Jaki był powód wielkiej awarii serwisów Facebook?

Wczoraj przed 18 czasu polskiego wszystkie serwisy należące do firmy Facebook przestały działać. Oprócz głównego serwisu, użytkownicy nie mogli korzystać z usług takich mediów jak Messenger, Instagram i Whatsapp. Awaria ta objęła cały świat, a naprawić szkody udało się po północy. Co było przyczyną problemów?

W siedzibie firmy istniał totalny chaos

Facebook oraz inne serwisy należące do firmy Marka Zuckerberga przestały działać w godzinach wieczornych. Pierwsze raporty zaczęły pojawiać się około godziny 17:40, a po kilku minutach m.in. na Twitterze zaczęły pojawiać się informacje na temat globalnej awarii serwerów Faceboooka. Okazuje się, że niedziałające serwisy nie były jedynym problemem, z jakim mierzyła się firma.

Przeczytaj także: Awaria Facebooka! Facebook nie działa, Messenger i Instagram również

Jak podaje „New York Times” awaria dotknęła także wewnętrznych serwerów firmy. Pracownicy nie byli więc w stanie komunikować się między sobą za pomocą wewnętrznego komunikatora, więc do rozmów wykorzystywali wiadomości SMS oraz wiadomości mail. Co więcej, nie działał także m.in. system bramek wewnątrz budynku firmy. Według raportu Bloomberga Mark Zuckerberg w czasie awarii swoich serwisów stracił aż 7 miliardów dolarów! Kiedy Faceboook przeżywał chwile grozy, na Twitterze roiło się od memów.

Facebook padł. Co było przyczyną?

Awaria serwisów Facebook jest zależna od źródeł. Jak podaje ekspert ds. cyberbezpieczeństwa, Brian Kerbs, problemem okazała się błędna aktualizacja protokołu BGP, który odpowiedzialny jest za sterowanie ruchem w internecie. Takie wieści dostał od swojego źródła z firmy. Tezę tę potwierdziło kilka innych anonimowych źródeł, a oliwy do ognia dodał brak komunikacji wewnątrz firmy. Pojawiła się także inna teza. Według wielu pracowników firmy mogło dojść do nieumyślnego działania  lub – co gorsza – sabotażu wewnątrz firmy.

Inne zdanie na ten temat przedstawił szef infrastruktury Facebooka, Santosh Janardhan. Według jego informacji inżynierowie firmy twierdzą, że przyczyną awarii były zmiany w konfiguracji routerów szkieletowych odpowiedzialnych koordynacją ruchu sieciowego między centrami danych. Ruch danych pomiędzy centrami danych został sparaliżowany, przez co serwisy Instagram, Facebook, Messenger i Whatsapp nie mogły prawidłowo funkcjonować. „New York Times” przekazało, że przyczyną bardzo prawdopodobnie nie był atak hakerski.

Mark Zuckerberg za pośrednictwem swojego profilu na Facebooku przeprosił wszystkich użytkowników. Na profilu FB na Twitterze pojawiły się przeprosiny skierowane głównie do przedsiębiorstw, które opierają swoje działania na social mediach Facebooka.