140
Views

Funkcje koła zamachowego

Silnik odpowiada za wytworzenie momentu obrotowego. Podążając za definicją, moment obrotowy jest iloczynem siły wytworzonej w wyniku działania spalanej mieszanki paliwa i powietrza, które oddziałuje na tłok i długości elementów wykorbionych wału korbowego. Wraz ze wzrostem prędkości silnika rośnie moment obrotowy. W sytuacji, gdy silnik nagle zwiększa swoją prędkość obrotową, koło zamachowe i sprzęgło są mocno obciążone, wówczas muszą przenieść bardzo wysoki moment obrotowy co powoduje wibracje i hałasy. W silnikach, które wyposażone są w standardowe (sztywne) koło zamachowe, funkcję niwelowania drgań i hałasów powstałych przez silnik pełni tarcza sprzęgła, która wyposażona jest w tłumik drgań – talerz z wmontowanymi sprężynkami lub gumowymi tulejami.

Rozwój technologii sprawił, że pojazdy wyposażane są w silniki o większych mocach, przy stosunkowo niskich pojemnościach. To sprawia, że moment obrotowy jest wyższy. Dotyczy to szczególnie diesli, u których zaobserwowano szczególny wzrost wydajności. Jednostki zasilane olejem napędowym, które są obecnie produkowane potrafią generować tak wysoki moment obrotowy, że zwykłe koło zamachowe i tarcza sprzęgłowa z tłumikiem drgań nie są w stanie zniwelować powstających hałasów i wibracji, do których powstawania przyczyniają się wysilone nowoczesne silniki, a także zapewnić równomiernej pracy takiej jednostki. To sprawiło, że konieczne było znalezienie rozwiązania, które sprosta wymaganiom obecnych silników. Jako odpowiedź na zmieniające się potrzeby powstało dwumasowe koło zamachowe, które od 1999r. jest montowane w samochodach jako standardowe wyposażenie.

 

Sztywne koło zamachowe czy koło dwumasowe?

Porównując zestawienie koła sztywnego i tarczy sprzęgła z tłumikiem drgań skrętnych, koła dwumasowe charakteryzują się wyższą wydajnością i bezpieczeństwem dla silnika. Co więcej rozwiązanie to znacząco zwiększa komfort użytkowania pojazdu, ponieważ znacznie lepiej tłumi wibracje i hałasy, które generowane są przez jednostkę napędową, sprawiając, że są mniej słyszalne w kabinie pojazdu. Koła dwumasowe zapewniają płynną jazdę na niskich obrotach silnika, umożliwiając zmniejszenie zużycia paliwa. Dodatkowo zwiększa się komfort zmiany biegów, ponieważ zmniejszeniu ulega siła konieczna do wykonania tej czynności. Koła dwumasowe umożliwiają łagodne uruchomienie i zatrzymanie pojazdu, a także wyłączenie silnika. W skrócie rezygnację ze stosowania sztywnych kół zamachowych można wyjaśnić tak, że na przestrzeni kilkunastu lat, moment obrotowy, który generowany jest przez nowoczesne silniki wzrósł niemal dziesięciokrotnie, czego zwykłe koło zamachowe nie jest w stanie wytrzymać.

 

Stosowanie koła sztywnego i dwumasy

Wyższe ceny koła dwumasowego powodują zmieszanie u właścicieli pojazdów z silnikiem diesla, ponieważ powodem dla którego decydowali się na kupno takiego auta była oszczędność, a to powoduje dodatkowy wydatek rzędu nawet kliku tysięcy złotych przy stosunkowo krótkiej żywotności. Jest to szczególnie trudne gdy przebieg auta nie wskazuje na to by konieczne było dokonywanie jakichkolwiek napraw. Co więcej, często koła dwumasowe należy wymieniać wraz ze sprzęgłem, co powoduje kolejny koszt tysiąca złotych. To sprawia, że pieniądze oszczędzone na spokojnej jeździe należy wyłożyć na naprawę podzespołów, które uległy awarii. To sprawia, że decydujemy się na rozwiązanie pozwalające zmniejszyć te koszty.

Sprawdź ceny sztywnych kół jednomasowych do popularnych samochodów w sklepie sprzegla24.pl

Pierwszym krokiem jest desperackie poszukiwanie używanych kół dwumasowych i sprzęgieł, co nie jest dobrym pomysłem, ponieważ wbrew zapewnieniom sprzedawcy nie posiadamy pewności co do przebiegu kupowanych części. Co więcej nie wiemy czy części te są sprawne, a sprzedawcy nie udzielają gwarancji bądź udzielają tylko gwarancji rozruchowej. Jeśli więc auto po montażu ulegnie awarii po przejechaniu kilku kilometrów nikt nie zwróci należności za kupiony sprzęt oraz robociznę. To sprawia, że konieczne jest kupienie nowych części i ponowne opłacenie warsztatu, który je zamontuje. Ponad to, uszkodzone części mogły przyczynić się do powstania usterek w pozostałych podzespołach.

