Connect
To Top

Nissan X-Trail – dobry, rodzinny SUV?

Duże SUVy, czyli nic innego jak terenówki do jazdy po mieście, ewentualnie po lekkim terenie sprzedają się świetnie. Wcale mnie to nie dziwi. Auta te są ładne i praktyczne. W tym artykule chciałbym Wam przedstawić ciekawego SUV’a, który posiada kilka zalet. Ma oszczędny silnik Diesla, ciekawe wyposażenie oraz fajny wygląd. Wisienką na torcie jest atrakcyjna cena. Czy to auto skazane na sukces? Sprawdźmy to.

Bardzo trudno odpowiedzieć na to pytanie, szczególnie przez to, że mam inne wyobrażenie SUVa niż Nissan (piszę tu o konkretnym, testowanym przeze mnie modelu). X-Trail ma spory prześwit, który wręcz aż prosi się, aby zjechać nim z asfaltu. Niestety właśnie w przypadku testowanego przeze mnie auta możliwości nie mamy zbyt wiele za sprawą konkretnego egzemplarza, którym dysponowałem. Była to wersja ze 130-konnym silnikiem Diesla i automatyczną skrzynią biegów Xtronic oraz (niestety) napędem tylko na przód. Wydaje mi się, że tak duże auto powinno posiadać o wiele mocniejszy silnik i wręcz obowiązkowo napęd na cztery koła. Ta wersja to raczej opcja dla osoby, która po prostu chce mieć większe auto, ale zazwyczaj jeździ spokojnie i nie planuje wykorzystywać X-Traila w podróżach po bezdrożach.

P1130570 P1130575

Nissan X-Trail podczas jazdy

Komfort jazdy Nissanem X-Trail jest bardzo wysoki. Auto jest dobrze wyciszone i wygodne. Nawet długie podróże nie męczą, a wręcz samochód zachęca do dalszej jazdy. Oczywiście mówię tu o spokojnych kierowcach, ponieważ ci bardziej dynamiczni nie będą zadowoleni z osiągów silnika o pojemności 1.6. Trzeba jednak przyznać, że pomimo sporej wagi auto przyspiesza przyzwoicie dzięki maksymalnemu momentowi obrotowemu, który wynosi 320 Nm przy 1750 obr/min. Największym atutem tego silnika jest jego spalanie, które wynosi w trasie około 6 litrów, w mieście około 8 litrów. Wydaje mi się, że to bardzo dobre wyniki jak na takie gabaryty (długość: 4643mm, szerokość: 1820mm, wysokość: 1695mm, rozstaw osi: 2706mm) i wagę auta wynoszącą 1540 kg.

P1130638

P1130580 P1130581

Mam mieszane uczucia w kwestii bezstopniowej skrzyni Xtronic. Niezbyt podobała mi się jej praca. O żwawej zmianie biegów należy szybko zapomnieć – dlatego też wspominałem, że dla osób, które raczej dynamicznie nie jeżdżą auto w tej konfiguracji będzie idealnym wyborem. Ja niestety czasami lubię jechać szybciej dlatego też szybkość, a raczej jej brak w przypadku działania Xtronic lekko mnie irytowała. Oczywiście nie zawsze, bo podczas spokojnej, normalnej jazdy nie miałem do niej zastrzeżeń. Jeśli jednak chciałem, aby reagowała szybciej musiałem opanować emocje i poczekać swoje. Nie wiem czy tylko mi, czy także innym dziennikarzom także skrzynia Xtronic przypominała mi te znane sprzed dobrych kilku, kilkunastu lat. Po prostu żyła swoim życiem i to wszystko. Albo to akceptujemy, albo wybieramy manual.

