Connect
To Top

Peugeot Traveller vs Meredes-Benz Vito Tourer – test vanów osobowych

Rodzinne vany są bardzo praktyczne. Pozwalają na podróżowanie nawet ośmiu osób w bardzo komfortowych warunkach. Dodatkowo po wyjęciu foteli możemy uzyskać bardzo dużą przestrzeń ładunkową. W tym artykule poznacie dwa modele: Peugeot Traveller oraz Mercedes-Benz Vito Tourer.

Peugeot Traveller vs Mercedes-Benz Vito Tourer – porównanie vanów osobowych

Rodzinne vany to nic innego jak dostawczaki przerobione na auta osobowe. Z racji dużego rozmiaru uzyskujemy bardzo dużą przestrzeń: nie tylko tą załadunkową, lecz także ogromną ilość miejsca dla każdego z ośmiu podróżujących. Miałem okazję przekonać się o tym jeżdżąc dwoma takimi autami. Do mojej dyspozycji przekazany został Peugeot Traveller oraz Mercedes-Benz Vito Tourer. Chciałbym podzielić się z Wami wrażeniami, jakie towarzyszyły mi podczas podróżowania vanami osobowymi.

Wygląd zewnętrzny

Mercedes-Benz Vito Tourer

Mercedes-Benz Vito trzeciej generacji został zaprezentowany w lipcu 2014, a więc aż cztery lata temu. Można rzec, że jest to tańsza odmiana luksusowego vana – Mercedesa Klasy V, aczkolwiek sporo cech pozyskał z dostawczego Sprintera. Co ciekawe, różnice w przypadku obu modeli (Klasy V i Vito) są naprawdę znikome. To plus dla tańszego Vito, minus natomiast dla droższej Klasy V.

Pomimo upływu kilku lat Vito Tourer nadal wygląda świeżo. Przód nawiązuje do osobowych aut tego producenta: Klasy C, E czy S. Duży, chromowany grill, masywny zderzak przedni, opcjonalne reflektory wykonane w technologii Full LED (polecam je wybrać podczas konfiguracji auta), które zachodzą na boczną linię nadwozia. Testowany przeze mnie egzemplarz zyskał bardzo elegancki czarny lakier, także na zderzakach. Przyciemniane szyby, duże 17-calowe felgi – Vito pomimo tego, że jest to przecież typowy van może się podobać i zwraca na siebie uwagę.

Peugeot Traveller

Peugeot Traveller jest dwa lata młodszy od konkurenta. Został zaprezentowany w 2016 roku w Genewie podczas marcowych targów. Co ciekawe, jest bardzo podobny do Citroena Spacetourera oraz Toyoty ProAce Verso. To za sprawą wspólnego projektu firm PSA i Toyota.

Wygląd tego małego busa jest poprawny. Jak to zazwyczaj bywa najciekawiej prezentuje się front. Ostre krawędzie przypominają mi te znane z modeli takich jak 508, 3008 czy 5008. Bardzo masywny zderzak, w który wkomponowano reflektory LED do jazdy dziennej. Powyżej ciekawie narysowane światła zachodzące na boki. Tak jak w Vito, tak i tutaj, w Travellerze znajdziemy 17-calowe felgi aluminiowe. Prezentowany Peugeot Traveller posiadał bogatej wersji wyposażenia – Allure. Trzeci rząd siedzeń jest opcjonalny i wymaga dopłaty 7750 zł. Samochód rzuca się w oczy za sprawą pomarańczowego lakieru oraz mocno przyciemnionych szyb. Bok jak i tył nie są czymś wyjątkowym – ot, jak każdy van osobowy – prosta linia z kilkoma przetłoczeniami i ogromna klapa bagażnika.

