Czy to już zmierzch ery diesla? Według Carvago, choć nie dzieje się to z dnia na dzień, dane z siedmiu europejskich krajów jasno pokazują: silniki wysokoprężne mają coraz mniej fanów na rynku samochodów używanych. To, co jeszcze kilka lat temu wydawało się nie do ruszenia, dziś ustępuje miejsca benzynie, hybrydom i elektrykom. I to nie tylko w salonach z nowymi autami – zmiana preferencji dotarła też do komisów i internetowych platform z używkami. Mam tu na myśli między innymi Carvago.

Diesel trzyma się zębami… ale coraz słabiej
W Niemczech diesle to już tylko około 1/3 sprzedaży używanych aut. W Rumunii wciąż mają się nieźle – tam stanowią prawie 62%. Ale ogólny trend jest nieubłagany: w każdym z badanych krajów udział samochodów z silnikiem wysokoprężnym spada. Włosi, którzy jeszcze niedawno kochali diesla jak spaghetti z sosem bolońskim, też coraz częściej stawiają na coś lżejszego – w ciągu dwóch lat ich udział w rynku spadł z 55% do 48%.

Internetowi kierowcy uciekają od diesla w ekspresowym tempie
Co ciekawe, ci, którzy kupują samochody online, np. za pośrednictwem Carvago, porzucają diesla nawet siedem razy szybciej niż reszta! W ciągu dwóch lat udział diesli na jednej z dużych platform sprzedażowych w Europie spadł z 47% do 33%. W tym samym czasie hybrydy i elektryki poszły w górę z 11% do 22%. To więcej niż podwojenie! Widać, że przed ekranem komputera łatwiej o odważne decyzje – może dlatego, że nie czuć zapachu spalin?
Niektóre modele nadal „trzymają się kurczowo ropy”
Są jednak samochody, które nie chcą iść z duchem czasu. Audi A6 Allroad, Ford Galaxy czy Jaguar XF wciąż są niemal wyłącznie dostępne z dieslem – w niektórych krajach nawet 99% używek tych modeli ma silnik wysokoprężny. Najwidoczniej są jeszcze kierowcy, którzy nie wyobrażają sobie długiej trasy bez pomruku dieslowskiego V6.

Nowe pokolenie kierowców, nowe wybory
Zmiany napędzają nie tylko przepisy i ekologia, ale też rosnąca świadomość konsumentów – i chęć oszczędności, szczególnie przy wysokich kosztach serwisowania. Fakt, diesel oferuje mniejsze spalanie, ale w wielu miastach ma spore ograniczenia. Samochody z silnikami benzynowymi, hybrydy i elektryki gwarantują niższe podatki, brak ograniczeń w centrach miast. Wszystko to sprawia, że kierowcy coraz częściej wybierają inne niż olej napędowy źródła mocy. I choć diesel jeszcze nie zniknął, jego dni wydają się policzone. Może i era diesla nie skończy się z hukiem, ale coraz bardziej przypomina to cichy koniec z lekkim klekotem. Tak przynajmniej twierdzą eksperci przygotowujący raport dla Carvago.
Z drugiej jednak strony widać, że producenci samochodów nie rezygnują z diesli. Przykładem może być chociażby Audi, które w najnowszych modelach, takich jak A5 czy A6 nadal oferuje TDI. Nie inaczej jest w przypadku innego producenta z grupy VAG – chodzi o markę Skoda. Testowaliśmy model Octavia Sportline z 2-litrowym TDI. Auto bardzo dynamiczne, a spalanie poniżej pięciu litrów diesla na trasie nie było trudne do osiągnięcia.

Raport Carvago. Zmiany udziału poszczególnych typów napędów w rynku samochodów używanych
Kraj/okres | Benzyna (%) | ON (%) | Hybryda (%) | BEV (%) | Inne (%) |
AT Q1 2025 | 40 | 45 | 8 | 6 | 1 |
AT Q1 2023 | 43 | 47 | 4 | 6 | 0 |
Różnica (w pkt. proc.) | -3 | -2 | 4 | 0 | 1 |
CZ Q1 2025 | 50 | 42 | 4 | 2 | 2 |
CZ Q1 2023 | 47 | 47 | 3 | 2 | 1 |
Różnica (w pkt. proc.) | 3 | -5 | 1 | 0 | 1 |
DE Q1 2025 | 54 | 33 | 7 | 5 | 1 |
DE Q1 2023 | 57 | 34 | 4 | 5 | 0 |
Różnica (w pkt. proc.) | -3 | -1 | 3 | 0 | 1 |
IT Q1 2025 | 40 | 48 | 6 | 2 | 4 |
IT Q1 2023 | 36 | 55 | 5 | 1 | 3 |
Różnica (w pkt. proc.) | 4 | -7 | 1 | 1 | 1 |
PL Q1 2025 | 53 | 40 | 4 | 1 | 2 |
PL Q1 2023 | 49 | 45 | 4 | 1 | 1 |
Różnica (w pkt. proc.) | 4 | -5 | 0 | 0 | 1 |
RO Q1 2025 | 30 | 62 | 4 | 3 | 1 |
RO Q1 2023 | 28 | 64 | 4 | 1 | 3 |
Różnica (w pkt. proc.) | 2 | -2 | 0 | 2 | -2 |
SK Q1 2025 | 38 | 55 | 3 | 3 | 1 |
SK Q1 2023 | 36 | 57 | 3 | 3 | 1 |
Różnica (w pkt. proc.) | 2 | -2 | 0 | 0 | 0 |
Carvago Q1 2025 | 43 | 33 | 11 | 11 | 2 |
Carvago Q1 2023 | 42 | 47 | 4 | 7 | 0 |
Różnica (w pkt. proc.) | 1 | -14 | 7 | 4 | 2 |