Skoda Octavia RS iV: Grosik będę winna

Mam nieodparte wrażenie, że wielu producentów rozmienia na drobne wieloletni dorobek. W tym przypadku mówię o specjalnych seriach aut, które kojarzyły się albo z wysokim komfortem, luksusem, albo z ponadprzeciętnymi osiągami i iskierką szaleństwa. Skoda Octavia RS iV szaleństwa nie ma za grosz. Zamiast sportu mamy ciekawą co prawda hybrydę plug-in, ale o ekonomicznych aspiracjach.

Octavia RS iV
Skoda Octavia RS iV: Grosik będę winna

Wygląd Octavii RS iV prowokuje, ale…

…można się zdziwić. Nie, nie zrozumcie mnie źle. Skoda Octavia RS iV to świetnie jeżdżące, szybkie, dynamiczne i przyjemne w odbiorze auto. Tylko nie oczekujcie tutaj emocji, z którymi kojarzy się „prawdziwe” RS. No ale co to znaczy to „prawdziwe”? Bezkompromisowe, choć to chyba za wielkie słowo w odniesieniu do Skody Octavii. Po prostu od topowej, sportowej odmiany oczekiwałbym emocji zawsze i wszędzie, a nie tylko wtedy, gdy mam pełną baterię. A nawet gdy mam pełną baterię, to po przejechaniu 40-50 kilometrów energii nie ma (zawsze zostaje niewielka rezerwa), a główną rolę odgrywa silnik 1.4 TSI o mocy 150 KM.

Kojarzycie powiedzenie: „Honda, szybsza niż wygląda”? Tu jest w sumie odwrotnie. Octavia RS iV wygląda świetnie, nawet w wersji Combi. Czerwony lakier i duże felgi dodają jej uroku, ale poza tym niewiele się dzieje. To 245 KM jest wartością systemową, nie stałą, jaką moglibyśmy mieć w wersji konwencjonalnej RS czyli z 2-litrowego silnika TSI o mocy 245 KM i momencie obrotowym 370 Nm. Tam przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 6,7 sekundy a prędkość maksymalna to 250 km/h. W testowanej mamy 7,3 sekundy do setki i 225 km/h prędkości maksymalnej. Też nieźle, ale kurczę, no to nie to.

Ta hybryda jest niezła, ale nie pasuje do RS-a

Wiem, marudzę, ale jakbym chciał hybrydę plug-in od Skody, to wybrałbym tą słabszą wersję o mocy 204 KM. Od takiego auta nie oczekiwałbym osiągów, a komfortu i funkcjonalności. W modelu Octavia RS iV komfortu jest mniej, ale funkcjonalność została, Tylko po co mi dodatkowe 41 KM, skoro i tak nie zawsze mogę z nich korzystać? Poza tym taka wersja kosztuje 163 350 złotych (Combi), a za 204-konną wersję Style (też Combi) płacę 148 150 złotych. Sam nie wiem, chyba wolałbym słabszą odmianę w komfortowym, bardziej eleganckim wydaniu, ale co ja się tam znam.

No a jakbym już bardzo chciał sportową Skodę Octavię RS, to zamiast iV wybrałbym zwykłą wersję. Oczywiście RS z silnikiem 2.0 TSI o mocy 245 KM z 7-biegowym automatem DSG (iV ma 6-biegowy). Wydałbym na to 151 950 złotych (cały czas mówimy o Combi). Tu moc jest zawsze, nie trzeba pamiętać o ładowaniu, pod maską jest 2.0 a nie 1.4 i jakoś to brzmi. Poza tym jest bardziej elastyczne w trasie, pali niewiele mniej niż RS iV po rozładowaniu akumulatorów. No i niczego nie udaje.

Podsumowanie
Nie żalę się na Skodę Octavię RS iV, bo to po prostu dobre auto. Niezła hybryda plug-in, bardzo dobrze się prowadzi, zachowała sporo komfortu, choć nie jest to poziom wersji konwencjonalnej. Wygląda świetnie, ale czy to wystarczy, aby z dumą nosić znaczek RS? Jak wspomniałem, niektórzy producenci rozmieniają ikoniczne nazwy i wersje na drobne i to jest chyba tego dobry przykład. Ale czy Czesi są w tym odosobnieni? Nie, wręcz przeciwnie. Dlatego ich za to nie winię, ale RS iV bym nie wybrał.
Zalety
Świetny wygląd
Bardzo dobre wykończenie i materiały wewnątrz
Nadal komfortowa...
...i niezwykle funkcjonalna
Mnóstwo przestrzeni wewnątrz
Wady
To "RS" jest mocno na siłę
Po wyczerpaniu baterii niewiele się dzieje
Prawdziwe RS jest szybsze i tańsze!
7.5
Wynik

Dołącz do newslettera

Popularne artykuły

Apple zagroziło usunięciem Twittera z App Store? Co na to Musk?

Echa przejęcia serwisu społecznościowego przez Elona Muska ciąg dalszy....

Test SSD Patriot Viper VPR400 RGB 512 GB. Godny uwagi?

Aby przyspieszyć PC warto zacząć od zmiany nośnika danych....

Polska vs Argentyna. Gdzie oglądać najważniejszy mecz ostatnich lat?

Już dziś reprezentacja Polski rozegra prawdopodobnie najważniejszy mecz w...

Twoje stare BMW może być lepsze niż nowe!

Po co kupować nowe, skoro twoje stare BMW może...

Rząd wyda 15 mln zł abyś nie oglądał stron dla dorosłych!

Inflacja, problemy z gospodarką i szereg innych problemów, a......


ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!

Final Score
Proszę podać swoje imię tutaj
Captcha verification failed!
Ocena użytkownika captcha nie powiodła się. proszę skontaktuj się z nami!