w jakich polskich miastach jeździ się najwolniej
160
Views

TomTom to firma zajmująca się m.in. technologią geolokalizacji przedstawiła wyniki pokazujące, w jakich miastach na świecie jeździ się najwolniej. Polskie miasta są zakorkowane i pokazuje to raport TomTom Traffic Index. W których z nich tracimy najwięcej czasu w korkach, a w których kosztuje nas to najwięcej?

Polskie miasta. Raport TomTom Traffic Index zdradza ciekawe dane

TomTom, marka, która znana jest głównie z produkcji systemów nawigacyjnych, przedstawiła 13. odsłonę raportu dotyczącego trendów drogowych w 387 miastach w 55 krajach w 2023 roku. W jakich polskich miastach jeździ się najwolniej? Według danych przygotowanych przez firmę sytuacja na polskich drogach nie uległa zmianie lub minimalnie się poprawiła względem 2022 roku. Gorzej wygląda to jednak w kontekście jazdy w ścisłych centrach tych miast.

Polskie miasta. Gdzie jeździmy najwolniej? Gdzie stoimy najdłużej w krokach? Fot. MenWorld
Polskie miasta. Gdzie jeździmy najwolniej? Gdzie stoimy najdłużej w krokach? Fot. MenWorld

Przeczytaj także: TomTom i Mitsubishi pozbędą się kierowcy? Pracują nad tym!

Dane raportu TomTom Traffic Index opierają się na ponad 600 milionach smartfonów i systemów nawigacyjnych. Firma, dla każdego miasta, w którym są one zbierane, oblicza średni czas podróży na kilometr na podstawie czasu potrzebnego na pokonanie milionów kilometrów przejechanych w 2023 roku. To pozwala na obliczenie ile czasu potrzeba średnio na przejechanie 10-kilometrowego odcinka. TomTom TrafficI ndex określa optymalny czas podróży (płynny ruch) i informuje, o ile wydłuża się on podczas poszczególnych pór dnia i dni tygodnia. W ten sposób miasta są porównywane, co tworzy ciekawy obraz. Jakie w tym wszystkim są pozycje polskich miast?

Łódź liderem w rankingu najwolniejszych polskich miast

Opierając się na danych TomTom Traffic Index, można zaobserwować, że to Łódź w 2023 roku była najwolniejszym polskim miastem. Pokonanie 10-kilometrowego odcinka w stolicy województwa łódzkiego zajmowało średnio 19 minut i 20 sekund (o 10 sekund szybciej niż rok temu). Jak pokazują dane, tylko na samym staniu w korkach łodzianie stracili w ciągu roku 74h i 34 minuty (w 2022 r. ponad 77 h).

Polskie miasta. Gdzie jeździmy najwolniej? Gdzie stoimy najdłużej w krokach? Fot. MenWorld
Polskie miasta. Gdzie jeździmy najwolniej? Gdzie stoimy najdłużej w krokach? Fot. MenWorld

O ile w Łodzi widać poprawę, to we Wrocławiu i w Krakowie na próżno szukać zmian na lepsze. We Wrocławiu średni czas na pokonanie odcinka mającego 10 kilometrów trzeba poświęcić 19 minut i 10 sekund, natomiast w Krakowie 17 minut i 40 sekund. W zestawieniu polskich miast zajmują one kolejno drugie i trzecie miejsce.

Ranking miast z Polski, w których pokonanie 10 km zajmuje najwięcej czasu(b/z – bez zmian).

