7-miejscowy SUV z dieslem. Szwedzkie Volvo XC90 B5 to wzór!
109
Views

Powiększyła się rodzina? A może po prostu lubisz duże samochody? Ten 7-miejscowy SUV z dieslem to auto, którego szukasz. Volvo XC90 B5 ma wszystkie cechy wzorowego samochodu. Ekonomiczny silnik, wygodne, praktyczne i luksusowe wnętrze. Czego chcieć więcej? Chyba tylko atrakcyjnej ceny. Na szczęście rynek używanych w przypadku drugiej generacji XC90 jest dla nas bardzo łaskawy. Co innego nowe egzemplarze. Tu tak szczerze mówiąc nie ma co liczyć na cud.

7-miejscowy SUV z dieslem. Szwedzkie Volvo XC90 B5 to wzór!
7-miejscowy SUV z dieslem. Szwedzkie Volvo XC90 B5 to wzór!

Druga generacja XC90 pojawiła się w 2014 roku. Przecież to już dziewięć lat na rynku! Patrząc na ogłoszenia aut używanych widać, że ludzie “biją” tym masę kilometrów. Na zagranicznych portalach ogłoszeniowych widziałem przebiegi na poziomie 400 tysięcy kilometrów. A tak się mówiło, że te dwa litry to jednak za mały silnik do tak dużego samochodu. Z resztą, o tym, że są to naprawdę solidne samochody świadczy również cena. XC90 za mniej niż 90 tysięcy złotych? Zapomnij! Ba, najtańsze egzemplarze w Polsce kosztują około 100 – 130 tysięcy złotych i jeśli chcesz zdecydować się na takie auto, musisz przyjąć do wiadomości, że przebieg będzie oscylował w okolicach 300 tysięcy kilometrów. Chcesz nówkę w pełnej wersji (konfiguracja)? Szykuj pół miliona złotych.

7-miejscowy SUV z dieslem. Szwedzkie Volvo XC90 B5 to wzór!
7-miejscowy SUV z dieslem. Szwedzkie Volvo XC90 B5 to wzór!

Volvo XC90. Znany i lubiany szwedzki SUV

Flagowy SUV Szwedów pojawiał się kilkukrotnie na łamach naszego portalu. Testował go Paweł w 2021 roku. Ja również sprawdzałem XC90 z miękką hybrydą i dieslem pod maską. Za każdym razem wnioski były takie same – to świetny, 7-miejscowy SUV z dieslem. Wygodny, szczególnie z pneumatycznym zawieszeniem. Do tego ten diesel potrafi być oszczędny (6 – 7 litrów w trasie) i wcale nie brakuje czegoś mocniejszego pod maską, a przecież mamy do czynienia z dużym samochodem, który waży około dwie tony!

7-miejscowy SUV z dieslem. Szwedzkie Volvo XC90 B5 to wzór!
7-miejscowy SUV z dieslem. Szwedzkie Volvo XC90 B5 to wzór!

Jeśli często podróżujecie – szczególnie mam na myśli drogi szybkiego ruchu – zapewne wielokrotnie mijaliście XC90. Fakt, mniejszy SUV tej marki, czyli XC60 jest najczęściej wybieranym szwedzkim samochodem. Tak czy inaczej, flagowy model to bardzo częsty widok na naszych drogach. Z resztą, skoro jeden z najpopularniejszych dziennikarzy motoryzacyjnych ma już drugi taki egzemplarz, a autor tekstów motoryzacyjnych publikowanych na łamach MenWorld.pl bardzo mocno zastanawiał się nad zakupem XC90, coś jest na rzeczy.

Wcale się nie dziwię osobom, które wybierają szwedzkiego SUV-a. Dlaczego? W przeciwieństwie do BMW X5, Audi Q7 czy Mercedesa GLE wydaje mi się, że Volvo XC90 nie rzuca się tak mocno w oczy. Ot, sunie na swoich ogromnych felgach po drogach, wręcz niezauważalnie. W środku natomiast kierowca może poczuć się iście królewsko, bowiem otaczają go materiały premium. Dodajmy do tego wygodne fotele, wysoką pozycję za kierownicą i obowiązkowy system audio Bowers&Wilkins i już wiemy, dlaczego ktoś, kto raz spróbuje spędzić chociaż chwilę z XC90, nie będzie chciał się z tym autem rozstać.

7-miejscowy SUV z dieslem. Szwedzkie Volvo XC90 B5 to wzór!
7-miejscowy SUV z dieslem. Szwedzkie Volvo XC90 B5 to wzór!

7-miejscowy SUV z dieslem. Który wybrać? Szwedzka opcja wydaje się być tą najlepszą

Zacznijmy od silnika. Po raz kolejny otrzymałem do testów 2-litrowego diesla, który generował 235 KM i 470 Nm moment obrotowego. Silnik współpracował z 8-biegowym automatem. Przyspieszenie do setki trwało niecałe osiem sekund, co jest wynikiem bardzo dobrym. Podobnie wypada spalanie, które w mieście wynosi 9 – 11 litrów, w trasie natomiast 6,5 – jeśli wybierzemy się na drogi krajowe, 7,5 – 8, jeśli będziemy jechali drogami ekspresowymi z tempomatem ustawionym na 120 km/h. Zbiornik paliwa ma 71 litrów. Pozwolił mi na przejechanie około 850 kilometrów, co daje nam średnie spalanie na poziomie ośmiu litrów z tygodniowego testu.

7-miejscowy SUV z dieslem. Szwedzkie Volvo XC90 B5 to wzór!
7-miejscowy SUV z dieslem. Szwedzkie Volvo XC90 B5 to wzór!

Przejdźmy teraz do kabiny. Jest drewno, skóra i ten fantastyczny drążek zmiany biegów. Jakby tego było mało, ten kryształ jest podświetlany. Panuje tutaj minimalizm i ewidentnie mamy do czynienia z produktem premium, ale nie ma we wnętrzu tego przepychu i nowoczesnych fajerwerków. Szwedzi świetnie zaprojektowali to wnętrze dziewięć lat temu, skoro nawet dziś nie potrzebuje żadnego liftingu. Fakt, wprowadzono system Android, który był strzałem w dziesiątkę ale czy coś poza tym trzeba zmieniać? Oczywiście, że nie. Mało tego – za pięć, a może nawet i dziesięć lat ten kokpit nadal będzie “utrzymywał” aktualne trendy. Jestem tego pewien.

7-miejscowy SUV z dieslem. Szwedzkie Volvo XC90 B5 to wzór!
7-miejscowy SUV z dieslem. Szwedzkie Volvo XC90 B5 to wzór!

Volvo XC90. Król dalekich podróży

XC90 zaskakuje naprawdę dobrym wyciszeniem. Masz diesla pod maską i zapominasz o tym. Musiałbyś naprawdę do końca naciskać pedał gazu, aby faktycznie go usłyszeć. Jeśli jedziesz spokojnie, nie ma na to szans. Dynamika stoi na wysokim poziomie. Nawet z miejsca ruszasz sprawnie, ponieważ pomaga w tym miękka hybryda. Takie rozwiązanie sprawia, że nawet sytem start stop przestaje irytować, co w samochodach bez “wspomagania elektrycznego” jest mocno denerwujące.

7-miejscowy SUV z dieslem. Szwedzkie Volvo XC90 B5 to wzór!
7-miejscowy SUV z dieslem. Szwedzkie Volvo XC90 B5 to wzór!

Warto wiedzieć, że XC90 nie jest “fanem” agresywnego pokonywania zakrętów. Pamiętaj, to rodzinny 7-miejscowy SUV z dieslem pod maską, a nie hot-hatch. Szczególnie z pneumatycznym zawieszeniem wręcz pływa po drogach, co znacznie umila podróżowanie. Nie sposób nie wspomnieć o wybitnie fantastycznym, wzorowym, ba, najlepszym w swojej klasie systemie Bowers&Wilkins, które skutecznie odcina nas od świata zewnętrznego. Szczerze? Chyba nie miałem okazji słuchać lepszego systemu audio. O fotelach wspominałem – duże auto, a wiec i siedziska są spore. Mają szeroki zakres ustawień, a w opcji mogą pojawić się masaże. Są przyjemne, chociaż np. do tych, które posiada Mercedes-Benz Klasy S jest im daleko.

7-miejscowy SUV z dieslem. Szwedzkie Volvo XC90 B5 to wzór!
7-miejscowy SUV z dieslem. Szwedzkie Volvo XC90 B5 to wzór!

Warto kupić Volvo XC90 z dieslem? Jeszcze jak!

Kolejny tydzień spędzony z flagowym SUV-em szwedzkiej marki utwierdził mnie w przekonaniu, że to naprawdę idealny i chyba najbardziej rozsądny wybór w tej klasie. Chcesz duże auto, bardzo komfortowe, z luksusowym wnętrzem, ekonomiczne i nie rzucające się w oczy? Wybierz Volvo XC90. Jeszcze uda Ci się kupić opcję z dieslem, którą polecam. To bardzo dobry wybór.

7-miejscowy SUV z dieslem. Szwedzkie Volvo XC90 B5 to wzór!
7-miejscowy SUV z dieslem. Szwedzkie Volvo XC90 B5 to wzór!

Podsumowanie testu Volvo XC90 B5

Podsumowanie testu Volvo XC90 B5
4.6 5 0 1
Przyjemnie wspominam każdy kilometr za kierownicą Volvo XC90 B5. Pierwszy raz obawiałem się czy 2-litrowy diesel da sobie radę z tak dużym samochodem. Podchodząc do testu tego modelu drugi raz wiedziałem, że dyskam dobrą dynamikę i niskie zużycie paliwa. Do tego dochodzi świetny wyciszenie, wysoka jakość materiałów użytych do produkcji wnętrza i cóż - mamy przepis na idealnego, 7-osobowego SUV-a z dieslem pod maską. Auto pomimo upływu lat się nie starzeje, to raz. Druga sprawa - nadal trzyma cenę, która do najniższych nie należy. To świadczy o tym, że faktycznie jest to solidny samochód godny uwagi.
Przyjemnie wspominam każdy kilometr za kierownicą Volvo XC90 B5. Pierwszy raz obawiałem się czy 2-litrowy diesel da sobie radę z tak dużym samochodem. Podchodząc do testu tego modelu drugi raz wiedziałem, że dyskam dobrą dynamikę i niskie zużycie paliwa. Do tego dochodzi świetny wyciszenie, wysoka jakość materiałów użytych do produkcji wnętrza i cóż - mamy przepis na idealnego, 7-osobowego SUV-a z dieslem pod maską. Auto pomimo upływu lat się nie starzeje, to raz. Druga sprawa - nadal trzyma cenę, która do najniższych nie należy. To świadczy o tym, że faktycznie jest to solidny samochód godny uwagi.
4,6 rating
4.6/5
Wynik
  • Wygląd
    4,0 rating
    4/5 Dobry
  • Silnik i skrzynia biegów
    4,5 rating
    4.5/5 Bardzo dobry
  • Jakość wykonania
    5,0 rating
    5/5 Wspaniały!
  • Komfort podróżowania
    5,0 rating
    5/5 Wspaniały!

Zalety

  • Świetna jakość wnętrza
  • Wyciszenie
  • Komfort podróżowania

Wady

  • Wysoka cena - nawet w przypadku modeli używanych
Tagi:
Kategoria artykułu
Testy samochodów
Daniel Laskowski

Jestem pomysłodawcą magazynu, który właśnie przeglądasz. Miałem okazję pisać treści dla wielu portali internetowych, a także gazet. Interesuję się nowymi technologiami, motoryzacją (przede wszystkim samochodami, chociaż coraz mocniej patrzę w kierunku motocykli typu bobber) oraz muzyką. Nie skupiam się jednak na jednym gatunku. Słucham zarówno jazzu, jak i muzyki elektronicznej. Na łamach MenWorld.pl zajmuję się zarówno tworzeniem treści, jak i zarządzaniem całym portalem.

    Możliwość opublikowania komentarza wyłączona.