Connect
To Top

Kto sprzedaje najwięcej samochodów w Europie i jakie modele są najbardziej popularne?

Numer 1 to żadna tajemnica – Volkswagen jako producent, oraz Golf jako model. Nawet afera „dieselgate” zbytnio mu nie zaszkodziła. Ale jak to jest w tym aspekcie z innym producentami oraz modelami samochodów w Europie?

Auto dla ludu

W Europie prym wiedzie Volkswagen z modelem Golf. Jednak jest paru producentów, którzy ze swojej sytuacji również mogą być zadowoleni. Największy wzrost w stosunku do okresu I-IV 2017 roku zanotowała marka Jeep. Z kolei wśród modeli, to wzrost sprzedaży Peugeota 3008 był najwyższy. Tak wynika z opublikowanego właśnie raportu JATO Dynamics.

Według raportu JATO Dynamics, kwiecień 2018 roku to dla branży motoryzacyjnej w Europie najlepszy sprzedażowy kwiecień od 10 lat. Z kolei wzrost na poziomie 9% jest największym od 13 miesięcy. W ciągu pierwszych czterech miesięcy 2018 roku w Europie zarejestrowano 1.34 mln nowych aut.

Wyróżnia się tutaj Wielka Brytania, w której zanotowano o 10% wyższą sprzedaż niż przed rokiem. Niemcy (wzrost o 8,9%), Francja (wzrost o 8%), Hiszpania (wzrost o 7,7%) czy Włochy (wzrost o 6,9%) również zauważalnie podniosły swoją sprzedaż samochodów w stosunku do tego, co było w okresie I-IV 2017 roku.

W Polsce od początku roku sprzedaż aut wyniosła 253.020 sztuk (+10.3% rdr). W samym tylko kwietniu zarejestrowano w naszym kraju 44.717 nowych samochodów, co daje wzrost o 13.3% w stosunku do I-IV 2017. Jednak na tle wybranych państw są to dość niskie zwroty. Największe bowiem przyrosty zanotowały w kwietniu: Litwa (38.5% – 3.125 sprzedanych aut), Węgry (34.8% – 11.706 sprzedanych aut), Grecja (24.3% – 10.494 sprzedane auta) i Norwegia (24.3% – 14.376 sprzedanych aut).

Producenci – kto, ile?

Niezagrożony numer 1 to oczywiście Volkswagen, ze sprzedażą wynoszącą 624.427 egzemplarzy. Ford i Renault to odpowiednio numer 2 i 3, ale one zanotowały spadek, a i do samego VW tracą bardzo dużo. Czwarte miejsce przypadło Peugeot-owi, który dzięki wzrostowi rejestracji o 10% (355.290 sztuk) bardzo mocno zbliżył się do rodzimego Renault. Pierwszą piątkę rankingu zamyka Opel ze stratą 7% w stosunku do I-IV 2017. Jeep, jak wspomniałem na wstępie to niekwestionowany lider wzrostu sprzedaży jeśli chodzi o marki (+57%).

Miejsce

Marka

Liczba sprzedanych samochodów

Zmiana
w porównaniu
z I-IV 2017

1. VOLKSWAGEN

624 427

8%

2. FORD

387 922

-2%

3. RENAULT

380 122

-1%

4. PEUGEOT

355 290

10%

5. OPEL/VAUXHALL

321 504

-7%

6. MERCEDES

302 215

bez zmian

7. AUDI

281 077

-3%

8. BMW

274 397

-3%

9. FIAT

260 827

-9%

10. SKODA

258 287

11%

11. TOYOTA

255 968

5%

12. CITROEN

216 788

4%

13. NISSAN

196 485

-8%

14. HYUNDAI

188 238

9%

15. KIA

178 181

9%

16. DACIA

172 867

17%

17. SEAT

160 847

17%

18. VOLVO

107 794

3%

19. SUZUKI

89 759

9%

20. MAZDA

85 606

7%

21. MINI

70 617

5%

22. LAND ROVER

58 232

-10%

23. JEEP

55 039

57%

24. HONDA

54 456

3%

25. MITSUBISHI

45 103

12%

 

Najpopularniejsze modele – od kogo i ile?

A jak wygląda sytuacja z poszczególnymi modelami? Liderem jest (a jakże) Volkswagen Golf, ze wzrostem na poziomie 15% (172.952). Drugi wynik aut z pierwszej dziesiątki w zestawieniu +18% ma Toyota Yaris. Podium sprzedażowe zamykają modele: Renault Clio (113.953 = -2%) i Ford Fiesta (109.214, bez zmian). Ogólnym liderem wzrostu sprzedaży jest Peugeot 3008 (+54% – 71.523).