Wnętrze

Mercedes-Benz Vito

Wnętrze Vito ma już swoje lata. Jest bardzo podobne do tego, które miał testowany przeze mnie Mercedes-Benz Sprinter. Nie oznacza to jednak, że wygląda przestarzale. W żadnym wypadku! Vito wygląda bardziej jak auto użytkowe niż to, którego będziemy używać na co dzień. Nie jest to jednak wada – dzięki temu zyskujemy np. dużo schowków i półek. Królują twarde plastiki, jednak dobrze wykonane i co najważniejsze świetnie spasowane. Jest jednak odrobina luksusu – podgrzewane przednie fotele oraz wygodna, skórzana kierownica. W centralnym miejscu kokpitu umieszczono ekran. Odpowiada on oprócz multimediów za wyświetlanie obrazu z kamery cofania. Nie jest dotykowy, a wprowadzanie danych, np. nawigacji jest mocno utrudnione. Mapy są przestarzałe, wygląd aplikacji także swoje lata świetności ma już za sobą. Tak czy inaczej działa, mamy do dyspozycji możliwość podłączenia za pomocą Bluetooth, jak i USB oraz AUX.

Kierowca ma do dyspozycji pełną regulację kierownicy jak i fotela. Niestety zmiana kąta nachylenia fotela zarówno kierowcy jak i pasażera pierwszego rzędu jest usytuowana tak głęboko, że ustawienie interesującej nas pozycji jest utrudnione. Plusem, jak to w busach jest to, że siedzi się bardzo wysoko, a osobne podłokietniki zapewniają duży komfort podróży. Boczne drzwi otwierają się naprawdę daleko co pomaga w wygodnym wsiadaniu do trzeciego rzędu siedzeń. Drugi i trzeci rząd oferuje po trzy fotele – każdy z nich jest regulowany. Co prawda miejsca w każdym rzędzie jest bardzo dużo, jednak trzy dorosłe osoby przez brak środkowych podłokietników mogą odczuwać lekki dyskomfort.

Przy rozłożonych wszystkich fotelach mamy do dyspozycji bagażnik o pojemności 600 litrów. Miejsca jest naprawdę dużo dzięki czemu zapakujemy naprawdę dużo bagaży.

Peugeot Traveller

Peugeot Traveller jest nowocześniejszy, ale czy wnętrze to znaczna różnica w porównaniu do Vito? Według mnie nie, ponieważ oba te auta wywodzą się przecież z aut dostawczych dlatego też nie można tu wyszukiwać dużego luksusu i fantazji w projekcie kokpitu. Oczywiście to nie znaczy, że deska rozdzielcza w tym aucie jest nudna. Absolutnie nie! Jest elegancko i ergonomicznie.

Zasiądźmy w pierwszym rzędzie siedzeń, a konkretnie na miejscu kierowcy. Przed oczami widzimy sporą, ale wygodną w trzymaniu kierownicę multimedialną, czytelne zegary i duży wyświetlacz komputera. W centralnym punkcie nawigacja, dwustrefowa klimatyzacja automatyczna. Poniżej przycisk do uruchamiania silnika. Ciekawie wygląda dźwignia zmiany biegów. Przypomina tą z Jaguarów. Trzeba się do niej przyzwyczaić jeśli chcecie szybko zmienić bieg. Trochę śmiesznie wygląda ogromny wręcz drążek hamulca ręcznego. Traveller to tak naprawdę dwa światy – z jednej strony elektryczne regulowane fotele i elektrycznie otwierane boczne drzwi, z drugiej wspomniany wcześniej drążek hamulca. Miejsca jest równie dużo co w Mercedesie Vito. Tu fotele także maja możliwość regulacji, jednak są skórzane, a w bocznych szybach znajdziemy siatki. Plusem jest także duży dach panoramiczny.

Bagażnik znacznie mniejszy, ponieważ ma pojemność 507 litrów. Fajnym gadżetem jest latarka umieszczona w bocznej ścianie bagażnika. Niestety wyprofilowanie bagażnika jest zaprojektowane tak, że ciężko będzie umieścić wygodnie kilka sporych walizek – w końcu na dalsze wycieczki Travellerem nie wybierzecie się z plecakami, prawda?

Auta w liczbach – porównanie

Kiedy testuję auta dostawcze zawsze staram się przedstawić jak najwięcej liczb, ponieważ te są najważniejsze. Uznałem, że w tym przypadku także warto będzie ukazać tak zwane suche fakty. Wszystkie potrzebne dane umieściłem w tabeli. Warto również dodać, że w obu przypadkach miałem do czynienia wersją średnią, ponieważ zarówno Peugeot jak i Mercedes-Benz oferują swoje vany w trzech wariantach.

