121
Views

Pablo Picasso, jeden z najwybitniejszych artystów XX wieku. Malarz, rzeźbiarz, grafik – twórca nurtu zwanego kubizmem. Trudno opisać jego dzieła – wzbudzają wiele emocji – tych pozytywnych i negatywnych – wszystko zależy od osoby, która je ogląda, ocenia. Tak też jest z testowanym przeze mnie autem – Citroënem C4 Picasso, którego wygląd jest inny – tak po prostu. Ogólnie ten francuski producent aut buduje auta, które wyróżniają się na tle konkurencji. Co ciekawe podejmowanie tych odważnych kroków przy budowie aut opłaciło się Citroënowi – auta te zostały dobrze przyjęte na rynku. Co może zaoferować C4 Picasso z mocnym, 165-konnym silnikiem? Czas się o tym przekonać.

Wygląd zewnętrzny – jestem na tak.

Pamiętacie zaprezentowaną w 1998 roku Xarę Picasso? Było to auto na tamte czasy nieco dziwne, jednak Picasso w nazwie nie jest przypadkiem. Model ten przyjął się na rynek na tyle dobrze, że doczekał się następcy. Kolejnego minivana, czyli C4 Picasso ujrzeliśmy w 2006 roku i muszę przyznać, że jego wygląd jest nadal na tyle ciekawy, że jest to auto w dalszym ciągu godne uwagi. Testowana przeze mnie wersja C4 Picasso jest z nami od 2013 roku. W mojej opinii samochód wygląda bardzo dobrze. Przedni pas, nietypowo poprowadzone krawędzie, rewelacyjne tylne światła – całość jest na tyle kontrowersyjna, że człon Picasso w nazwie idealnie tu pasuje. Oczywiście nie jest to auto dla każdego. Jestem wręcz pewny, że C4 Picasso będzie miał tylu fanów co przeciwników. Jestem także pewny tego, że nie jest to auto zwyczajne. Wyróżnia się na tle konkurencyjnych minivanów, prawda? C-Max nie ma w sobie nic „innego”, Zafira być może ma fajny przód, ale nadal jest to auto „stonowane”. Scenic jest ładny, ale niewyróżniający się. Touran – to chyba oczywiste, SEAT Altea także.

P1120229 P1120228 P1120227 P1120226

W wyglądzie C4 Picasso nie podobała mi się zbyt szczególnie przednia szyba – panoramiczna. Patrząc na auto z góry (np. podziwiając je z okna) to właśnie ona psuła wrażenie. Jeśli patrzyłem na auto stojąc obok niego takiego wrażenia już nie odniosłem. Więcej uwag do tego jakże nieprzewidywalnego wyglądu nie mam. Wręcz muszę przyznać, że jak na minivana C4 Picasso „od tyłu” nie pokazuje z autem jakiej klasy mamy do czynienia – nawiązuje do DS-ów. Auto ma w sobie trochę sportu, trochę elegancji – po prostu rewelacja!

P1120224 P1120221 P1120230 P1120231 P1120233 P1120234

Wnętrze – przestrzeń. Dużo przestrzeni.

Jeśli kiedykolwiek jeździliście, bądź chociaż siedzieliście w aucie francuskim nie zaskoczy Was środek nowego C4 Picasso. Centralnie umieszczony 12-calowy ekran jest naszym komputerem, który wyświetla aktualną prędkość, obroty i wszystkie inne informacje. Oczywiście możemy zmieniać jego wygląd, szybko przełączać interesujące nas opcje. Osobiście wolę klasyczne zegary, jednak uważam, że łatwo można się przyzwyczaić do panoramicznego ekranu, który znajduje się w Citroenie. Szkoda, że producent zrezygnował ze schowka, który mogliśmy znaleźć w poprzedniej wersji C4 Picasso. Jak wiadomo, jest to auto rodzinne, dlatego im ich więcej tym lepiej. Oczywiście nie ma co narzekać: jeden bardzo duży schowek dwupoziomowy tuż przy podłokietnikach, jeden pod fotelem kierowcy, dwa w podłodze z tyłu, spore w drzwiach – jest ich naprawdę dużo. Na ogromny plus zasługuje przeszklenie auta. Siedząc w C4 Picasso odnosiłem wrażenie dużej przestrzeni i nie tylko przez to, że miejsca w aucie jest naprawdę dużo. To właśnie duże szyby pomagały w osiąganiu wizualnego powiększenia wnętrza.

