Eksplozja zainteresowania Metaverse powoduje pojawienie się nowych problemów prawnych. Nike złożyło w tym tygodniu pozew przeciwko StockX w związku z renderami obuwia giganta sneakersów sprzedawanymi klientom jako NFT. W październiku Nike stała się jedną z pierwszych marek, które złożyły wnioski o znak towarowy dla swoich wirtualnych dóbr.
O co dokładnie poszło w przypadku firm StockX i Nike?
Pozew miał miejsce w południowym sądzie okręgowym w Nowym Jorku. Jest najnowszym w serii bitew prawnych związanych z Metaverse. W pozwie firma stwierdza, że StockX zdecydował się konkurować na rynku NFT poprzez wykorzystywanie znaków towarowych Nike i związanej z nimi wartościami. Dodatkowo zauważa, że jest to działanie bez zezwolenia lub zgody. Rzecznik przedsiębiorstwa, które dziś ma 76 537 pozycji wymienionych z tagiem „Nike”, powiedział, że firma nie komentuje spraw prawnych. Jak stwierdził „producent nie był w stanie natychmiast skontaktować się z nami w celu uzyskania komentarza”.
Firma uruchomiła Vault w połowie stycznia, jako pierwszy projekt NFT, który pozwala klientom kupować i sprzedawać podobne do siebie cyfrowe modele, które służą do poświadczania własności fizycznego przedmiotu. NFT można w każdej chwili wymienić na fizyczny model. Co ciekawe, NFT często sprzedaje się po znacznie wyższej cenie niż fizyczny przedmiot.
NFT firmy StockX funkcjonują nie tylko jako identyfikowalne paragony cyfrowe, ale także jako narzędzia do budowania społeczności. Klienci mają wyłączny dostęp do wydań, promocji i wydarzeń organizowanych przez przedsiębiorstwo. Sneakerheadzi byli pierwszymi użytkownikami NFT, z całymi społecznościami poświęconymi zdobywaniu najbardziej pożądanych cyfrowych aktywów. Przyszłość sprawy nie jest znana, jednak nietrudno się domyślić, że znacznie większe szanse ma producent obuwia.
NFT, a prawo
Adidas wprowadził dwa projekty NFT. W sektorze luksusowym, Balmain oraz Dolce & Gabbana także wprowadziły NFT. Hermès jest również obecnie w trakcie walki o własność intelektualną i w zeszłym miesiącu złożył pozew przeciwko artyście, Masonowi Rothchildowi w związku z jego projektem „MetaBirkin” NFT. W przeciwieństwie do Nike firma Hermès nie złożyła wniosków o rejestrację znaku towarowego dla towarów wirtualnych.
Według mnie tytułowy pozew ma prawo bytu. Przecież firma nie poprosiła Nike o zgodę na wykorzystywanie znaków towarowych w swoich NFT. Jakie jest Wasze zdanie na ten temat?
Sprawdź również inne nasze treści z kategorii biznes. Jeśli macie problem ze zrozumiem tego czym jest NFT, warto zobaczyć film, który na ten temat przygotował Kuba Klawiter.