Auto dla ludu
W Europie prym wiedzie Volkswagen z modelem Golf. Jednak jest paru producentów, którzy ze swojej sytuacji również mogą być zadowoleni. Największy wzrost w stosunku do okresu I-IV 2017 roku zanotowała marka Jeep. Z kolei wśród modeli, to wzrost sprzedaży Peugeota 3008 był najwyższy. Tak wynika z opublikowanego właśnie raportu JATO Dynamics.
Według raportu JATO Dynamics, kwiecień 2018 roku to dla branży motoryzacyjnej w Europie najlepszy sprzedażowy kwiecień od 10 lat. Z kolei wzrost na poziomie 9% jest największym od 13 miesięcy. W ciągu pierwszych czterech miesięcy 2018 roku w Europie zarejestrowano 1.34 mln nowych aut.
Wyróżnia się tutaj Wielka Brytania, w której zanotowano o 10% wyższą sprzedaż niż przed rokiem. Niemcy (wzrost o 8,9%), Francja (wzrost o 8%), Hiszpania (wzrost o 7,7%) czy Włochy (wzrost o 6,9%) również zauważalnie podniosły swoją sprzedaż samochodów w stosunku do tego, co było w okresie I-IV 2017 roku.
W Polsce od początku roku sprzedaż aut wyniosła 253.020 sztuk (+10.3% rdr). W samym tylko kwietniu zarejestrowano w naszym kraju 44.717 nowych samochodów, co daje wzrost o 13.3% w stosunku do I-IV 2017. Jednak na tle wybranych państw są to dość niskie zwroty. Największe bowiem przyrosty zanotowały w kwietniu: Litwa (38.5% – 3.125 sprzedanych aut), Węgry (34.8% – 11.706 sprzedanych aut), Grecja (24.3% – 10.494 sprzedane auta) i Norwegia (24.3% – 14.376 sprzedanych aut).
Producenci – kto, ile?
Niezagrożony numer 1 to oczywiście Volkswagen, ze sprzedażą wynoszącą 624.427 egzemplarzy. Ford i Renault to odpowiednio numer 2 i 3, ale one zanotowały spadek, a i do samego VW tracą bardzo dużo. Czwarte miejsce przypadło Peugeot-owi, który dzięki wzrostowi rejestracji o 10% (355.290 sztuk) bardzo mocno zbliżył się do rodzimego Renault. Pierwszą piątkę rankingu zamyka Opel ze stratą 7% w stosunku do I-IV 2017. Jeep, jak wspomniałem na wstępie to niekwestionowany lider wzrostu sprzedaży jeśli chodzi o marki (+57%).
Miejsce | Marka | Liczba sprzedanych samochodów | Zmiana |
1. | VOLKSWAGEN | 624 427 | 8% |
2. | FORD | 387 922 | -2% |
3. | RENAULT | 380 122 | -1% |
4. | PEUGEOT | 355 290 | 10% |
5. | OPEL/VAUXHALL | 321 504 | -7% |
6. | MERCEDES | 302 215 | bez zmian |
7. | AUDI | 281 077 | -3% |
8. | BMW | 274 397 | -3% |
9. | FIAT | 260 827 | -9% |
10. | SKODA | 258 287 | 11% |
11. | TOYOTA | 255 968 | 5% |
12. | CITROEN | 216 788 | 4% |
13. | NISSAN | 196 485 | -8% |
14. | HYUNDAI | 188 238 | 9% |
15. | KIA | 178 181 | 9% |
16. | DACIA | 172 867 | 17% |
17. | SEAT | 160 847 | 17% |
18. | VOLVO | 107 794 | 3% |
19. | SUZUKI | 89 759 | 9% |
20. | MAZDA | 85 606 | 7% |
21. | MINI | 70 617 | 5% |
22. | LAND ROVER | 58 232 | -10% |
23. | JEEP | 55 039 | 57% |
24. | HONDA | 54 456 | 3% |
25. | MITSUBISHI | 45 103 | 12% |
Najpopularniejsze modele – od kogo i ile?
A jak wygląda sytuacja z poszczególnymi modelami? Liderem jest (a jakże) Volkswagen Golf, ze wzrostem na poziomie 15% (172.952). Drugi wynik aut z pierwszej dziesiątki w zestawieniu +18% ma Toyota Yaris. Podium sprzedażowe zamykają modele: Renault Clio (113.953 = -2%) i Ford Fiesta (109.214, bez zmian). Ogólnym liderem wzrostu sprzedaży jest Peugeot 3008 (+54% – 71.523).
