„Media bez wyboru” – na czym polega akcja?

Polski rząd zaproponował nowy podatek, który uderzyłby w media niezależne w Polsce. Wywołało to ogromną burzę i wiele firm z branży postanowiło stanowczo zaprotestować. Na czym dokładnie polega akcja „Media bez wyboru”, jakie regulacje podatkowe ma zamiar wprowadzić Ministerstwo Finansów i kogo będą dotyczyć?

Media bez wyboru w odcieniach czerni

Akcja „Media bez wyboru” ma na celu wyrażenie stanowczego sprzeciwu w sprawie nowego podatku, który dotknąć ma polskie media wszelkiej maści. Nazywa się go „podatkiem od reklamy'.

Stacje telewizyjne spod skrzydeł Telewizji Polsat, TVN czy TV Puls od rana nadają jedynie czarną planszę z wielkim napisem „Media bez wyboru” i tekstem-przeprosinami do widzów, którzy mieli chęć w tym czasie obejrzeć ulubiony program. Niektóre stacje radiowe, takie jak RMF FM, Eurozet czy Grupy Radiowej Agora zrezygnowały dzisiaj z prowadzenia audycji. Wiele stron internetowych, takie jak Onet.pl, Newsweek.pl, Fakt.pl, WP.pl, Interia.pl, Gazeta.pl, Wyborcza.pl, TVN24.pl czy Komputerswiat.pl na samej górze strony umieściły duży baner nt. całej akcji. Strona Antyradio.pl na cały dzień odebrała, w ramach protestu, czytelnikom możliwość czytania jakichkolwiek treści na stronie.

Kogo dotknie podatek?

Podatek dotknie nie tylko portale internetowe, stacje radiowe, stacje telewizyjne, prasa, lecz także kina czy firmy, świadczące usługi reklamowe na billboardach. Dla stron internetowych wysokość podatku ma wynieść, a wymagania wyglądają następująco:

  • przychód musi przekraczać równowartość 750 mln euro w ciągu roku obrotowego
  • przychód z reklam na terenie Polski musi przekraczać 5 mln euro w ciągu roku obrotowego

Stawki podatku

Zerową stawką podatku obięte będą radia, telewizje, kina oraz firmy reklamowe, których przychód reklamowy wynosił od 0 do 1mln zł oraz firmy prasowe, których przychód reklamowy wyniósł od 0 do 15 mln.

Przy wyższych progach wygląda to następująco:

  • od 1 do 50 mln PLN – 7,5% (wszystko oprócz prasy)
  • od 50 mln PLN wzwyż – 10% (wszystko oprócz prasy)
  • od 15 do 30 mln PLN – 2% (prasa)
  • od 30 mln PLN – 6% (prasa)

W przypadku reklamowania towarów kwalifikowanych (suplementów diety, produktów leczniczych i medycznych, napojach słodzonych) stawka podatku wynosić będzie kolejno 10 i 15%. Dla prasy: 4 oraz 12%.

Media bez wyboru – podsumowanie

Wszelkie czołowe media w Polsce zawrzały po upublicznieniu informacji na temat nowego podatku. Protestem chcą pokazać swoje ogromne oburzenie i sprzeciw przeciw próbie ukrócenia ich dochodów. Jaki finał będzie miała cała akcja? Miejmy nadzieję, że rząd, który przez obywateli Polski został obdarzony zaufaniem na kolejnych kilka lat, przychyli się do jego postulatów.

Źródło: rmf24.pl, wirtualnemedia.pl

MOŻE CIĘ ZAINTERESOWAĆ
Volkswagen Touareg – SUV dla ludu, czy wybranych?