Dlaczego tarcza sprzęgła się zużywa?

Na prawidłową pracę sprzęgła samochodowego wpływa kilka wzajemnie współpracujących ze sobą elementów. Za najważniejszy z nich uchodzi tarcza, czyli ta część sprzęgła, która odpowiada za ruszanie z miejsca, zmianę biegów oraz zatrzymanie auta bez wyłączania silnika. Odbywa się to za sprawą przeniesienia momentu obrotowego, możliwego właśnie dzięki tarczy sprzęgła.

Tarcza sprzęgła zbudowana jest z piasty osadzonej na wielowypuście wałka sprzęgłowego oraz z tarczy nośnej z okładzinami ciernymi. Tarcza nośna jest elementem pokrytym specjalnymi okładzinami ciernymi, zwiększającymi jej przyczepność w trakcie zmiany biegów. 

 

Zużywanie się tarczy sprzęgła

Jak już zostało wspomniane, zmiana biegów może nastąpić po wciśnięciu pedału sprzęgła. W wyniku tej czynności docisk sprzęgła zostaje odciągnięty od tarczy i następuje rozłączenie napędu. Po ustawieniu prawidłowego biegu kierujący pojazdem zwalnia pedał sprzęgła, co ponownie powoduje dociśnięcie tarczy sprzęgła do koła zamachowego. Warto w tym miejscu przypomnieć, że tarcza sprzęgła jest obustronnie obłożona okładzinami ciernymi, które zapewniają przyczepność. Gdyby nie one, podczas zmiany biegów tarcza ślizgałaby się po kole zamachowym, powodując tzw. zjawisko ślizgającego się sprzęgła. Występowanie tej osobliwości powoduje niszczenie docisku sprzęgła, a także koła zamachowego, i najczęściej jest wynikiem wytarcia okładzin ciernych.

Zużywanie się okładzin niesie ze sobą różne komplikacje, od znacznego obniżenia komfortu jazdy rozpoczynając, przez utrudnienie zmiany biegów, aż po trudności z przyspieszaniem. Co więcej, zużyte okładziny cierniowe sprawiają, że śruby zamontowane w tarczy rysują koło zamachowe i docisk, w rezultacie je uszkadzając. W krótkim czasie może to doprowadzić do konieczności wymiany tarczy sprzęgła

Co zrobić, jeśli sprzęgło należy niezwłocznie wymienić? Warto wziąć pod uwagę, że kupowanie markowych zamienników części może być lepszym rozwiązaniem niż udanie się do ASO. Według ekspertów ze sklepu sprzeglo.com.pl, można dzięki temu zaoszczędzić nawet do 50 proc. kosztu sprzęgła.

 

Pierwsze objawy zużycia się tarczy sprzęgła

Zużywanie się tarczy sprzęgła to poważna sprawa, której nie należy jej bagatelizować. Warto zwracać uwagę na pierwsze objawy, takie jak szarpanie pojazdu w trakcie ruszania oraz „ciężko” pracujący pedał sprzęgła

 

Jak tego uniknąć? 

Specjaliści ze sklepu sprzeglo.com.pl znają kilka sprawdzonych sposobów na zminimalizowanie zużycia tarczy sprzęgła. Stosując się do kilku podstawowych zasad, można znacznie przyczynić się do wydłużenia żywotności sprzęgła:

  • zmieniaj biegi przy wciśniętym do końca pedale sprzęgła 
  • zwracaj uwagę na hamulec ręczny – przed rozpoczęciem jazdy zawsze sprawdzaj, czy po zaciągnięciu hamulca w czasie postoju opuściłeś dźwignię do końca (podczas jazdy z lekko zaciągniętym hamulcem ręcznym łatwo o spalenie sprzęgła)
  • obchodź się delikatnie z pedałem sprzęgła i gazu 
  • nie ruszaj gwałtownie, z piskiem opon
  • nie ruszaj z wyższych biegów
  • nie trzymaj nogi na pedale sprzęgła podczas jazdy.

 

Artykuł zewnętrzny.

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama