Jak poradzić sobie z przegrzanym silnikiem? Rozwiązanie w 6 prostych krokach

Po czym poznać, że silnik się przegrzewa?

Pierwszym objawem tego, że z temperaturą silnika dzieje się coś złego, jest czujnik temperatury. Ponieważ jednak nie zawsze można mu w pełni zaufać, należy również zwrócić uwagę na takie symptomy, jak:

  • niewłaściwa praca systemu ogrzewania (wydmuchiwane powietrze, bez względu na ustawienie, jest albo tylko zimne, albo tylko gorące);
  • łatwo wyczuwalny w kabinie pojazdu zapach płynu chłodniczego;
  • wyraźnie nabrzmiałe przewody układu chłodzenia.

„Jeśli dojdzie już do zagotowania się płynu chłodniczego i dodatkowo do rozszczelnienia układu” – radzi Tomasz Ostrowski, ekspert sklepu z częściami samochodowymi Ucando.pl – „sygnałem alarmowym będą kłęby pary wydobywające się spod maski.

Co zrobić, gdy płyn chłodniczy się zagotuje?

Jeśli dojdzie do zagotowania się płynu chłodniczego:

  1. W pierwszej kolejności włącz ogrzewanie i ustaw temperaturę oraz siłę nadmuchu na maksimum. Przyśpieszy to chłodzenie silnika, jednak nie wystarczy na długo, dlatego…
  2. Zatrzymaj samochód i wyłącz silnik. Zanim podejmiesz jakieś działania w okolicy silnika musisz odczekać co najmniej godzinę. Warto w tym czasie podnieść maskę, co przyśpieszy nieco chłodzenie. Ale uwaga! Przy podnoszeniu pokrywy zachowaj dużą ostrożność, ponieważ spod niej może buchnąć gorąca para z rozszczelnionego układu chłodzenia.
  3. Jeśli masz taką możliwość, wezwij pomoc drogową w celu odholowania auta do warsztatu. Jeśli nie…
  4. Po ostygnięciu silnika sprawdź poziom płynu chłodniczego i upewnij się, że znajduje się co najmniej na poziomie minimum. W przypadku braku płynu…
  5. Dolej do zbiorniczka ciepłej lub co najmniej letniej wody (nigdy zimnej!). Woda jest tu oczywiście jedynie środkiem zaradczym, który pozwoli Ci dotrzeć do mechanika w celu zdiagnozowania problemu. Po jego usunięciu i sprawdzeniu szczelności układu powinieneś niezwłocznie wymienić wodę na płyn chłodniczy.
  6. Włącz silnik i sprawdź, czy układ chłodzenia nie jest zapowietrzony (brak reakcji wskaźnika temperatury). Upewnij się również, że wlana przed chwilą woda nie wycieka. Jeśli wszystko jest w porządku, możesz spokojnie udać się do najbliższego warsztatu samochodowego.

Pamiętaj! Przegrzewania się silnika nie wolno lekceważyć. Nawet jeśli wszystko wróciło do normy, bez odnalezienia przyczyn problemu z pewnością wkrótce cała sytuacja się powtórzy. Może się to zakończyć naprawdę poważnym uszkodzeniem jednostki napędowej.