P1130590 P1130593

Do zawieszenia, które zastosował Nissan nie mam żadnych zastrzeżeń. Jeździło mi się bardzo dobrze, wręcz płynęło – aż dziwne, że takie wrażenie odnosiłem przy X-Trailu, który przecież nie ma hydraulicznego zawieszenia. Jak dla mnie plus, ponieważ wolę komfort i mniej szaleństw przy pokonywaniu zakrętów (SUV to w końcu nie auto sportowe) niż mocne trzymanie się drogi i masaż pleców przy pokonywaniu nierówności, których to jest sporo w naszym kraju. Pasażerowie nie będą odczuwali złej nawierzchni drogi i według mnie to duży atut tego auta, które ma dobrze zestrojone zawieszenie i bardzo dużo miejsca wewnątrz kabiny.

P1130594 P1130595

Wnętrze – poprawność w stu procentach

Nissan X-Trail ma wnętrze bardzo podobne do pozostałych modeli: Juke czy Qashqaia, jednak zauważalne jest to, że jest to jednak wersja większa. Materiały użyte do produkcji tego SUVa są naprawdę dobre – wiele jest miłych w dotyku, spasowanie poszczególnych elementów stoi na wysokim poziomie. Zarówno ja jak i towarzysze wielu podróży podczas tygodniowych testów X-Traila nie mieli okazji ponarzekać na wnętrze. Bardzo, podkreślam bardzo dużo miejsca na nogi, sporo miejsca nad głową, miękkie i wygodne fotele oraz ogólne świetne wykończenie wnętrza sprawia, że samochód ten nadaje się na długie trasy wręcz wyśmienicie.

P1130618 P1130613Jeśli mamy w planach przewożenie dużej ilości rzeczy nie będziemy narzekali na bagażnik. W normalnym ustawieniu foteli X-Trail oferuje 550l pojemności. Jeśli jednak je złożymy uzyskamy aż 1982 litry. Sporo, prawda?

P1130608 P1130609 P1130610

Również w przypadku wyposażenia miałem chyba wszystko co pozwala na komfortowe korzystanie z auta. Cóż, to jedna z topowych wersji wyposażenia, czyli Tekna. Oczywiście mamy automatyczną, dwustrefową klimatyzację, czujniki zmierzchu oraz deszczu. Znalazła się także nawigacja zintegrowana z systemem audio wyposażonym w Bluetooth (co prawda nie gra rewelacyjnie, ale na pewno lepiej niż w Qashqaiu, takie odniosłem wrażenie). Do naszej dyspozycji producent oddaje także tempomat, system kamer 360 (rewelacja!), system bezkluczykowego dostępu do auta czy zestaw systemów bezpieczeństwa o nazwie Safety Shields. Jest tego naprawdę sporo. Widać, że producent dba o klienta i jego komfort podczas korzystania z auta.

P1130616 P1130626 P1130629 P1130627

Kupić czy nie?

W przypadku Nissana X-Trail raczej nie zastanawiałbym się nad opcją kupna czy nie, a raczej nad konkretną konfiguracją. Osobiście ten SUV mnie urzekł kilkoma aspektami. Przede wszystkim atrakcyjna cena: za tak duże auto, komfortowe i dobrze wyposażone, a także ładne zapłacimy nie więcej niż 150 tys. złotych. Gdyby tylko zmienić przekładnię na manualną oraz wybrać opcję 4×4 dostajemy samochód naprawdę godny uwagi. W takiej konfiguracji raczej bym się nie zastanawiał i za taką cenę śmiało kupował X-Traila. Testowana wersja z napędem tylko na przód raczej w teren się nie nadaje. Ot autko dla osoby, która cieszy się z tego, że siedzi wyżej niż reszta kierowców (oczywiście nie wszystkich) oraz nie musi obawiać się o pokonywanie… krawężników. Jeśli lubicie off-road (rozsądnie, bo od tego są terenówki a’la testowany przez Damiana Mitsubishi Pajero) to lepiej wybrać model z napędem na cztery koła.

P1130656 P1130601 P1130602 P1130612 P1130615 P1130616 P1130629  P1130641 P1130626

More in Motoryzacja