Silnik Wankla nie umarł, Mazda dalej go rozwija! Trafi do elektryków
181
Views

Silnik Wankla nie jest pospolitą jednostką napędową. Napęd w przeszłości stosowany był w pojazdach Mazdy, jednak z czasem japoński producent przeszedł na bardziej wytrzymałe silniki o tradycyjnej konstrukcji. Japończycy mają na niego jednak nowy plany, a specjalna grupa zajmie się rozwojem silnika z trójkątnymi rotorami, który ma trafiać do zelektryfikowanych modeli marki w przyszłości.

Silnik Wankla nie umarł. Mazda prężnie go rozwija i stosuje w elektrykach

Mazda Motor Corporation w dalszym ciągu chce rozwijać silnik Wankla, który ma służyć jako generator energii w zelektryfikowanych pojazdach marki. Jak ogłosił japoński producent, zespół RE Development Group, w którego skład wchodzi 36 osób, będzie konsekwentnie pracował nad usprawnieniem i ulepszeniem jednostki. Obecnie silnik ten występuje w modelu MX-30 R-EV, gdzie pełni funkcję generatora prądu do ładowania akumulatora. To pozwala na zwiększenie zasięgu!

Przeczytaj także: Polacy stworzyli własne auto AGTZ Twin Tail! To nie Izera.

Nowy zespół ds. rozwoju silnika Wankla ma rozwijać tę jednostkę właśnie pod tym względem, która z racji na swoje kompaktowe wymiary, świetnie sprawdza się jako generator energii w autach elektrycznych marki. Producent chce również rozwijać napęd w kierunku zastosowania paliw neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla.

Nietypowa jednostka, która borykała się ze sporymi problemami

Wspomniana jednostka napędowa to charakterystyczny silnik, którego praca opiera się na tłokach obracających się wewnątrz cylindra, zbliżonych swoich kształtem do trójkąta. Moc generowana jest przez obroty rotora lub rotorów. Pierwszym autem japońskiego producenta, który napędzany był tym silnikiem, była Mazda Cosmo Sport z 1967 roku.

Silnik Wankla nie cieszył się jednak pozytywna opinią wśród społeczności motoryzacyjnej. Mazda od lat próbowała doskonalić swój projekt, jednak jego produkcja została zakończona w 2012 roku, a ostatnim autem, jakie wyjechało z linii produkcyjnej z tą jednostką napędową, była Mazda RX-8.

Teraz japoński producent na nowo zaczął wprowadzać ten napęd do swojej oferty, choć nie w takiej samej roli, jak w przeszłości. W modelu Mazda MX-30 e-SKYACTIV R-EV występuje w roli generatora energii, a producent wierzy, że znalazł dla niego nowe rozwiązanie, które zrewolucjonizuje rynek samochodów elektrycznych.

Źródło i zdjęcia: opr. wł./Mazda

Kategoria artykułu
Motoryzacja
Karol Snopek

Sport i nowe technologię to dziedziny, w których czuję się najlepiej. Nie widzę świata poza Boston Celtics i tym co dzieje się w NBA. Wielki fan J. Cole i muzyki spod gatunku R'n'B!

    Możliwość opublikowania komentarza wyłączona.