116
Views

O tym, jak dobrać olej silnikowy napisano już wiele. Tego, jakie wymagania względem środka smarnego ma silnik twojego auta, bez problemu dowiesz się w sieci lub warsztacie. Trudności może jednak sprawiać znalezienie oleju, który by je spełniał. Tymczasem wszystkie informacje niezbędne do oceny jego właściwości znajdziesz na etykiecie. Musisz tylko wiedzieć, jak prawidłowo czytać oznaczenia umieszczone na opakowaniach. Wyjaśniamy, co kryje się za tymi, dla niektórych wyglądającymi tajemniczo, kodami. Dzięki temu będziecie wiedzieli jakie oleje silnikowe są odpowiednie do waszego pojazdu.

 

Klasa lepkości oleju SAE

Jednym z najważniejszych parametrów oleju jest jego lepkość. Tę wartość producenci oznaczają za pomocą systemu klasyfikacji Stowarzyszenia Inżynierów Motoryzacji (ang. Society of Automotive Engineers – SAE). Oznaczenie ma postać ciągu cyfr i litery W (w przypadku olejów zimowych), cyfr (dla olejów letnich) lub cyfr oddzielonych W (oleje wielosezonowe). Obecnie na rynku dostępne są właściwie tylko te ostatnie. To na nich skupimy się więc tylko na nich. Przykład? Niech posłuży za niego olej Castrol Edge 5W-30.

Pierwsza część oznaczenia dotyczy lepkości w niskich temperaturach (W – winter). Obecnie wyróżnia się sześć zimowych klas olejów silnikowych: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W. Im niższa klasa, tym lepszą ochronę olej zapewnia silnikowi w niskich temperaturach. O zakwalifikowaniu produktu do danej klasy decyduje maksymalna lepkość w ujemnej temperaturze, graniczna temperatura pompowalności oraz minimalna lepkość w temperaturze 100 °C.

Liczba podana po myślniku oznacza zaś letnią klasę lepkości. Obecnie istnieje 8 klas – 8, 12, 16, 20, 30, 40, 50 i 60. Trzy pierwsze SAE wprowadziło niedawno i są właściwie niespotykane na rynku. Zastrzeżono je dla olejów, które mają być używane w silnikach produkowanych w przyszłości. Mniejsza wartość oznacza mniejsze opory i, tym samym, lepsze osiągi silnika. Z drugiej strony jednak przekłada się na większe ryzyko przedwczesnego zużycia jednostki.

 

Oleje silnikowe – klasyfikacja jakościowa: API i ACEA

Na opakowaniu oleju silnikowego znajdziemy także oznaczenie klasy jego jakości. Ta może być podana w dwóch standardach. Pierwszy jest stworzony przez Amerykański Instytut Nafty (ang. American Petroleum Institute – API). W tym wypadku kod ma postać dwóch liter. Pierwsza oznacza rodzaj silnika (S – benzyniak; C – diesel), druga zaś – jakość produktu (im dalsza w alfabecie jest dana litera, tym lepsze parametry ma olej).

Drugi standard został opracowany przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów Samochodowych (fr. Association des Constructeurs Européens d’Automobiles – ACEA). Kod podany w tym systemie również składa się z dwóch znaków. Pierwszy to litera oznaczająca rodzaj pojazdu napędzanego przez silnik. B jest zarezerwowane dla aut osobowych i dostawczych, natomiast E sygnalizuje, że olej przeznaczony jest dla ciężarówek i maszyn roboczych. Liczba to zaś oznaczenie jakości, gdzie 1 jest przypisane dla olejów z najniższej półki.

Można spotkać także literę C (olej ekologiczny, niskopopiołowy). Wspomniany przed chwilą Castrol Edge 5W-30 dostępny na stronie maro-oleje.pl ma oznaczenie C3, co oznacza, że może być używany w jednostkach z katalizatorem lub filtrem cząstek stałych, ale nie musi spełniać wymogów lepkości HTHS.

 

Artykuł zewnętrzny.

Kategoria artykułu
Motoryzacja
Wpis partnerski

MenWorld.pl to lifestylowy magazyn dla mężczyzn. Na łamach naszej witryny internetowej można przeczytać artykuły z wielu dziedzin, które powinny zainteresować prawdziwego faceta. Nasi redaktorzy tworzą teksty o motoryzacji, podróżach, modzie, nowych technologiach oraz kulturze. Każdego dnia pojawiają się kolejne artykuły pisane w formie blogowej.

Możliwość opublikowania komentarza wyłączona.