Auta elektryczne są przyszłością motoryzacji. Obecnie technologia napędzania samochodów dopiero raczkuje, ponieważ zarówno zasięg, jak i czas ładowania baterii takich samochodów mocno odstrasza klientów. Co, jeśli jednak wkrótce powstaną specjalne drogi, które w czasie jazdy będą ładować akumulatory? Naukowcy testują już takie rozwiązanie!
Drogi ładujące auta elektryczne przyszłościowym rozwiązaniem?
Drogi, które są w stanie ładować auta elektryczne podczas jazdy, brzmią jak pomysł z filmu sci-fi, jednak taka technologia naprawdę istnieje. Do tej pory nie było to jednak rozwiązanie, które oferowało dużą efektywność, a mimo to było bardzo drogie. Teraz to wszystko może się jednak zmienić, ponieważ naukowcy z Uniwersytetu Purdue ze stanu Indiana oraz niemiecka firma Magnet testują specjalny beton z cząsteczkami magnesu, który ma zapewnić ładowania akumulatorów aut elektrycznych.
Przeczytaj także: Samochód elektryczny a ubezpieczenie OC – co warto wiedzieć?
Beton wyposażony w namagnesowane cząsteczki miałby zapewnić szybkie i wydajne ładowanie samochodów elektrycznych podczas jazdy. Grupa naukowców podzieliła testy na trzy fazy. W pierwszej z nich sprawdzą oni pracę tej powierzchni w warunkach laboratoryjnych, a dopiero potem przeniosą się na warunki drogowe.
Czy tak będziemy ładować elektryki w przyszłości?
Jedną z największych przewag aut spalinowych nad elektrykami jest szybkość tankowania takiego pojazdu. Zajmuje nam to kilkadziesiąt sekund, po których od razu możemy wsiąść do auta i pojechać dalej. W przypadku aut elektrycznych jest to zdecydowanie dłuższe. Naładowanie auta do pełna, za pomocą szybkiej ładowarki może trwać kilkadziesiąt minut, a nawet godzin. Auta elektryczne ładowane za pomocą domowego prądu potrzebują nawet kilkudziesięciu godzin!
Jak podaje firma Magnet, która jest dostawcą betonu z namagnesowanymi cząsteczkami, zapewnia, że wydajność bezprzewodowej transmisji prądu dochodzi nawet do 95 procent. Zaznacza jednocześnie, że budowa dróg z tego materiału nie jest droższa, niż budowanie dróg ze standardowego materiału. Beton jest wytrzymały, dlatego też nie ma mowy o jego łatwym uszkodzeniu.
Jeśli wszystkie testy przebiegną pomyślnie, to już w niedalekiej przyszłości materiał ten zostanie wykorzystany do budowy odcinka jednego pasa autostrady w stanie Indiana. Ostatnim etapem testów będzie ćwierćmilowy tor testowy. Magment opracował specjalny rodzaj płytki, w której znajduje się przewodnik elektryczny.