Zakaz sprzedaży aut używanych? Od 2026 będzie z tym problem

Czy UE chce „ukrócić” handel samochodami używanymi? Zobacz.
Zakaz sprzedaży aut używanych? Na zdjęciu Opel Astra. Zakaz sprzedaży aut używanych? Na zdjęciu Opel Astra.
Zakaz sprzedaży aut używanych? Na zdjęciu Opel Astra.

Masz w planach sprzedaż starego auta, które od miesięcy czeka na remont w garażu? UE chce wprowadzić zakaz sprzedaży aut używanych? Od 2026 roku może się okazać, że w Internecie nie będzie to takie proste. Unia Europejska szykuje przepisy, które mocno ograniczą handel samochodami z drugiej ręki w sieci.

Zakaz sprzedaży aut używanych? Na zdjęciu Jeep Cherokee.
Zakaz sprzedaży aut używanych? Na zdjęciu Jeep Cherokee.

Zakaz sprzedaży aut używanych? Przegląd albo rzeczoznawca – inaczej ogłoszenia nie będzie

Według planów, wystawienie ogłoszenia online będzie możliwe tylko wtedy, gdy auto ma ważne badanie techniczne lub świeżą opinię rzeczoznawcy. Brzmi sensownie? Owszem – w teorii chodzi o wyeliminowanie ogłoszeń wraków, aut po ciężkich dzwonach, z dziurawą ramą czy brakującym silnikiem. Ale… no właśnie – jest też druga strona medalu.

Zakaz sprzedaży aut używanych? Na zdjęciu Lada Niva.
Zakaz sprzedaży aut używanych? Na zdjęciu Lada Niva.

Klasyki i auta do renowacji pod znakiem zapytania

Miłośnicy klasyków i renowatorzy mówią: „halo, a co z nami?”. Dziś można kupić taniego „grata” bez przeglądu, doprowadzić go do porządku i cieszyć się jazdą. Po zmianach – jeśli nie zrobisz przeglądu i nie zapłacisz rzeczoznawcy, zapomnij o sprzedaży w sieci. To uderzy też w sprzedawców powypadkowych aut na aukcjach czy ogłoszeniach – zarówno w kraju, jak i na eksport.

Zakaz sprzedaży aut używanych? Na zdjęciu Opel Antara.
Zakaz sprzedaży aut używanych? Na zdjęciu Opel Antara.

Jedyna furtka: sprzedaż „po znajomości”

UE zostawia jedną furtkę: sprzedaż auta bez przeglądu będzie możliwa, ale wyłącznie dla rodziny lub znajomych – i to offline. Czyli kartka „sprzedam” za szybą, telefon do kuzyna lub poczta pantoflowa. W skrócie – koniec spontanicznych zakupów „na części” przez Internet. Czyżby miały wrócić stare czasy, kiedy auta kupowało się na giełdach samochodowych?

Jaguar i spółka – rekordziści w historii szkód

Tymczasem firma CarVertical sprawdziła, które marki aut mają największe „blacharskie” CV. Rekordzistą jest Jaguar – średnio 2,29 szkody na pojazd. Tuż za nim BMW (2,28) i Lexus (2,24). To oznacza, że statystyczny egzemplarz tych marek częściej niż raz przeszedł poważną naprawę.

Zakaz sprzedaży aut używanych? Na zdjęciu BMW 520d.
Zakaz sprzedaży aut używanych? Na zdjęciu BMW 520d.

Fiat i francuskie auta – spokojniejsza historia

Na drugim biegunie – auta, które raczej nie widują blacharni. Fiaty wypadają tu wyjątkowo dobrze, a zaraz za nimi plasują się samochody francuskie.

Lepiej się pospiesz

Podsumowując: jeśli planujesz kupno lub sprzedaż auta w sieci – lepiej zrób to, zanim przepisy wejdą w życie. Bo za dwa lata może się okazać, że Twój ukochany projekt renowacyjny znajdzie nowego właściciela tylko wtedy, gdy ten wpadnie do Ciebie na kawę… i sam go sobie odholuje.

Przy okazji sprawdź historię pojazdu, a także przeczytaj nasze testy samochodów.

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama