Site icon MenWorld.pl

Ford Focus zjechał z taśmy po raz ostatni. 12 mln sztuk!

Ford Focus ST.

Ford Focus ST.

No i stało się. Po 27 latach i ponad 12 milionach wyprodukowanych egzemplarzy Ford Focus oficjalnie przechodzi do historii. W poniedziałek, 17 listopada 2025 r., z linii produkcyjnej w niemieckim Saarlouis zjechały ostatnie dwie sztuki jednego z największych hitów Forda. I co najgorsze – żadna z nich nie trafi już do salonu.

Ford Focus ST Line.
Ford Focus ST Line.

Jak donoszą niemieckie media, jeden egzemplarz wyląduje w miejskim muzeum, a drugi zostanie… wylosowany przez pracownika fabryki. Cała akcja ma charakter charytatywny, więc przynajmniej ten model odchodzi w dobrym stylu.

Co zamiast Focusa?

Ford nie zostawia jednak po sobie pustki. Brytyjskie źródła podają, że producent szykuje zupełnie nowy model – kompaktowego crossovera, który ma zadebiutować w 2026 lub 2027 roku. Czy tego właśnie oczekują klienci? Przecież hatchback to coś zupełnie innego niż crossover. Tak czy inaczej, następca powstanie w hiszpańskiej Walencji i będzie częścią nowej strategii, zakładającej nie tylko auta elektryczne (jak przygotowywane Capri i Explorer na platformie MEB od Volkswagena), ale też odmiany benzynowe i hybrydowe. Ford najwyraźniej słucha rynku, który – jak wiemy – nie jest jeszcze (a może nigdy nie będzie?) gotowy na pełną elektryfikację.

Co ciekawe, nowe auto nie zastąpi najpopularniejszego dziś w gamie SUV-a, czyli Kugi. Ford szykuje więc coś zupełnie świeżego.

Ford Focus ST Line.
Ford Focus ST Line.

Ford Focus – będzie za czym tęsknić

Ten kultowy kompakt, albo po prostu „foka”, to auto-legenda. Dla wielu kierowców – również dla mnie – pierwsza generacja była prawdziwym objawieniem i mega skokiem w porównaniu z wysłużonym już wtedy Escortem. Późniejsze generacje może nie były już tak przełomowe, ale wciąż trzymały poziom, dzięki czemu przez prawie trzy dekady na drogach pojawiło się 12 milionów Focusów.

Ford Focus ST Line.
Ford Focus ST Line.

A co z ludźmi z Saarlouis?

Tu niestety zaczynają się schody. Fabryka, w której powstawał samochód, zatrudnia około. 2700 osób, a aż 1700 z nich straci pracę już z końcem listopada 2025 r. Co z resztą? Na razie nie wiadomo. Ford co prawda zapowiadał kiedyś plany stworzenia centrum technologicznego, ale konkretów na temat nowych modeli produkowanych w Saarlouis wciąż brak.

Na razie więc więcej tu pytań niż odpowiedzi.

Sprawdź nasz test Focusa ST-Line z 2022 roku.

Exit mobile version