Ford F-150 Raptor R to potężny pickup o mocy 700 koni mechanicznych
Preproduction model with optional equipment shown. Available late 2022.

Ford F-150 Raptor R to potężny pickup o mocy 700 koni mechanicznych

Ford F-150 Raptor R to najmocniejszy Raptor w historii. Pickup z potężnym silnikiem pod maską i niesamowitymi właściwościami terenowymi. Jego wielkie V8 generuje 700 koni mechanicznych i daje ogrom wrażeń z piekielnie szybkiego pokonywania pustyń. A dzisiaj rozpoczęło się właśnie przyjmowanie zamówień na rok 2023.

Ford F-150 Raptor R
Ford F-150 Raptor R

Serce Ford F-150 Raptor R

Samochód stworzony, aby generował jak najwięcej frajdy i mocy. Nie bez przyczyny pod maskę trafiła jednostka znana między innymi z modelu Shelby GT500. Jest to doładowane kompresorem 5,2-litrowe V8 generujące aż 700 koni mechanicznych i 868 Nm momentu obrotowego. Silnik jednak nie obył się bez modyfikacji. W celu poprawienia jego pracy i charakterystyki, aby jak najlepiej oddawał moc i moment obrotowy w ciężkich warunkach terenowych wniesiono pewne poprawki. Optymalizację pod kątem osiągów terenowych zaczęto od zainstalowania nowego koła pasowego, aby jak najbardziej poprawić moment obrotowy w niskim i średnim zakresie obrotów. Zmianom poddano również kolektory wydechowe. Zastąpiono je odlewem ze stali nierdzewnej. Lepsza chłodnica oleju i filtry czy głębsza miska olejowa mają pomóc w ciężkich warunkach i przy agresywnym pokonywaniu wzniesień. Sama objętość układu dolotowego została zwiększona o 66%, a filtr powietrza został zastąpiony stożkowym w celu poprawy przepływu powietrza. To wszystko pomaga tak wielkiej jednostce na lepsze „oddychanie”.

Built Ford Tough

Ideą modelu jest nie tylko szybka jazda, ale również pokonywanie ekstremalnych tras. Aby było to jak najbardziej możliwe doszło do wielu poprawek mechanicznych. Skrzynia SelectShift, czyli 10-biegowy automat hydrokinetyczny dostał nową przekładnię ze zdolnością tłumienia skoków momentu obrotowego czy zestaw czterech kół zębatych na wyjściu, aby zapewnić jeszcze płynniejsze oddawanie mocy i sporego momentu. Zastosowano również nową oś przednią z wytrzymalszym korpusem mechanizmu różnicowego, który otrzymał aluminiowe ożebrowanie.

Dodatkowa moc nie obeszła się również bez dodatkowych doznań dźwiękowych. Nowy wydech to podwójny układ z przelotowym tłumikiem. To w połączeniu z systemem aktywnych zaworów wydechowych z trybami Normal, Sport, Quiet i Baja daje jeszcze większą kontrolę nad całą mocą.

Jednak moc to nie wszystko. Bo w terenie liczy się również zawieszenie. A to jest dość zaawansowane. Amortyzatory FOX Live Valve posiadają nie tylko skok 330 mm z przodu i 358 mm z tyłu, ale również na bieżąco monitorują teren setki razy na sekundę, aby elektronicznie dostosowywać parametry tłumienia. To nie wszystko. W tylnym pięciodrążkowym zawieszeniu zastosowano m.in dłuższe drążki wzdłużne, drążek Panharda czy 24 calowe sprężyny śrubowe.

A to wszystko podkreślają 37- calowe koła oraz prześwit auta na poziomie 333 milimetrów.

Wyróżniający się wygląd

Ford F-150 Raport R to również świetny wygląd. Auto dostępne będzie w ośmiu opcjach kolorystycznych, z nowymi kolorami jak Avalanche i Azure Gray Tri-Coat. Do tego wyjątkowa stylizacja ze specjalnym projektem graficznym, mająca na celu ukazać pustynnego drapieżnika. To w połączeniu z wieloma emblematami w kolorze Code Orange daje fajnego charakteru auta. Ponadto, przednia część maski z wylotami powietrza w czarnym kolorze jest o 25 mm wyższa od tej w bazowym Raptorze.

Ford F-150 Raptor R to potężny pickup o mocy 700 koni mechanicznych
Ford F-150 Raptor R

Środek natomiast wykonany jest z skóry i Alcantary i co ciekawe, włókna węglowego. To ostatnie nadaje charakteru, a zastosowane materiały w połączeniu z fotelami Recaro mają na celu jak najlepiej poprawić komfort i trzymanie w trudnym terenie.

Nie obeszło się również bez zaawansowanych systemów. Trail Turn Assist służy zmniejszaniu promienia skrętu w ciasnych zakrętach, a Ford Trail Control to tempomat terenowy, który pozwala utrzymywać prędkość w celu skupienia się na manewrowaniu. Oprócz tego mamy również Trail 1-Pedal Drive, co pozwala na operowanie prędkością jedynie za pomocą pedału gazu (ułatwiając dla przykładu pełzanie po skałach). W środku znajdziemy również 12-calowy ekran systemy SYNC 4 kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto.

Ford F-150 Raport R do sprzedaży trafia dokładnie 25 lipca, a produkcja rozpocznie się pod koniec 2022 roku. Nie łudźcie się, do Europy nie trafi, tak samo jak model F-150. A szkoda. No, chyba, że sami sprowadzicie auto ze Stanów.

Ford F-150 Raptor R to potężny pickup o mocy 700 koni mechanicznych
Ford F-150 Raptor R