Druga młodość antywirusów

Pierwszy antywirus G Data AntiVirenKit ujrzał światło dzienne w 1987 i chronił użytkowników komputerów ATARI ST. Dwa lata później powstało oprogramowanie antywirusowe dla Apple Macintosh, zaś w 1991 roku na komputery PC. Od tego czasu aplikacje bezpieczeństwa przeszły głęboką metamorfozę. Jednak czy na tyle wystarczającą, aby skutecznie chronić dane użytkowników? Odpowiedzią są wyniki badań przeprowadzanych przez renomowaną firmę Virus Bulletin. Najlepsze antywirusy osiągają ponad 90 procentową skuteczność w testach Reactive and Proactive, sprawdzających produkty pod kątem wykrywania złośliwych próbek z tzw. dzikiej listy, czyli niezweryfikowanych wcześniej przez laboratoria antywirusowe próbek złośliwego oprogramowania.

  • Wprawdzie jakiś czas temu zaczęły pojawiać się głosy, że antywirusy są martwe, ale to nieprawda. Oprogramowanie antywirusowe wciąż pozostaje ważnym elementem każdego systemu bezpieczeństwa zapewnia Robert Dziemianko specjalista ds. marketingu G DATA

Skąd biorą się wątpliwości użytkowników? Oprogramowanie antywirusowe wciąż kojarzy się z bazą sygnatur, aktualizowanych na bieżąco przez dostawcę. – W obecnych czasach, kiedy mamy do czynienia z inwazją wirusów, producenci posługując się powyższą metodą nie nadążaliby z udostępnianiem poprawek, byliby zawsze o krok za cyberprzestępcami. Aplikacje G DATA bazują na nowoczesnych usługach pozwalających na kontrolę zachowań oraz heurestycewyjaśnia Robert Dziemianko.

Heurestyka na podstawie wiedzy o charakterystycznych sekwencjach instrukcji zawartych w typowych wirusach, pozwala wykryć nieznane wcześniej robaki. Nawet odnalezienie kilku charakterystycznych bajtów w pamięci umożliwia identyfikację wirusa.

Najlepsze programy antywirusowe, oprócz tego, że korzystają z innowacyjnych technologii, oferują dodatkowe funkcjonalności w postaci wykrywania i blokowania spamu, skanowania mediów społecznościowych, czy zabezpieczeń chroniących przed phishingiem. Inteligencja aplikacji powinna rosnąć wraz z upowszechnianiem się rozwiązań udostępnianych w chmurze. Antywirus pracujący w modelu SaaS gromadzi dane z wielu źródeł: laboratoriów bezpieczeństwa informatycznego, raportów użytkowników, ogólnych informacji o występujących zagrożeniach.

Analitycy Gartnera przewidują, że już wkrótce właściciele smartfonów zaczną dostrzegać potrzebę stosowania antwirusów, co przyczyni się do dynamicznego wzrostu sprzedaży tego typu aplikacji. Z kolei firma badawcza MarketResearch prognozuje, że popyt na oprogramowanie antywirusowe w ciągu najbliższych czterech lat będzie rosnąć w tempie 11 procent rocznie. – Informacje o śmierci antywirusów są przedwczesne. Co więcej, one przeżywają swoją drugą młodość – podsumowuje Robert Dziemianko.

Dołącz do newslettera

Popularne artykuły

Rysik dla iPhone trafi do sprzedaży? Apple ma projekt

Kilka lat temu rysiki byłby nieodłączną częścią palmtopów czy...

Skład Polaków na mecz z Arabią Saudyjską! Tak zagramy o trzy punkty!

Już dziś dowiemy się, czy Polska będzie miała jakiekolwiek...

Mattia Binotto odchodzi z Scuderia Ferrari! Oficjalne oświadczenie!

Mattia Binotto oficjalnie przestanie być szefem zespołu Scuderia Ferrari....

Apple zagroziło usunięciem Twittera z App Store? Co na to Musk?

Echa przejęcia serwisu społecznościowego przez Elona Muska ciąg dalszy....

„Nie umiemy grać”. Wojciech Szczęsny ostro i w punkt!

Reprezentacja Polski zremisowała z Meksykiem w pierwszym meczu na...


Daniel Laskowski
Daniel Laskowskihttp://menworld.pl
Jestem pomysłodawcą magazynu, który właśnie przeglądasz. Miałem okazję pisać treści dla wielu portali internetowych, a także gazet takich jak PC World. Interesuję się nowymi technologiami, motoryzacją (przede wszystkim samochodami, chociaż coraz mocniej patrzę w kierunku motocykli typu bobber) oraz muzyką. Nie skupiam się jednak na jednym gatunku. Słucham zarówno jazzu, jak i muzyki elektronicznej. Na łamach MenWorld.pl zajmuję się zarówno tworzeniem treści, jak i zarządzaniem całym portalem.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj
Captcha verification failed!
Ocena użytkownika captcha nie powiodła się. proszę skontaktuj się z nami!