Do roku 2025, co trzecie nowo sprzedane Audi będzie wyposażone w napęd elektryczny.
Do roku 2025, co trzecie nowo sprzedane Audi będzie wyposażone w napęd elektryczny.

Audi uruchamia magazyn energii ze starych akumulatorów

Co trzecie Audi będzie elektrykiem?

Do roku 2025, co trzecie nowo sprzedane Audi będzie wyposażone w napęd elektryczny. Do połowy następnej dekady Niemcy oferować będą 30 zelektryfikowanych modeli. Wraz ze wzrostem liczby elektryków, rośnie też ilość mobilnych jednostek magazynowania energii. Stąd ważna jest integracja pojazdów elektrycznych z przemysłem energetycznym.

Magazyn energii zbudowany w Berlinie

Jednostka magazynująca ustawiona na kampusie EUREF w Berlinie to zrobiony z betonu „pojemnik”. Ma powierzchnię  ok. 110 m2. Służy jednocześnie jako pracujące w czasie rzeczywistym laboratorium. Jednostka podłączona jest do berlińskiej sieci średniego napięcia. Przesyła do niej ok. jednego megawata mocy, co odpowiada średniemu zapotrzebowaniu ładowania ok. 200 aut elektrycznych. Dzięki pojemności 1,9 MWh, jednostka ta jest w stanie zasilać w energię elektryczną cały, 5,5 hektarowy obszar naukowo – biurowego kampusu przez prawie dwie godziny. Liczby te robią wrażenie, prawda?

Stacje szybkiego ładowania

Innym przykładem wykorzystania starych akumulatorów, są stacje szybkiego ładowania. W takich miejscach samochody mogą się ładować z mocą do 175 kW. Aby pokryć wysokie zapotrzebowanie na energię elektryczną w najbardziej ekonomiczny sposób i nie obciążać nadmiernie lokalnej sieci energetycznej, jednostka magazynująca pełni też rolę swoistego bufora. Inteligentna integracja z siecią energetyczną pozwala magazynowi energii na absorpcję nadmiaru energii elektrycznej. Mowa o energii wiatrowej, a także tej z systemów fotowoltaicznych lub z elektrociepłowni znajdującej się na terenie kampusu. Kompensuje to wahania napięcia w sieci, przeciwdziała przeciążeniom sieci w godzinach szczytu oraz pomaga zapobiegać awariom zasilania, poprzez stabilizację sieci przesyłowej. Eliminacja przeciążeń w godzinach szczytu oraz kompensacja wahań częstotliwości zmniejsza koszty energii.

 

Recykling zużytych elementów w magazynie energii Audi

Inżynierowie Audi testują włączanie stacjonarnych jednostek magazynujących energię do sieci energetycznej. Tworzą tym samym sposób na ponowne wykorzystanie zużytych akumulatorów z samochodów elektrycznych. Co ciekawe, akumulatory te po demontażu z samochodu elektrycznego cały czas zachowują większość swej pojemności. Mało tego, Audi opracowuje również koncepcję efektywnego recyklingu akumulatorów ze zużytych już modułów jednostek magazynujących.

MOŻE CIĘ ZAINTERESOWAĆ
Audi A7 – nadal budzi zachwyt?