Hyundai Ioniq Electric: Elektryczny, ale nie elektryzujący

Samochody elektryczne na dobre rozpanoszyły się na rynku i stają się coraz większą jego częścią. Jakiś czas temu mieliśmy do wyboru tylko kilka dziwolągów ze śmiesznym zasięgiem. Dziś, jeśli dysponujemy odpowiednim budżetem, kupimy nawet sportowego SUV-a z nadwoziem coupe. Hyundai Ioniq Electric stanowi nieco bardziej rozsądną alternatywę dla tych, którzy chcą z auta elektrycznego korzystać na co dzień, a nie tylko od święta.

Już wielokrotnie podkreślałem, że bardzo lubię jeździć elektrykami. Pozwalają się zrelaksować, odpocząć od hałasu, a jednocześnie podróżować dynamicznie i szybko. Największe zalety odczujemy oczywiście w mieście i na peryferiach, bo gdy zaplanujemy dalsze wojaże, problemem będzie oczywiście zasięg. Tak, elektryki mają dla mnie dwie podstawowe wady, z czego jedna z nich nie tyczy się konstrukcji, a infrastruktury. Zasięgi w większości przypadków całkowicie wykluczają dalsze podróże. Jeśli zasięg przekracza te rozsądne 300 km, to na przeszkodzie staje infrastruktura, która w Polsce jest tragiczna. O ile w większych miastach nie jest źle, tak w mniejszych miejscowościach lub na trasach stacji ładowania jest jak na lekarstwo.

Hyundai Ioniq Electric nie zaskakuje, chyba, że ceną

Hyundai Ioniq Electric to bardzo rozsądna propozycja, oferująca silnik o mocy 136 KM, przyzwoite osiągi w mieście, nieco gorsze w trasie, baterię o pojemności 38,3 kWh i realny zasięg około 300 kilometrów. Oczywiście na zasięg wpływ ma mnóstwo czynników: od stylu jazdy, po pogodę. Jeśli jest w miarę ciepło, czyli tak, abyśmy nie musieli korzystać z klimatyzacji, będziemy jechać spokojnie i nie szybko, zasięg na pewno zbliży się do 300 km. Zimą, przy minus 15 stopniach, w trasie przy 120 km/h, zasięg zmniejszy się nawet o połowę. Taki urok elektryków.

Hyundai Ioniq Electric jest autem bardzo komfortowym, świetnie wyposażonym i w miarę dynamicznym. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje niecałe 10 sekund, ale to w sprincie do 50-60 km/h elektryk, nawet o tak skromnej mocy, potrafi zawstydzić niejednego sportowca na ulicy. Podczas jazdy z prędkością do 90-100 km/h jest przyjemnie. Bo i dynamika nie zawodzi, zasięg również nie maleje zbyt drastycznie. Gorzej jest z prędkościami 120-140 km/h. Owszem, auto rozpędzi się do tej prędkości dość żwawo, ale wyprzedzanie kolumny ciężarówek nie będzie już tak sprawne. Powyżej 120-130 km/h Ioniq wyraźnie dostaje zadyszki i nie przyspiesza zbyt chętnie. Zresztą prędkość maksymalna to 165 km/h.

Sportowiec – kanapowiec?

Ogólnie auto ma bardzo wystarczające osiągi, adekwatne do mocy i charakteru. Nie ma tu za grosz sportu, jest za to sporo komfortu i przyjemnego spokoju. Zresztą przy wyższych prędkościach zasięg spada szybciej niż szczerość polityków po wyborach, więc szybka jazda nie jest wskazana. Zresztą, Hyundai Ioniq Electric niczym nie zachęca do szybkiej i agresywnej jazdy. Nie wygląda zadziornie i dynamicznie, w środku również nie ma sportowych dodatków, więc po co udawać coś, do czego się nie nadaje? Zawieszenie jest dość miękkie, nieco przechyla się na zakrętach, ale jest to w pełni akceptowalne i pasuje do tego auta. Zresztą pakiet baterii waży swoje i czuć tą masę na ostrzejszych zakrętach.

Zamiast głupich wyczynów lepiej się odprężyć i cieszyć się jazdą w ciszy i przy akompaniamencie niezłego zestawu audio Infinity, który jest dostępny w dwóch wariantach bez dopłaty. Poza tym wyposażenie jest w zupełności wystarczające i trudno doszukiwać się braków. Stylistyka wnętrza również podpowiada, że mamy do czynienia z autem elektrycznym. Jest odrobinę ekscentrycznie, ale wszystko w granicach dobrego smaku. Po prostu jazda tym samochodem jest przyjemna, relaksująca, nieco znieczulająca i bardzo spokojna. I tak ma być. Ja to kupuję!

Hyundai Ioniq Electric się ceni…

No, może z tym kupowaniem przesadziłem, bo ceny są dość wysokie. Poza tym, jeśli spojrzymy na konkurencję, która rośnie w siłę, zaczniemy mocno zastanawiać się nad zakupem. Za odmianę Premium zapłacimy 184 500 złotych, a za topową Platinum 196 600 złotych. W tej wyższej dostaniemy pełny pakiet bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy, podgrzewane i wentylowane fotele przednie z elektrycznym sterowaniem, podgrzewane miejsca skrajne na kanapie, cyfrowe zegary, skórzaną tapicerkę i przyciemniane szyby. Nieźle, ale cena blisko 200 000 złotych trochę zbija z tropu.

Sęk w tym, że konkurencji daleko nie musimy szukać, bowiem jest ona… w tym samym salonie i nazywa się Kona Electric. Teraz odświeżony model kosztuje co najmniej 174 900 złotych, a w topowej odmianie ponad 200 000. Ma on jednak jedną, ogromną zaletę – ma baterię 64 kWh i zasięg nawet 480 kilometrów. Różnica jest kolosalna.

Podsumowanie
Hyundai Ioniq Electric jako auto jest bardzo dobre, wygodne, przyjemne w odbiorze i eksploatacji. Ale ma dwie spore wady: jako elektryk nie zaskakuje zasięgiem i ma wiele alternatyw. Jedną z nich jest oczywiście wspomniana Kona Electric, ale i u konkurencji jest sporo ciekawych propozycji np. Volkswagen ID.3 czy też Kia e-Niro. Czekam z niecierpliwością na kolejne wcielenie Ioniqa, bo to obecne chyba się już nieco wypaliło.
Zalety
Przyjemna charakterystyka
Niezła dynamika w mieście
Rozsądny zasięg (ok. 280-300 km)
Bardzo bogate wyposażenie
Wady
Wysoka cena
Nie dla szukających emocji
Spora konkurencja
8
Wynik

Dołącz do newslettera

Popularne artykuły

Instagram dostępny od 18 roku życia? Nowy regulamin Meta

Instagram dostępny od 18 roku życia? Nieletni nie będą...

Twoje stare BMW może być lepsze niż nowe!

Po co kupować nowe, skoro twoje stare BMW może...

Dariusz Szpakowski odebrał nagrodę z rąk Ronaldo!

Dariusz Szpakowski to legendarny komentator sportowy, który czarował swoim...

Awans Polski. Co musi się stać, aby do tego doszło?

Już w środę reprezentacja Polski zagra swój ostatni i...

Jakub Kiwior na progu sławy. Polak na celowniku wielkich klubów!

Jakub Kiwior to zdecydowanie jeden z największych wygranych ostatnich...


ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!

Final Score
Proszę podać swoje imię tutaj
Captcha verification failed!
Ocena użytkownika captcha nie powiodła się. proszę skontaktuj się z nami!