P1120318 P1120316 P1120315 P1120313 P1120312

Jak już wspominałem do zegarów można się łatwo przyzwyczaić, jednak do mniejszego, 7-calowego ekranu, który obsługuje praktycznie wszystkie ustawienia byłem już mniej pozytywnie nastawiony. Niestety nie ma tutaj fizycznych pokręteł do zmiany temperatury, mocy wentylatorów, czy ogólnie sterowania ustawieniami auta. Według mnie takie klikanie w dotykowy ekran nie jest ani wygodne ani bezpieczne. Dlaczego? Musimy oderwać wzrok aby zobaczyć, czy ustawiliśmy tyle stopni ile chcieliśmy itd. Osobiście to rozwiązanie by mi przeszkadzało w codziennym korzystaniu z auta. Wolę jednak tradycyjne rozwiązanie.

P1120348 P1120347 P1120345 P1120342

Francuskie auta przyzwyczaiły nas do komfortowej jazdy. Tak też jest w przypadku C4 Picasso. Pokonując 250-cio kilometrową trasę z Warszawy nie odczułem ani grama zmęczenia. Pomagają w tym bardzo wygodne fotele, masaże, świetne zawieszenie, ogólne wyciszenie oraz rewelacyjna jakość zestawu audio (Była to wersja podstawowa, Jestem ciekaw jak gra JBL, który można otrzymać za dopłatą). Oczywiście nie wszystkie te opcje znajdziecie w podstawowej wersji, jednak nawet bez gadżetu jakim są masaże uważam, że Citroen był od zawsze jedną z przodujących marek jeśli chodzi o komfort jazdy, ogólną wygodę. Nie przesadzę, jeśli użyję wyrażenia, iż jazda C4 Picasso jest jak wypoczynek przy kominku i dobrej muzyce.

P1120283 P1120282 P1120281 P1120280

Dzięki zwiększonym o 11 cm w porównaniu do starszej generacji rozstawie osi pasażerowie mają bardzo dużo miejsca i jest to naprawdę odczuwalne. Środkowego tunelu praktycznie nie ma, dlatego z tyłu wygodnie będą podróżować trzy osoby dorosłe. W bocznych słupkach umieszczono nawiewy z regulacją poziomu natężenia dzięki czemu komfort jazdy znacznie wzrasta. W fotelach umieszczono także stoliki, które możemy podświetlić lampką. Co ciekawe, fotele tylne są regulowane zarówno w pionie jak i poziomie – każdy z osobna!

P1120279 P1120278 P1120270 P1120269

Pochwalić także należy bagażnik o pojemności 537 l. Jest on duży, klapa otwierana i zamykana jest elektrycznie, jednak najlepsze jest w nim to, że ma rewelacyjny dostęp. Projektanci wykonali kawał dobrej roboty. Umieszczenie dużych rozmiarów bagażu było banalne. Zdecydowanie należy się za to pochwała.

P1120258 P1120261 P1120260 P1120259

Silnik – nie. Skrzynia – zdecydowanie tak.