Centra miast (promień 5km)2023vs 2022 Obszar metropolitalny2023vs 2022
Wrocław24:40+00:10 Łódź19:20-00:10
Łódź22:10-00:10 Wrocław19:10b/z
Kraków21:30-00:10 Kraków17:40b/z
Szczecin20:20+00:10 Szczecin15:00-00:10
Warszawa20:20+00:20 Warszawa14:50b/z
Bydgoszcz19:20+00:30 Białystok14:50b/z
Poznań18:50b/z Poznań14:40b/z
Lublin16:30+00:10 Trójmiasto14:10b/z
Trójmiasto16:20+00:30 Bydgoszcz12:50+00:10
Białystok15:40+00:10 Lublin12:10+00:10
Biorąc pod uwagę ścisłe centra oraz miasta do 800 tys. mieszkańców, Wrocław jest numerem 1 w całej Europie.
Biorąc pod uwagę obszar metropolitalny oraz miasta do 800 tys. mieszkańców, Łódź jest numerem 5 w całej Europie. Źródło: TomTom Traffic Index

We Wrocławiu tracimy najwięcej czasu na poruszanie się w korkach

Jeśli chodzi o poruszanie się po centrach miast, to zdecydowanym numere jeden w Polsce jest Wrocław. Kierowcy na pokonanie 10-kilometrowego odcinka muszą poświęcić 24 minuty 40 sekund (+10 sekund względem 2022 roku). To przekłada się na 235 godzin spędzania w korkach w ciągu roku, czyli w przeliczeniu blisko 10 dni. W porannym i popołudniowym szczycie każdego dnia tygodnia podróżują 1 godzinę i 1 minutę – w porównaniu do normalnego ruchu dziennie tracą podczas jazdy 29 minut.

Drugie i trzecie miejsce należy do Łodzi i Krakowa, choć trzeba zaznaczyć, że w przypadku tych miast, sytuacja uległa poprawie względem poprzedniego roku (-10 sekund w obu przypadkach). W Łodzi 10 km kierowcy pokonują w średnio 22 minuty i 10 sekund, a w Krakowie 21 minut i 30 sekund. Jeśli chodzi o Polskę, to trasa ta wydłużyła się o 30 sekund w trzech polskich miastach – Bydgoszczy, Trójmieście i Bielsku-Białej.

Polskie miasta. Gdzie jeździmy najwolniej? Gdzie stoimy najdłużej w krokach? Fot. MenWorld
Polskie miasta. Gdzie jeździmy najwolniej? Gdzie stoimy najdłużej w krokach? Fot. MenWorld

Średni roczny koszt jazdy w polskich miastach

Raport TomTom Traffic Index pokazuje również koszta związane z dojazdem do pracy osób, które poruszają się swoim własnym samochodem. W godzinach szczytu średni koszt jazdy autem z silnikiem wysokoprężnym daje się we znaki mieszkańcom Bielska-Białej, którzy w skali roku płacą 2192 PLN (z powodu korków kosztuje ich to 301 PLN więcej). Jeśli chodzi o benzynę, to liderem jest tutaj Wrocław, w którym dojazd do pracy w skali roku kosztuje 2446 PLN (korki generują koszta na poziomie 404 złotych).

Obszar metropolitalnyPojazdy na benzynęPojazdy na diesel
 Roczny kosztZ powodu korkówRoczny kosztZ powodu korków
Wrocław2446 PLN404 PLN2080 PLN305 PLN
Warszawa2440 PLN444 PLN2110 PLN324 PLN
Trójmiasto2438 PLN424 PLN2189 PLN332 PLN
Bielsko-Biała2354 PLN368 PLN2192 PLN301 PLN
Łódź2343 PLN419 PLN2030 PLN315 PLN
Ranking: Polskie miasta o najwyższych kosztach jazdy w godzinach szczytu. Średni roczny koszt paliwa zużytego na 10-kilometrową podróż w obie strony w godzinach porannego i popołudniowego szczytu (łącznie 20 km dziennie). Źródło: TomTom Traffic Index

Źródło: opr. wł./info. prasowe

Kategoria artykułu
Motoryzacja · Ciekawostki
Karol Snopek

Sport i nowe technologię to dziedziny, w których czuję się najlepiej. Nie widzę świata poza Boston Celtics i tym co dzieje się w NBA. Wielki fan J. Cole i muzyki spod gatunku R'n'B!

    Możliwość opublikowania komentarza wyłączona.