Telewizory UHD zdobywają rynek
Jak wynika z badań rynku, przeprowadzonych przez IHS Markit, w zeszłym roku światowa sprzedaż telewizorów UHD po raz pierwszy przewyższyła popyt na ekrany FHD (Full High Definition). Przewiduje się, że w tym roku sprzedaż wyniesie ponad 100 milionów sztuk, co stanowi około 45% całego rynku telewizyjnego. Z kolei w 2022 r. szacowany udział telewizorów UHD osiągnie 60%.
Już w czwartym kwartale ubiegłego roku sprzedaż telewizorów Samsung UHD przekroczyła 50% całkowitej sprzedaży na świecie. W pierwszym kwartale bieżącego roku firma również odnotowała wzrost o ponad 35% w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Duży wpływ mają na to telewizory QLED z technologią kropki kwantowej. Jedną z cech tych produktów jest to, że nawet w jasnych pomieszczeniach i przy dużej jasności obrazu barwy nie tracą na intensywności. To istotne, gdyż według badania przeprowadzonego przez Departament Energii Stanów Zjednoczonych (ang. The United States Department of Energy – DOE) konsumenci w Stanach Zjednoczonych i Europie zazwyczaj oglądają telewizję w jasnym otoczeniu przy średnim domowym natężeniu oświetlenia wynoszącym 79 luksów.
Telewizor UHD a dostępność treści z wysoką jakością obrazu
Odpowiednia jakość treści jest tak samo ważna jak specyfikacja telewizora o ultrawysokiej rozdzielczości. Wiele najbardziej rozpoznawalnych marek związanych z tworzeniem i dostarczaniem treści wideo, np. Netflix, YouTube oferuje kontent UHD. Jednak ze względu na koszty produkcji widzowie nie mogą jeszcze korzystać z treści Ultra High Definition (4K), które byłyby nadawane w telewizji.
Problem polega na tym, że jeśli na dużym ekranie wyświetlana jest treść o niskiej jakości, piksele są zazwyczaj sztucznie powiększane, co powoduje drgania lub utratę wyrazistości obrazu. Samsung rozwiązał ten problem, instalując w tegorocznych telewizorach QLED „Q Engine” – mechanizm oparty na technologii półprzewodnikowej.
Eksperci doradzają konsumentom, zainteresowanym zakupem telewizora, aby zwracali uwagę nie tylko na rozdzielczość, ale także na inne czynniki, które powodują różnice w jasności, kontraście i odbiorze treści. Sposób, w jaki widzowie oglądają telewizję i w jaki eksperci oceniają jej możliwości, jest dziś niezwykle złożony. Telewizor Smart TV powinien być bardziej wszechstronny, ponieważ jego rola i funkcje stale się rozszerzają.
Źródło: informacja prasowa.