Najpierw ciężarówka, teraz samochód sportowy
Podczas II Międzynarodowego Forum Energetyka i Środowisko EKOZAKOPANE 2018 został zaprezentowany Elimen E-VN1, czyli ultralekki samochód elektryczny dla logistyki. Teraz marka intensywnie dopracowuje auto zupełnie innego typu. Elimen E-RX1 to pierwszy polski elektryczny samochód przeznaczony do rallycrossu. Nad rozwojem E-XR1 czuwa zespół złożony z techników i technologów motoryzacji, specjalizujących się w konstruowaniu napędów elektrycznych i systemów szybkiego ładowania, a także utytułowany kierowca rajdowy – Leszek Kuzaj. Czterokrotny zwycięzca Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski jest czynnie zaangażowany w rozwój projektu. Jazdy testowe z jego udziałem odbyły się ostatnio na Torze Modlin.
Elimen E-RX1 elektryczny samochód wyczynowy
– Choć samochód jest jeszcze dopracowywany i na szybie widać naklejkę „prototyp”, E-RX1 jeździ i to już całkiem nieźle. Oczywiście cały czas kalibrujemy jego ustawienia – od geometrii po balans. Niewątpliwie jednak będzie to pełnokrwisty, wyczynowy samochód – twierdzi Leszek Kuzaj.
– Świat idzie do przodu, a elektryczna rajdówka to świetny sposób, by nadal móc cieszyć się motorsportem i tymi niesamowitymi emocjami, które ze sobą niesie, ale bez zanieczyszczania powietrza – powiedział John Taylor podczas swojej wizyty w Polsce. – To, co lubię w tym samochodzie, to napęd na tylne koła i ogromny moment obrotowy, jaki mamy do dyspozycji non stop. Trzeba z wyczuciem operować pedałem gazu. To ekscytujące przeżycie dla kierowcy – dodał.
Dane techniczne prototypu Elimen E-RX1
- moc maksymalna >300 KM
- przyspieszenie 0-100 km/h < 4 sek.
- moment obrotowy silnika = 350 Nm
- moment obrotowy przenoszony na koła – 3000 Nm
- prędkość > 160 km/h
- masa własna – 1150 kg
- zasięg pojazdu – dwa pełne wyścigi rallycross, ponad 150 km w jeździe miejskiej
- czas ładowania baterii – ok. 30 min. (bez problemu można więc naładować ją między kolejnymi rundami wyścigów)