Niestety muszę stwierdzić, że silnik z którym miałem do czynienia w C4 Picasso niezbyt przypadł mi do gustu. 1.6 litra o mocy 165 KM ani nie robiło wrażenia osiągami, ani spalaniem (które było zdecydowanie za duże). Największym plusem tego motoru była chyba cisza jaką oferował. Osobiście uważam, że minivany powinny mało palić, dlatego wybrałbym z pewnością opcję z 2.0 HDi zamiast THP. Średnio auto spalało 8 – 9 litrów benzyny na 100 km. W przypadku jazdy około 130 – 140 wynik jaki osiągnąłem to koło 11 – 12 litrów więc naprawdę sporo. Minimum jakie osiągnąłem, jednak uważam, że chyba tak jechać na dłuższą metę się nie da to 7l/100 km przy tempomacie i 75 km/h. Silnik ten jest w porządku, jednak nie do tego auta – takie jest moje zdanie.

P1120245

Całkowicie odmienne zdanie mam o skrzyni biegów, która była jak dla mnie perfekcyjna. Sześciobiegowy automat z łopatkami przy kierownicy działał rewelacyjnie. Przełożenia były praktycznie niewyczuwalne, biegi zmieniały się w dobrym momencie, jeśli miałbym ochotę sam zmieniać przełożenia to wybrałbym tryb z łopatkami. Uwierzcie jednak, że użyłem go bardziej w celach testów, ponieważ skrzynia działała tak dobrze, że wolałem, aby sama myślała o zmianie biegów. Wierzcie lub nie, ale C4 Picasso w połączeniu z mocnym HDi i automatem jest strzałem w dziesiątkę jeśli szukamy wygodnego auta rodzinnego. Wcale nie koloryzuję! Zarówno jego właściwości jezdne, komfort jazdy jak i oszczędny diesel skłaniają do zostawienia pieniążków w salonie Citroëna. Oczywiście jeśli poszukujemy tego typu auta. Szkoda tylko, że francuskie samochody tak bardzo tracą na wartości – cóż trzeba mieć to na uwadze wyjeżdżając nowym pojazdem z salonu.

P1120244

Wnioski końcowe.

Osobiście auto przypadło mi do gustu, jednak dokładnie tej wersji, którą testowałem nie kupiłbym – oczywiście ze względu na silnik, który jak dla mnie bardziej pasuje do sportowego kompaktu niż do rodzinnego minivana. Kolejną rzeczą, która sprawiłaby, że mam wątpliwości w wyborze auta jest 7-calowy panel sterowania między innymi zmianą temperatury, czy regulacji poziomu nawiewów itd. Gdyby była możliwość wyboru pomiędzy tradycyjnymi pokrętłami a nowoczesnym ekranem chyba domyślacie się jaką opcję bym zaznaczył w konfiguratorze auta. Zachwalam i zachwalać nadal będę automatyczną skrzynię biegów, która działała według mnie perfekcyjnie. Oprócz tego liczne schowki, komfort podróżowania, wygląd inny niż konkurencji, dobry (typowo francuski) układ kierowniczy, a na końcu rozsądna cena. Te cechy sprawiają, że jest to auto godne uwagi w tym segmencie. Jeśli więc szukasz minivana to odwiedź salon Citroëna i umów się na jazdę próbną C4 Picasso. Zapewniam cię, że warto.

P1120364 P1120362 P1120361 P1120360 P1120359 P1120357 P1120329 P1120328 P1120327 P1120325 P1120311 P1120309 P1120308 P1120306 P1120305 P1120303 P1120302 P1120296 P1120294 P1120291 P1120290 P1120289 P1120285 P1120284 P1120274 P1120275 P1120276 P1120273 P1120272 P1120271 P1120254 P1120256 P1120249 P1120250 P1120247 P1120235 P1120238

Kategoria artykułu
Motoryzacja
Wpis partnerski

MenWorld.pl to lifestylowy magazyn dla mężczyzn. Na łamach naszej witryny internetowej można przeczytać artykuły z wielu dziedzin, które powinny zainteresować prawdziwego faceta. Nasi redaktorzy tworzą teksty o motoryzacji, podróżach, modzie, nowych technologiach oraz kulturze. Każdego dnia pojawiają się kolejne artykuły pisane w formie blogowej.

Możliwość opublikowania komentarza wyłączona.