 

Vany w trasie

Mercedes-Benz Vito

Vito podczas codziennego użytkowania spisywał się świetnie. Do mojej dyspozycji co widać w tabeli wyżej przekazano diesla o pojemności 2,2 l, który generował 163 KM. Motor współpracował z 6-biegową skrzynią manualną. Nie miałem żadnych uwag do pracy obu tych podzespołów. Wysoko położony lewarek zapewniał wygodną zmianę przełożeń. W aucie było cicho nawet przy wyższych prędkościach, aczkolwiek gabaryty vana nie zachęcają do szybkiej jazdy. Tak naprawdę świetnie podróżuje się nim przy 90 – 120 km/h. Samo prowadzenie auta także pozytywnie mnie zaskoczyło. Tak naprawdę gdyby nie to, że siedzisko jest ustawione wysoko miałbym wrażenie jakbym kierował zwykłą osobówką. Zawieszenie pracowało poprawnie, dobrze tłumiło nierówności. Ogromna ilość miejsca dla wszystkich podróżujących, dobrze grający zestaw audio i akceptowalne wygłuszenie kabiny sprawia, że Vito zdecydowanie nadaje się na dalekie podróże. Zmęczenia nie odczuje ani kierowca ani pasażerowie.

Peugeot Traveller

Peugeot Traveller to naprawdę wygodne auto. Zarówno do użytku codziennego, kiedy to pokonujemy krótkie odcinki jak i w długich trasach. Kabina w testowanej odmianie oferuje naprawdę dużo miejsca dla każdego pasażera, niezależnie od tego w którym rzędzie zajął miejsce. Kierowca ma dobrą widoczność, wyciszenie wnętrza jest akceptowalne. Testowany model pracował z 2-litrowym dieslem o mocy 180 KM. Był on połączony z 6-biegowym automatem. Tak jak już wcześniej wspomniałem należy przyzwyczaić się do dość nietypowego lewarka zmiany biegów, ale to kwestia tak naprawdę kilku chwil. Dziesięć sekund do setki nie zachwyca, ale przecież nikt dużym busem nie będzie ścigał się od świateł do świateł. Nie polecam także agresywnego pokonywania zakrętów. Jeśli jednak spokojnie jedziemy w trasie podróż umilać będzie poprawny, aczkolwiek nie tak dobry jak w Vito zestaw audio. Zapotrzebowanie na paliwo jest akceptowalne, aczkolwiek wyższe od testowanego konkurenta.

Podsumowanie

Czas podsumować test vanów. Zarówno Mercedes-Benz Vito jak i Peugeot Traveller to świetne auta, które idealnie nadają się zarówno do pokonywania długich odcinków jak i do przewożenia różnych towarów. Ich uniwersalność sprawia, że oba auta naprawdę świetnie spisują się podczas codziennego użytkowania. To za sprawą tego, że przecież wywodzą się z pojazdów dostawczych. Oba auta oferują wysoki komfort podróżowania, posiadają ciekawy (jak na van-y) wygląd. Jaki więc model wybrać? Osobiście uważam, że wybór jest trudny, ponieważ każdy z nich ma sporo zalet, ale także znajdą się wady. Ostatecznie celowałbym jednak w Mercedesa Vito za sprawą delikatnie wyższego komfortu jazdy, niższej ceny oraz lepszych wyników spalania.

More in Motoryzacja

MenWorld.pl to lifestylowy magazyn dla mężczyzn. Na łamach naszej witryny internetowej można przeczytać artykuły z wielu dziedzin, które powinny zainteresować prawdziwego faceta. Nasi redaktorzy tworzą teksty o motoryzacji, podróżach, modzie, nowych technologiach oraz kulturze. Każdego dnia pojawiają się kolejne artykuły pisane w formie blogowej.

Jesteśmy na YouTube!

Copyright © 2015-2017 MenWorld.pl | DiGnet Media