzespołów, które są źródłem problemów i w razie awarii wymagają bardzo drogich napraw. W każdym przypadku można jednak znacznie przedłużyć życie takich podzespołów, nawet o kilka lat.
Co warto robić?
- W przypadku wtryskiwaczy – stosować paliwo dobrej jakości i często wymieniać filtr paliwa.
- W autach z turbosprężarką – stosować dobry jakościowo olej silnikowy, utrzymywać jego odpowiedni poziom, często wymieniać filtr powietrza, czyścić smok olejowy turbiny i chłodzić ją przez trzydzieści sekund przed wyłączeniem silnika.
- W samochodach z dwumasowym kołem zamachowym – jeździć płynnie, bez szarpania, unikać ciągnięcia ciężkich przyczep.
- W Dieslach z filtrem cząstek stałych FAP/DPF – unikać ciągłej jazdy po mieście, co kilka dni przejechać się po trasie z większą prędkością, stosować oleje niskopopiołowe. W przypadku DPF warto stosować dodatki do paliwa, obniżające temperaturę samozapłonu sadzy.
- W samochodach z łańcuchem rozrządu – utrzymywać odpowiedni poziom oleju.
- W autach z zawieszeniem hydropneumatycznym – reagować na każdą nieszczelność, aby nie pogłębiać awarii.
Przy konieczności wykonania jakiejkolwiek czynności serwisowej czy naprawy warto wspierać polską przedsiębiorczość – kupować polskie części zamienne i eksploatacyjne, stosować polskie płynu eksploatacyjne i… tankować na polskich stacjach. Zwłaszcza tych prowadzonych przez lokalnych przedsiębiorców zrzeszonych w sieci Huzar.