W jaki sposób znaleźć korzystny sposób na ograniczenie kosztów wymiany sprzęgła i koła dwumasowego? Jest na to jeden sposób. Niektóre modele pojazdów wyposażonych fabrycznie w koła dwumasowe mają możliwość modyfikacji przy użyciu zestawów zastępujących koło zamachowe zwykłym jednomasowym kołem zamachowym (sztywnym). Należy wówczas dokonać wymiany kompletnego modułu, tj. tarczy sprzęgła, docisku sprzęgła, łożyska sprzęgła i koła zamachowego jednomasowego. Choć takie rozwiązanie pojawiło się dopiero kilka lat temu, to korzysta z niego wielu właścicieli pojazdów. W specjalnych zestawach tarcza sprzęgła posiada specjalną konstrukcję, która tłumi hałas i wibracje. Istotnie różni się ona od elementu, jaki znajduje się w standardowym zestawie sprzęgła. Sprężyny tłumika drgań są większe, dobrane do konkretnego modelu pojazdu. Moduł ten skonstruowany jest w taki sposób, by zapewnić najwyższy poziom niwelowania hałasów i drgań, zapewniając przy tym możliwie najwyższy komfort jazdy, a także optymalną wydajność przeniesienia momentu obrotowego. Sztywne koła zamachowe z zestawów pozbawione są ruchomych elementów i posiadają jednolitą konstrukcję, co korzystnie wpływa na trwałość modułu, a także znacznie wyprzedza zestawy z dwumasą. Jednak zdecydowanie największą zaletą tego typu zestawów jest fakt, że są one tańsze od 20% do 60% od zestawów z kołem zamachowym dwumasowym. Co więcej, w przypadku pierwszej awarii zestawu sprzęgła mamy możliwość wymiany wyłącznie tego podzespołu, bez konieczności wymiany koła zamachowego.

Należy przy tym pamiętać, że wszystko ma zalety ale i wady. Koła dwumasowe zostały wynalezione po to by sprostać wymaganiom, jakie stawiają nowoczesne silniki, zarówno pod wpływem tłumienia drgań i wibracji, jak i przeniesienia momentu obrotowego, który wielokrotnie wzrósł na przestrzeni ostatnich lat. Konstrukcja ta jest zupełnie inna niż w przypadku moduł sztywnego koła zamachowego i tradycyjnego zestawu sprzęgła z tłumikiem drgań. Za konieczność montowania koła dwumasowego odpowiada głównie fakt, iż osiągnięto już granice wytrzymałości. Tak samo wygląda sprawa w przypadku zestawów przeznaczonych do konwersji na koło zamachowe jednomasowe. Należy podkreślić istotny aspekt, że zestaw ze sztywnym kołem zamachowym nie pozwala na tak skuteczne niwelowanie hałasów i wibracji, które są generowane przez jednostki napędowe. Istnieją bowiem granice do poziomu których drgania i hałasy można skutecznie wytłumić. Głównym objawem negatywnym zastosowania tego typu zestawu są odczuwalne wibracje i słyszalne hałasy dochodzące z okolic silnika i skrzyni biegów. Jeśli jednak nie będą one odczuwalne i słyszalne przez pasażerów i kierowcę, to nie pozostaną bez znaczenia dla układu napędowego. Zastosowanie koła zamachowego sztywnego negatywnie wpłynie na elementy skrzyni biegów, w tym łożyska i synchronizatory, powodując ich szybsze zużycie, a także przyczyni się do skrócenia żywotności półosi napędowych i wału napędowego.

Należy dokładnie rozważyć, jakimi wartościami będziemy się kierować kupując nowe podzespoły i czy rozłożyć wszystkie aspekty z jakimi się to wiąże w czasie. Co więcej należy pamiętać, że nie do każdego modelu pojazdu dostępne są zestawy do konwersji na koła zamachowe sztywne. Warto zapytać sprzedawcę w zaufanym sklepie i szczegółowo zapoznać się z ofertą, ponieważ może się okazać, że cena obu zestawów będzie się niewiele różnić i wówczas warto zakupić nowy zestaw z kołem zamachowym dwumasowym.

 

Materiał zewnętrzny.

Kategoria artykułu
Motoryzacja
Wpis partnerski

MenWorld.pl to lifestylowy magazyn dla mężczyzn. Na łamach naszej witryny internetowej można przeczytać artykuły z wielu dziedzin, które powinny zainteresować prawdziwego faceta. Nasi redaktorzy tworzą teksty o motoryzacji, podróżach, modzie, nowych technologiach oraz kulturze. Każdego dnia pojawiają się kolejne artykuły pisane w formie blogowej.

    Możliwość opublikowania komentarza wyłączona.