102
Views

Wielu z nas udając się na stację zastanawia się czy wybrać paliwo uszlachetnione, czy to tradycyjne. Zapewne najczęściej wybieramy… to tańsze, ponieważ skoro nie widać różnicy to po co przepłacać. Racja, może tankując raz, drugi, czy piąty nic nie zauważymy. Jednak jeśli tych tankowań będzie kilkaset, a nawet kilka tysięcy wtedy robiąc tak zwany duży przegląd możemy się mocno zdziwić w jakiej kondycji jest nasz silnik, a konkretnie jego podzespoły, przez które przepływa paliwo. Oczywiście, normy sprawiają, że zawartość złej dla katalizatora siarki jest teraz znikoma. Tankowanie paliwa wzbogaconego nadal jest opłacalne. Zyskujemy dodatki, które czyszczą nasz silnik. Pisałem o tym w innym artykule, w którym przedstawiłem informację skąd się bierze brud w silniku oraz jak go wyeliminować.

 

Paliwa wzbogacone sprawiają, że auto mniej pali?

Tak, to prawda. Jak to możliwe? To bardzo proste. Paliwo premium sprawia, że dolot, wtryskiwacze, a także komora spalania są oczyszczone z osadu. To sprawia, że paliwo jest lepiej rozpylane, a zawory będą się szczelniej domykać. W następstwie otrzymujemy zwiększoną efektywność spalania. O ile w przypadku jednego baku jakiś wielkich oszczędności nie będzie, o tyle podliczając np. kilkanaście tysięcy pokonanych kilometrów zobaczymy różnicę.

Dlaczego warto tankować paliwa wzbogacone?

Nowoczesne silniki diesla lubią paliwa wzbogacone

Pamiętacie zapewne problemy z silnikami wysokoprężnymi. Mówię o pierwszych motorach, w których zrezygnowano z pompy, a zaczęto stosować wtryski. Ludzie nie przejmowali się jakością paliwa, a to sprawiało, że występowały awarie silnika. Obecnie w turbodieslach proces wtrysku paliwa jest bardzo skomplikowany. To tak naprawdę od pięciu do ośmiu wtrysków na cykl. Zyskujemy dzięki temu mniejszy poziom hałasu oraz wibracji. Oprócz tego pojawia się mniej sadzy, parametry są wysokie, a olej napędowy oczyści silnik z osadu, zapobiegnie powstawaniu nowego, a także ochroni poszczególne elementy przed powstawaniem korozji. Dlatego też im lepsze paliwo zastosujemy, tym proces spalania będzie o wiele lepszy, a konkretniej zbliżony do tego, co założył sobie konstruktor. Zapewne kojarzycie pojawianie się paliw zimowych wraz z obniżeniem się temperatury w atmosferze. Tak naprawdę z z zimowego oleju napędowego przy — -8 wytrącają się kryształy parafiny przy -20 stopniach tych parafin jest na tyle dużo że mogą zablokować przepływ paliwa przez filtr, co niekorzystnie wpływa na pracę silnika. Specjalnie zaprojektowane paliwo sprawia, że nawet przy temperaturze -32 stopni Celsjusza nie powinniśmy zaobserwować tego problemu.

 

Benzynowe motory także preferują paliwa wzbogacone, ale nie zawsze jego stosowanie ma sens!

Podobnie jak w dieslach jest w przypadku nowoczesnych motorów benzynowych. Im lepsze paliwo, tym lepsze parametry spalania. Nowoczesne silniki potrafią zoptymalizować kąt wyprzedzenia zapłonu dzięki czujnikom spalania stukowego. Dzięki temu możemy zaobserwować wzrost mocy naszego silnika. Oczywiście nie łudźcie się, że wasze auto z małym motorem zacznie przyspieszać jak wersje sportowe. Ten temat zostawcie dla silnika, który już przy projektowaniu został przystosowany do pracy na 100-oktanowej benzynie. Mówimy o super sportowych samochodach, a nie tych, którymi większość z nas, śmiertelników jeździ na co dzień. Dlatego też podpowiedzi jakiego powinniśmy używać paliwa znajdziemy na klapce przy wlewie oraz w instrukcji obsługi samochodu.

Skupmy się jednak na 98-ce, bo to nad nią zapewne większość z Was się zastanawia. A więc w zachowaniu się auta różnic nie zauważycie. Inaczej wygląda to po pokonaniu kilkudziesięciu, a nawet kilkuset tysięcy kilometrów. BP chwali się technologią ACTIVE. Przez pięć lat eksperci tej firmy udoskonalali oraz testowali mieszanki składników, które wchodzą w skład paliwa. Jak to wygląda w testach praktycznych? Porównano paliwo, bez dodatków które spełnia podstawową Polską Normę PN-EN z tym, które posiada technologię ACTIVE. W praktyce, auto, które standardowo oferowało zasięg 650 km uzyskiwało do 44 kilometrów więcej na jednym baku. To dużo, naprawdę dużo. Oprócz tego oczywiście możemy utrzymać silnik w dobrej kondycji przez długi czas, a dobrze wiecie, jak „delikatne” są motory w obecnie produkowanych autach.

Dlaczego warto tankować paliwa wzbogacone?

Warto więc czy nie warto?

 Zdecydowanie warto tankować paliwa wzbogacone. Dlaczego? Podsumujmy cały artykuł. BP Ultimate z technologią Active  czyści silnik, a konkretnie widać to np. po zaworach ssących silnika, które pokazują mechanicy. Paliwa wzbogacone chronią podzespoły przed rdzą, a także zmniejszają tarcie wewnątrz silnika, ponieważ specjalna formuła powleka górną część ścian cylindra. Za sprawą zmniejszonego tarcia możemy zauważyć mniejsze straty energii, a konkretnie wydajność silnika jest lepsza, a zużycie paliwa jest mniejsze. Mniejsze zużycie to oczywiście większy zasięg. Dodatkowym atutem stosowania lepszego paliwa jest także ograniczenie emisji spalin.

Jak widać zalet tankowania paliwa wzbogaconego jest bardzo dużo. Różnica kilkunastu groszy na litrze w porównaniu do 95-tki jest tak naprawdę niewielka, a zyskujemy to, że motor będzie w lepszej kondycji, uzyskamy większy zasięg na jednym baku oraz wspieramy ekologię. Wymieniać dalej chyba już nie muszę, prawda?

Kategoria artykułu
Ciekawostki · Motoryzacja
Daniel Laskowski

Jestem pomysłodawcą magazynu, który właśnie przeglądasz. Miałem okazję pisać treści dla wielu portali internetowych, a także gazet. Interesuję się nowymi technologiami, motoryzacją (przede wszystkim samochodami, chociaż coraz mocniej patrzę w kierunku motocykli typu bobber) oraz muzyką. Nie skupiam się jednak na jednym gatunku. Słucham zarówno jazzu, jak i muzyki elektronicznej. Na łamach MenWorld.pl zajmuję się zarówno tworzeniem treści, jak i zarządzaniem całym portalem.

Możliwość opublikowania komentarza wyłączona.