Dbanie o auto sprawia, że żywotność podzespołów będzie o wiele dłuższa. Niestety zapominamy o wielu bardzo ważnych sprawach.
Wielu właścicieli samochodów dba o wygląd wizualny swojego pojazdu. Mamy pięknie wyczyszczony lakier, świetnie utrzymane wnętrze, jednak często w przypadku kwestii technicznych ignorujemy zalecenia producentów. Niestety później dziwimy się, że auto nie ma mocy, z rury wydechowej wydalane są spaliny o dziwnym kolorze, obserwujemy wyższe zużycie paliwa bądź mamy problemy z odpaleniem silnika, a co gorsza zapala się kontrolka CHECK ENGINE, która w wielu przypadkach oznacza duże wydatki.
Okazuje się, że nie tylko sprawdzanie opon, hamulców i innych części eksploatacyjnych sprawi, że auto będzie nam służyło przez wiele lat. Ważne jest również to, jakie paliwo stosujemy.. Warto tankować na stacjach, które są zaopatrywane z dobrego, sprawdzonego źródła oraz które dbają o to, aby paliwo nie zostało zanieczyszczone w drodze na stację, a także, aby było przechowywane na stacji w czystych i suchych zbiornikach. Sprawą oczywistą jest ze paliwo niespełniające wymagań może doprowadzić do awarii silnika. Jednak nie każdy wie, że zwykłe paliwo bez dodatków uszlachetniających, spełniające jedynie wymagania norm PN EN może również zanieczyszczać silnik i powodować szereg problemów. Jak to możliwe? Współczesne silniki posiadają nowe rozwiązania technologiczne, pracują przy coraz większych ciśnieniach i temperaturach przy tym są delikatniejsze i coraz bardziej skomplikowane. A wszystko to, sprzyja powstawaniu zanieczyszczeń, Dzieje się tak, gdyż producenci ciągle dążą do obniżania zużycia paliwa a nowe silniki muszą spełniać coraz to bardziej rygorystyczne normy emisji spalin.
Brud w silniku? Skąd się bierze i co tak naprawdę brudzi motor?
Obecne technologie mające na celu obniżenie zużycia paliwa i emisji szkodliwych substancji oraz współczesny sposób eksploatacji auta sprawiają że nowoczesne silniki są bardziej narażone na powstawanie zanieczyszczeń i mniej odporne na brud dlatego wymagają stosowania bardziej zawansowanych paliw.
Jeśli chodzi o konkrety to zapewne się domyślacie – mowa o systemie recyrkulacji spalin oraz bezpośrednim wtrysku paliwa do cylindra. EGR prowadzi część spalin do mieszania ich ze świeżym ładunkiem powietrznym, który zasila komorę spalania. Niestety przy okazji zanieczyszczone zostają kolektor i zawory dolotowe. Co gorsza, bezpośredni wtrysk potęguje problem z racji skróconego obiegu paliwa pomiędzy wtryskiwaczem, a komorą spalania. Zawory nie są czyszczone, a to sprawia, że gromadzi się brud.
Jeśli tego by było mało producenci stosują coraz bardziej delikatne wtryskiwacze. Konkretnie chodzi o ich końcówki, przez które paliwo trafia do komory spalania. Mają one coraz mniejsze otwory, a co za tym idzie są coraz bardziej czułe na obecność zanieczyszczeń. Technologia jest coraz bardziej zaawansowana. W silnikach wtryskiwacze pracują bezpośrednio w komorze spalania. Tam są podawane działaniu bardzo wysokiej temperatury i ciśnienia. Dodatkowo, jeśli paliwo nie spala się jak należy może osadzać się jeszcze więcej zanieczyszczeń na tych elementach.
Wracając do kwestii eksploatacji samochodu, niestety tu na niekorzyść może działać sposób naszej jazdy, konkretnie o korzystanie z auta głównie w mieście. Silnik nie jest dogrzewany, jeździmy na niskich obrotach, a także jak to bywa w miastach ciągle się zatrzymujemy i ruszamy. Wszystko to niekorzystnie wpływa na silniki. Jeśli jednak myślicie, że starsze auta pozbawione tych zaawansowanych technologii gromadzą mniej brudu to jesteście w błędzie. Wiele samochodów ma już naprawdę bardzo duże przebiegi. Do tego dochodzi niepoprawna eksploatacja i o problemy nie trudno.
Co zrobić by uniknąć kosztownych napraw silnika?
Nasuwa się też pytanie, czym jest ten wspomniany brud, który powoduje tyle problemów. Są to osady węglowe, sadza, pozostałości niewypalonego paliwa oraz szlamy, które powstają podczas kontaktu z olejem silnikowym.
Paliwa wysokiej klasy
Rozwiązaniem może być przede wszystkim stosowanie dobrej jakości paliw. Te wysokiej klasy posiadają odpowiednie proporcje dodatków uszlachetniających. Po pięciu latach badań i pięćdziesięciu tysiącach testów laboratoryjnych w czasie, których BP testowało paliwa z technologią Active firma jest przekonana, że posiada bardzo skuteczne rozwiązanie, które pomaga w likwidacji brudu w silnikach.
Jak to działa? Chodzi o specjalny skład paliwa BP z technologią Active. W skrócie chodzi o to, że cząsteczki, które znajdują się w paliwie przylegają do brudu i odciągają go od zanieczyszczonej powierzchni, a następnie zostają spalone w komorze podczas normalnego cyklu pracy motoru. Dodatkowo na czystych elementach metalowych tworzy się specjalna powłoka. Sprawia ona, że nowy brud nie będzie przywierać. Producent paliwa informuje, że z badań wynika iż czyszczenie odbywa się już po pierwszym tankowaniu. Mowa tu nie tylko o paliwach wzbogaconych, BP Ultimate, ale też paliwach regularnych oferowanych przez BP (za wyjątkiem LPG).
Paliwa BP z technologią Active dedykowane jest wszystkim rodzajom silników. Badania potwierdzają, że oczyszczony silnik zapewnia dobrą sprawność podzespołów, obniża zużycie paliwa i sprawia, że wracają dobre osiągi naszego samochodu. Co ciekawe, z testów wynika także to, że stosując paliwa BP możemy przejechać nawet do 44* km więcej na benzynie BP Ultimate 98 i do 56* km w przypadku diesla BP Ultimate. Postępu technologicznego nie cofniemy. Silniki, a konkretnie ich wszystkie podzespoły będą coraz bardziej zaawansowane dlatego też warto stosować dobrej jakości paliwo, takie jak paliwo BP z technologią Active, które powinno zapewnić nam dłuższą żywotność motoru.
*W porównaniu do zwykłych paliw. Zwykłe paliwa to paliwa bez dodatków spełniające jedynie podstawową Polską Normę PN-EN. Osiągane korzyści mogą zależeć od rodzaju pojazdu, warunków drogowych, stylu jazdy kierowcy lub innych czynników. Szczegóły na www.bp.pl
Artykuł powstał przy współpracy z BP.