Testa ograniczyła

NTSB chce, aby Tesla ograniczyła działanie Autopilota

Szef amerykańskiej Narodowej Rady Bezpieczeństwa Transportu (NTSB) wzywa Teslę do działania zgodnie z zaleceniami, aby ograniczyć, gdzie jej system wspomagania kierowcy Autopilot może działać i wprowadzić system, aby upewnić się, że kierowcy zwracają uwagę.

Agencja od dawna opowiada się, aby zapobiec wypadkom i ratować życie. W poniedziałek zostawiono wiadomość z prośbą o komentarz od Tesli. Jasno proszą, aby Tesla ograniczyła działanie autopilota, ale to nie wystarcza.

Tesla nie odpowiada na listy, agencja jest bezsilna

W liście wysłanym do prezesa Tesli przewodnicząca Jennifer Homendy twierdzi, że producent pojazdów elektrycznych nie zareagował na zalecenia agencji wydane cztery lata temu. Homendy mówi również, że bezpieczeństwo jest głównym wymogiem projektowym dla Tesli, lecz jest podważane przez oprogramowanie „Full Self-Driving”. W testach miały miejsce 3 śmiertelne wypadki. NTSB prowadzi dochodzenia w sprawie wypadków, ale nie ma uprawnień regulacyjnych. Może jedynie wydawać zalecenia producentom samochodów lub innym agencjom federalnym.

Tesla ograniczyła

Homendy docenia współpracę Tesli przy badaniach śmiertelnych wypadków z ich udziałem. Zwróciła także uwagę na wypadek z 2016r na Florydzie. Kierowca prowadził swój samochód na Autopilocie po nieodpowiednich drogach. Autopilot nie monitorował skutecznie kierowcy, aby upewnić się, że ten zwracał uwagę na to co się dzieje na jezdni.

Producent powiedział, że Autopilot i „Full Self-Driving” są zaawansowanymi systemy wspomagania kierowcy i nie mogą prowadzić samodzielnie samochodu. Według Tesli kierowcy powinni zawsze zwracać uwagę i być gotowi do podjęcia odpowiednich działań.

Producent pojazdów elektrycznych wysłał do agencji częściową odpowiedź przed upływem terminu wyznaczonego na piątek. Agencja bada, w jaki sposób częściowo zautomatyzowany system jazdy wykrywa i reaguje na pojazdy służb ratunkowych zaparkowane na autostradach. Agencja w jednym z dokumentów wspomina o prośbie Tesli w ramach dyskrecji o poufnych informacjach biznesowych. Firmy często proszą o zachowanie poufności niektórych informacji, gdy udzielają odpowiedź agencji. W większości przypadków dokumenty te są mocno przeredagowane przed umieszczeniem ich w aktach publicznych.

Dochodzenie w sprawie działania autopilota

W sierpniu agencja bezpieczeństwa złożyła szczegółową prośbę o informacje do Tesli w 11-stronicowym liście, który jest częścią szeroko zakrojonego dochodzenia w sprawie tego, jak zachowuje się Autopilot, gdy pojazdy pierwszej pomocy są zaparkowane, gdy załogi zajmują się wypadkami lub innymi zagrożeniami.

Agencja chce wiedzieć, w jaki sposób Tesle wykrywają miejsce wypadku, w tym migające światła, flary drogowe, kamizelki odblaskowe noszone przez ratowników i pojazdy zaparkowane na drodze. Jak system reaguje na słabe oświetlenie oraz jakie działania podejmuje w przypadku obecności pojazdów służb ratunkowych i jak ostrzega kierowców.

Wszczęto dochodzenie w sierpniu, powołując się na 12 wypadków. W wypadkach pojazdy Tesla uderzyły w zaparkowane wozy służb ratunkowych. Rannych jest łącznie 17 osób, a jedna doznała obrażeń śmiertelnych. NHTSA ogłosiła dochodzenie w sprawie systemów wspomagania kierowcy Tesli, w tym Autopilota i / lub TACC, po serii kolizji z pojazdami ratunkowymi od 2018 roku. Sonda obejmuje 765 000 pojazdów z lat 2014-2021.

Autopilot, który może utrzymać pojazdy na swoich pasach ruchu i zatrzymać się na przeszkodach przed nimi, był często nadużywany przez prowadzących samochód Tesla. Kierowcy zostali przyłapani na jeździe po pijanemu, a nawet na jeździe na tylnym siedzeniu.

Agencja prosi również Teslę o szczegóły dotyczące sposobu, w jaki kierowcy zwracają uwagę na ostrzeżenia na desce rozdzielczej. Chce również wszystkie skargi konsumentów, pozwy i sprawy arbitrażowe. Wszystko ma dotyczyć oczywiście wspomnianego autopilota. Te działania wymuszają, aby Tesla ograniczyła działanie swoich systemów. Nie sądzę, aby producent jakkolwiek zareagował na te prośby. Na oficjalne informacje musimy jednak poczekać. Jeżeli nic się nie zmieni mogą zostać wprowadzone odpowiednie reguły. Zasady miałyby cel, by Tesla ograniczyła systemy wspomagania kierowcy.

Jakie jest Wasze zdanie na temat autopilota i innych tego typu systemów? Zachęcam do wypowiedzenia się w sekcji komentarzy.