Ile jaj to za dużo? Odpowiadamy na to pytanie przed świętami
116
Views

Zbliżają się Święta Wielkanocne, a to oznacza, że to właśnie jajka będą najważniejszym elementem na stole. Zastanawialiście się jednak ile jaj to za dużo? Jaka jest odpowiednia ilość, jaką możemy zjeść, aby nasz organizm na tym nie ucierpiał? Lekarz z grupy LUX MED dał nam odpowiedź!

Ile jaj to za dużo? Lekarz wyjaśnia

Wielkanocne menu w dużej części składa się z potraw, które zazwyczaj nie są dla naszego żołądka lekką sprawą. Każdy otwarcie przyzna, że na ich stole w czasie Świąt Wielkiej Nocy dominującym produktem są jajka. Znajdują się one, w co drugiej potrawie lub w ugotowanej formie są przystawką, po którą sięga każdy z nas. Lekarz z grupy LUX MED, dr Katarzyna Bukol-Krawczyk postanowiła odpowiedzieć ile jaj to za dużo. Odpowiedzi są zaskakujące.

Ile jaj to za dużo? Odpowiadamy na to pytanie przed świętami
Ile jaj to za dużo? Odpowiadamy na to pytanie przed świętami

Jajka, pomimo tego, że opinia na ich temat może być kontrowersyjna, a to ze względu na przekonanie, że są one źródłem złego cholesterolu, są cennym źródłem białka, witamin i innych ważnych składników odżywczych. Ich obecność potwierdziły oczywiście badania. Jak na to wszystko zapatruje się Światowa Organizacja Zdrowia (WHO)?

Przeczytaj także: 40% Polaków ma z tym problem. Należysz do tej grupy? Zobacz!

Jak mówi dr Katarzyna Bukol-Krawczyk, Światowa Organizacja Zdrowia uważa, że bezpieczną liczbą jajek, jaką możemy spożyć w ciągu tygodnia, to 10 sztuk, więc każde kolejne po tej ilości to po prostu za dużo. Internista grupy LUX MED zaznacza jednak, że należy pamiętać o tym, że w Piramidzie Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej jaja są odpowiednikiem mięsa. Ludzki organizm jest w stanie przyjąć 150 g dziennej dawki zwierzęcego białka – są to dwa jajka i dwa plasterki wędliny!

Jaja są pełne białka i witamin, ale także cholesterolu

W jajach znajdziemy wysoką zawartość wartościowego białka, co raczej wie każdy. Trzeba jednak podkeślić także obecność witamin, ponieważ jajka bogate są w żelazo, foliany oraz witaminy A, D, E, B2, B12. Co więcej, w jakach znajdziemy cholinę, luteinę, bioaktywne peptydy, a także zeaksantynę – mogą one wykazywać działanie antyoksydacyjne.

Ile jaj to za dużo? Odpowiadamy na to pytanie przed świętami
Ile jaj to za dużo? Odpowiadamy na to pytanie przed świętami

Niestety, w jajkach znajdziemy źródło nasyconych kwasów tłuszczowych (NKT) oraz przede wszystkim czegoś, co budzi największe kontrowersje – cholesterol pokarmowy znajdującym się w żółtku. W jednym żółtku znajduje się 210 mg cholesterolu. Okazuje się, że forma podania jajka ma znaczenie, co wyjaśnia dr Katarzyna Bukol-Krawczyk.

Z punktu widzenia składu i wartości odżywczych to nie ma większego znaczenia. Natomiast jeśli chodzi o strawność – jajko na miękko jest najlżej strawialne, te gotowane na twardo – najciężej.

Lekarz z grupy LUX MED, dr Katarzyna Bukol-Krawczyk

Czy trzeba liczyć kalorie podczas śniadania wielkanocnego?

W dzisiejszych czasach społeczeństwo lubi być świadome w kwestii tego, co je, dlatego też tak często zwracamy uwagę na kaloryczność produktów i potraw, a także stosujemy specjalistyczne diety. Wielu zapewne żyje ze świadomością, że wielkanocne śniadanie może wywołać negatywne skutki, jeśli chodzi o zdrowie, a to wszystko przez bardziej kaloryczne dania, których na co dzień nie spożywają w swojej diecie.

Warto pomyśleć o alternatywach dla ciężkich składników i zastąpić je mniej kaloryczną wersją czy o niższej zawartości tłuszczu – zamiast tradycyjnego majonezu zastosować jogurt naturalny lub majonez light. W ten sposób ograniczymy składniki, które wychodzą poza normę naszego codziennego zapotrzebowania.

Ile jaj to za dużo? Odpowiadamy na to pytanie przed świętami
Ile jaj to za dużo? Odpowiadamy na to pytanie przed świętami

W okresie wielkanocnym dań mięsnych jest bardzo dużo, ale nie martwiłabym się o dokładne wyliczanie porcji – rekomendowałabym umiar i zdrowy rozsądek. Podczas świątecznych celebracji trudno jest w pełni przestrzegać wytycznych dietetycznych, szczególnie, że na stołach znajduje się wiele potraw, często tłustych, a także słodkich ciast.

mówi ekspertka LUX MED

Jeśli na co dzień korzystasz z diety i jesteś osobą aktywną, a boisz się, że w czasie świąt jedzenie odbije się na Twojej sylwetce czy zdrowi, lekarze uspokajają, że dwa dni dyspensy nie zrobią dużej różnicy. Dr. Katarzyna Bukol-Krawczyk podkreśla jednak, że jest jednak wyjątek.

Osoby z podwyższonym cholesterolem, otyłością, nadciśnieniem lub cukrzycą powinny mieć świadomość, że dania świąteczne to głównie rzeczy tłuste, ciężkostrawne a ich spożycie może wpłynąć negatywnie na nasze zdrowie i samopoczucie. Ta grupa w szczególności powinna zachować umiar. Warto zjeść jeden kawałek ciasta zamiast dwóch. Bez wyjątku jednak wszyscy powinni skorzystać z pięknej pogody i spacerować. 

Źródło: opr. wł./info. prasowa

Kategoria artykułu
Zdrowie
Karol Snopek

Sport i nowe technologię to dziedziny, w których czuję się najlepiej. Nie widzę świata poza Boston Celtics i tym co dzieje się w NBA. Wielki fan J. Cole i muzyki spod gatunku R'n'B!

Możliwość opublikowania komentarza wyłączona.