Poważnie z kolei spada zainteresowanie Oplami: Corsą (-20%) i Astrą (-33%). Sporo gorzej sprzedaje się także Fiat Panda (-20%). Jeden z głównych rywali VW Golfa (poza Astrą), czyli Ford Focus sprzedaje się niemal tak samo jak w I-IV 2017. Zaprezentowany został już jego następca. Ten fakt może tylko poprawić statystki sprzedażowe.

Nadal popularne są SUV-y. W kwietniu w 25 państwach zanotowano aż dwucyfrowe wzrosty sprzedaży aut tego typu. A w Chorwacji było to aż 116%! Ogólnie w ciągu ostatnich trzech lat udział SUV-ów w europejskim rynku wzrósł z 21,4% do 33,3%. Najpopularniejsze modele w Europie to: Volkswagen T-Roc, Dacia Duster, Citroen C3 Aircross, Opel Crossland, Seat Arona, Kia Stonic i Hyundai Kona. Jak widać, przeważają bardziej miejskie crossovery, niż duże SUV-y. 

Rośnie też liczba rejestracji samochodów z alternatywnymi źródłami napędu. W kwietniu 2018 r. miały one udział w rynku na poziomie 5,5%, co daje wzrost o 1.6% bo w okresie I-IV 2017 było to 3,9%. Wśród tradycyjnych silników prym wiodą silniki benzynowe z 56% rynku. Diesle mają 37% rynku.

Miejsce

Model

Liczba sprzedanych samochodów

Zmiana
w porównaniu z I-IV 2017

1. VOLKSWAGEN GOLF

172 952

15%

2. RENAULT CLIO

113 953

-2%

3. FORD FIESTA

109 214

bez zmian

4. VOLKSWAGEN POLO

100 238

-7%

5. NISSAN QASHQAI

92 727

bez zmian

6. PEUGEOT 208

90 779

4%

7. VOLKSWAGEN TIGUAN

82 132

-4%

8. SKODA OCTAVIA

81 046

6%

9. FORD FOCUS

79 629

-1%

10. TOYOTA YARIS

77 657

18%

11. CITROEN C3

76 922

2%

12. OPEL CORSA

75 786

-20%

13. RENAULT CAPTUR

73 828

3%

14. PEUGEOT 3008

71 523

54%

15. DACIA SANDERO

71 447

14%

16. FIAT 500

71 416

2%

17. PEUGEOT 2008

66 315

-5%

18. SKODA FABIA

63 988

4%

19. DACIA DUSTER

60 811

28%

20. OPEL ASTRA

59 634

-33%

21. VOLKSWAGEN PASSAT

59 324

3%

22. FORD KUGA

59 166

15%

23. FIAT PANDA

58 945

-20%

24. PEUGEOT 308

56 026

-7%

25. MERCEDES KLASY C

54 753

-15%

 

Najpopularniejsze marki w danym kraju

  • Finlandia – VW
  • Norwegia – VW
  • Niemcy – VW
  • Austria – VW
  • Szwajcaria – VW
  • Irlandia – VW
  • Islandia – VW
  • Holandia – VW
  • Belgia – VW
  • Dania – VW
  • Chorwacja – VW
  • Białoruś – VW
  • Łotwa – VW
  • Macedonia – VW
  • Czechy – Skoda
  • Polska – Skoda
  • Słowacja – Skoda
  • Węgry – Skoda
  • Islandia – Skoda
  • Bośnia i Hercegowina – Skoda
  • Serbia – Fiat
  • Turcja – Fiat
  • Włochy – Fiat
  • Litwa – Fiat
  • Francja – Reanult
  • Portugalia – Renault
  • Słowenia – Renault
  • Wielka Brytania – Ford
  • Irlandia Północna – Ford
  • Cypr – Ford
  • Rumunia – Dacia
  • Bułgaria – Dacia
  • Mołdawia – Dacia
  • Hiszpania – Seat
  • Szwecja – Volvo
  • Grecja – Toyota
  • Rosja – Łada
  • Estonia – Honda
  • Ukraina – ZAZ
  • Monaco – Audi

More in Motoryzacja

MenWorld.pl to lifestylowy magazyn dla mężczyzn. Na łamach naszej witryny internetowej można przeczytać artykuły z wielu dziedzin, które powinny zainteresować prawdziwego faceta. Nasi redaktorzy tworzą teksty o motoryzacji, podróżach, modzie, nowych technologiach oraz kulturze. Każdego dnia pojawiają się kolejne artykuły pisane w formie blogowej.

Copyright © 2015-2018 MenWorld.pl | DiGnet Media