Poważnie z kolei spada zainteresowanie Oplami: Corsą (-20%) i Astrą (-33%). Sporo gorzej sprzedaje się także Fiat Panda (-20%). Jeden z głównych rywali VW Golfa (poza Astrą), czyli Ford Focus sprzedaje się niemal tak samo jak w I-IV 2017. Zaprezentowany został już jego następca. Ten fakt może tylko poprawić statystki sprzedażowe.
Nadal popularne są SUV-y. W kwietniu w 25 państwach zanotowano aż dwucyfrowe wzrosty sprzedaży aut tego typu. A w Chorwacji było to aż 116%! Ogólnie w ciągu ostatnich trzech lat udział SUV-ów w europejskim rynku wzrósł z 21,4% do 33,3%. Najpopularniejsze modele w Europie to: Volkswagen T-Roc, Dacia Duster, Citroen C3 Aircross, Opel Crossland, Seat Arona, Kia Stonic i Hyundai Kona. Jak widać, przeważają bardziej miejskie crossovery, niż duże SUV-y.
Rośnie też liczba rejestracji samochodów z alternatywnymi źródłami napędu. W kwietniu 2018 r. miały one udział w rynku na poziomie 5,5%, co daje wzrost o 1.6% bo w okresie I-IV 2017 było to 3,9%. Wśród tradycyjnych silników prym wiodą silniki benzynowe z 56% rynku. Diesle mają 37% rynku.
Miejsce | Model | Liczba sprzedanych samochodów | Zmiana |
1. | VOLKSWAGEN GOLF | 172 952 | 15% |
2. | RENAULT CLIO | 113 953 | -2% |
3. | FORD FIESTA | 109 214 | bez zmian |
4. | VOLKSWAGEN POLO | 100 238 | -7% |
5. | NISSAN QASHQAI | 92 727 | bez zmian |
6. | PEUGEOT 208 | 90 779 | 4% |
7. | VOLKSWAGEN TIGUAN | 82 132 | -4% |
8. | SKODA OCTAVIA | 81 046 | 6% |
9. | FORD FOCUS | 79 629 | -1% |
10. | TOYOTA YARIS | 77 657 | 18% |
11. | CITROEN C3 | 76 922 | 2% |
12. | OPEL CORSA | 75 786 | -20% |
13. | RENAULT CAPTUR | 73 828 | 3% |
14. | PEUGEOT 3008 | 71 523 | 54% |
15. | DACIA SANDERO | 71 447 | 14% |
16. | FIAT 500 | 71 416 | 2% |
17. | PEUGEOT 2008 | 66 315 | -5% |
18. | SKODA FABIA | 63 988 | 4% |
19. | DACIA DUSTER | 60 811 | 28% |
20. | OPEL ASTRA | 59 634 | -33% |
21. | VOLKSWAGEN PASSAT | 59 324 | 3% |
22. | FORD KUGA | 59 166 | 15% |
23. | FIAT PANDA | 58 945 | -20% |
24. | PEUGEOT 308 | 56 026 | -7% |
25. | MERCEDES KLASY C | 54 753 | -15% |
Najpopularniejsze marki w danym kraju
- Finlandia – VW
- Norwegia – VW
- Niemcy – VW
- Austria – VW
- Szwajcaria – VW
- Irlandia – VW
- Islandia – VW
- Holandia – VW
- Belgia – VW
- Dania – VW
- Chorwacja – VW
- Białoruś – VW
- Łotwa – VW
- Macedonia – VW
- Czechy – Skoda
- Polska – Skoda
- Słowacja – Skoda
- Węgry – Skoda
- Islandia – Skoda
- Bośnia i Hercegowina – Skoda
- Serbia – Fiat
- Turcja – Fiat
- Włochy – Fiat
- Litwa – Fiat
- Francja – Reanult
- Portugalia – Renault
- Słowenia – Renault
- Wielka Brytania – Ford
- Irlandia Północna – Ford
- Cypr – Ford
- Rumunia – Dacia
- Bułgaria – Dacia
- Mołdawia – Dacia
- Hiszpania – Seat
- Szwecja – Volvo
- Grecja – Toyota
- Rosja – Łada
- Estonia – Honda
- Ukraina – ZAZ
- Monaco – Audi