194
Views

Jestem trenerem personalnym z wieloletnim stażem więc moje przemyślenia dotyczące obuwia do treningu zawarte w tym tekście poprę swoim osobistym doświadczeniem. Jasne! Nie wszyscy muszą się ze mną zgodzić w tym co tu napiszę. Ci, którym ten tekst stanie “ością” to przede wszystkim producenci wszelkiej maści butów zwanych potocznie “sportowymi”.  W tym poradniku dowiecie się jak powinno wyglądać obuwie do treningu siłowego. Przedstawię również takie rodzaje, których lepiej unikać. Zapraszam do lektury!  

Co rozumiem przez “trening siłowy”?

Chcę tu się zatrzymać i powiedzieć czym dla mnie jest trening siłowy. Mam tu na myśli trening z tzw. wolnym ciężarem. Są to sztangi, hantle, odważniki kulowe, przy użyciu których wykonujemy złożone ćwiczenia tj. przysiad ze sztangą, dwubój, wyciskanie leżąc, martwy ciąg z różnymi wariacjami czy swingi kettlem. Trening siłowy będzie wymagał od nas ciągłego szlifowania techniki oraz maksymalnego skupienia podczas pracy na ciężarze. Wszystko po to by uniknąć niechcianej kontuzji i w celu poprawiania wyników w bojach siłowych.  

Odpowiednie obuwie do treningu siłowego to podstawa bezpieczeństwa

Piszę to z pełną świadomością! Gdyż często początkujący z siłownią wydają krocie na kolorowe i modne ciuchy do treningu zapominając o inwestycji w buty, które będą bezpieczne podczas treningu. Co rozumiem przez słowo bezpieczne? W większości ćwiczeń złożonych jedynym punktem stycznym z podłożem są nasze stopy. I w tym przypadku jest jak z fundamentem pod budowę domu musi być on solidny i pewny, aby nic nie zachwiało resztą “budowli”. A więc idąc tym tokiem myślenia cały sekret skrywają podeszwy naszych butów i to jak są wykonane. To co powinno nas interesować przy wyborze butów do przysiadów czy ciągów jest płaska, twarda i stabilna podeszwa. 

But “sportowy” tylko z nazwy

Rynek zalany jest falą butów sportowych o bliżej nieokreślonym zastosowaniu. Lekkość wykonania, przewiewność, designerski styl często kuszą niedoświadczonych sportowców. Większość takich “bliżej nieokreślonych” znajdzie swoje zastosowanie w treningach bez dodatkowego obciążenia. Mam na myśli zajęcia fitness, zumbę czy pilates. Buty “bliżej nieokreślone” posiadają podeszwę, która nie stabilizuję stawu skokowego. Osoba trenująca w takim obuwiu będzie miała trudności z ustabilizowaniem pozycji i obraniem prawidłowego wzorca ruchowego przez co np. trenując poczuje dyskomfort i niepewność przy wykonywaniu ćwiczenia. Jeśli już posiadasz w swojej garderobie takie buty – nie przejmuj się. Jest to obuwie bardzo wygodne podczas codziennego użytku, więc znajdziesz dla nich zastosowanie. Mam na myśli chociażby długie spacery. 

“Lifty”, buty crossfitowe, a może casuale? 

W takim razie jak powinno wyglądać prawdziwe obuwie do treningu siłowego? Jest to rzecz mocno indywidualna. Ludzie, którzy podchodzą do sprawy “dźwigania” z większym zaangażowaniem, będą mieć w swojej szafie kilka par butów “na różne okazje”.  Jakie to będzie obuwie?

Lifty  

To potocznie nazwane buty do trójboju siłowego lub dwuboju. Swoją nazwę biorą z budowy podeszwy, która ma wbudowany obcas. Takie zastosowanie unosi piętę trenującego względem palców, dzięki czemu może liczyć na większe zakresy ruchu w przysiadzie. Lifty należą do butów bardzo stabilnych i profesjonalnych. Używa się ich do przysiadu ze sztangą lub dwuboju siłowego. Nie nadają się do biegania. 

Buty crossfitowe 

Crossfit to sport ogólnorozwojowy, wymagający wszechstronności. Każdy z zawodników przygotowujących się do startów w tej dziedzinie musi zgłębić tajniki różnych sportów. Jest to gimnastyka, podnoszenie ciężarów czy bieganie. Buty crossfitowe często nazywane “hybrydowymi” muszą spełniać rolę butów biegowych i ciężarowych jednocześnie.  

Casuale 

W tej grupie znajduję się wiele kultowych modeli butów retro. Sam jestem posiadaczem wielu par trampek czy Vansów, które dzięki swojej prostej budowie oraz co najważniejsze- niskiej cenie są bardzo atrakcyjnym wyborem dla bywalców siłowni. Tutaj od ciebie zależy jakie wybierzesz, ale większość z modelów retro prezentuje podobne walory wytrzymałościowe. Podeszwa w trampkach jest płaska i gumowa co poprawia stabilność stawu skokowego.

Zaczynając swoją przygodę z siłownią powinniśmy na wstępie zaopatrzyć się w dobre obuwie, dzięki któremu unikniemy niechcianych kontuzji. Dobór butów to kwestia indywidualna. Jeśli masz problem z wyborem skonsultuj się z trenerem z twojej siłowni. Z doświadczenia wiem, że butów na siłownie nigdy za wiele i dobrze mieć “parę na każdą okazję”. ?

Kategoria artykułu
Sport
Tomasz Chrusciel

Pasjonat sportu i motoryzacji. Prywatnie trener personalny z wieloletnim doświadczenie. Moje "działka" to testy aut, aktualizacje z ringów i klatek na świecie oraz nowe technologie. Stay Tuned!

Możliwość opublikowania komentarza wyłączona.