Site icon MenWorld.pl

Jak rozsądnie wybrać opony całoroczne?

Dwa razy w roku zakłady wulkanizacji przeżywają prawdziwe oblężenie – wraz z nastaniem wiosny i jesienią. Właśnie wtedy ustawiają się długie kolejki klientów, którzy chcą wymienić opony letnie i zimowe w swoich samochodach. Ze względu na fakt, że w ostatnich latach zimy w Polsce nie należały do najbardziej surowych, niektórzy kierowcy decydują się na montaż opon całorocznych. Oznaczane są one za pomocą umieszczonych obok siebie symboli słońca, płatka śniegu i chmury, a także napisu „all season”. Za wyborem tego rodzaju opon przemawia oszczędność, a także zmienne warunki pogodowe.

Jak skonstruowane są opony całoroczne?

Opony zimowe wytwarzane są z mieszanek odpornych na niskie temperatury, co zapewnia optymalną elastyczność i miękkość, a tym samym dobrą przyczepność. Z kolei głęboki bieżnik skutecznie odprowadza błoto oraz mokry śnieg spod kół i jednocześnie umożliwia zachowanie właściwej trakcji w zimowych warunkach. Takie opony jednak szybko zużywają się podczas jazdy na suchej nawierzchni, ponieważ są zbyt miękkie. Opony letnie produkowane są z mieszanek o nieco większej twardości, co w połączeniu ze wzorem bieżnika zapewnia dobrą przyczepność na mokrej jezdni i podczas upałów. Nie sprawdzą się one jednak zimą, ponieważ pod wpływem niskiej temperatury guma twardnieje, a tym samym jazda na takich oponach może być wtedy ryzykowna. Opony całoroczne łączą w sobie cechy produktów sezonowych. Na silnym mrozie są bardziej miękkie niż ich typowo letni odpowiednik, zaś wzór bieżnika zaprojektowany został w taki sposób, aby radzić sobie zarówno na śniegu, jak i na błocie czy wodzie. W porównaniu z oponami letnimi zużywa się jednak szybciej, zwłaszcza na rozgrzanym asfalcie. Można więc powiedzieć, że w warunkach zimowych opony całoroczne sprawdzą się gorzej niż te przeznaczone na mróz i śnieg, ale lepiej od letnich. Z kolei przy wysokich temperaturach i na suchej nawierzchni zużywają się szybciej, ale będą lepsze od opon zimowych.

Jakość przede wszystkim

Niektórzy twierdzą, że wysokiej jakości opony całoroczne są bezpieczniejsze od tanich chińskich „zimowek”. Wszystko jednak zależy od ich jakości. Pamiętajmy, że muszą one dobrze sprawdzać się zarówno na śniegu i w niskich temperaturach, jak też i podczas ulewnego letniego deszczu. Dlatego też w tym przypadku należy wybierać wśród produktów oferowanych przez renomowane firmy. Będą one zużywały się wolniej, a jednocześnie zapewnią bezpieczeństwo podczas spokojnej jazdy zimą. Poszukując odpowiedniego modelu należy, oprócz jakości, uwzględnić także rozmiar oraz indeksy nośności i prędkości zalecane przez producenta samochodu.

Dla kogo opony całoroczne?

Ogumienie wielosezonowe dobrze sprawdzi się przy niewielkich samochodach miejskich, zwłaszcza z małym przebiegiem rocznym. Zadowoleni z nich będą także kierowcy preferujący spokojny styl jazdy. Przy sporadycznym użytkowaniu auta opony całoroczne nie będą zużywały się szybko, nawet podczas wysokich temperatur. W takich sytuacjach zakup opon całorocznych dobrej jakości i od sprawdzonego producenta (np. Pirelli) będzie korzystniejszym finansowo rozwiązaniem niż nabycie dwóch kompletów opon sezonowych produkcji chińskiej. Ich użytkownicy powinni jednak pamiętać o wyważaniu kół co ok. 10 tys. km, a także o regularnym kontrolowaniu ciśnienia opon, co zapewni dłuższe użytkowanie. W przypadku kierowców preferujących dynamiczną jazdę i często podróżujących nie tylko po odśnieżanym mieście, ale również poza nim, zalecane są opony sezonowe zmieniane wraz z nadejściem wiosny i przed zimą. Takie opony znacznie lepiej sprawdzą się przy większych prędkościach, a tym samym zapewnią bezpieczeństwo i komfort podczas użytkowania auta.

Exit mobile version