Zmiana nazwy firmy Facebook na Meta swego czasu wywołała spore zamieszanie w świecie technologicznym. Było to jednak potrzebne w kontekście tworzenia metaverse. Mark Zuckerberg nie przewidział jednak tego, że rebranding będzie go sporo kosztował. Dokładnie 500 mld USD, bo właśnie o tyle spadła wartość rynkowa jego firmy po zmianie nazwy.
Czy zmiana nazwy na Meta Platforms nie była zbyt dobrą decyzją?
Mark Zuckerberg od lat mówił o wirtualnym świecie zwanym metaverse. Według niego tak przedstawia się przyszłość internetu. PIerwszym krokiem w osiągnięciu swojego celu i stworzeniu tego świata była zmiana nazwy firmy Facebook na Meta Platforms. Założyciel najpopularniejszego medium społecznościowego na świecie chciał, aby firma kojarzona była z metaverse i vice versa. To się udało, ale okazuje się, że z biznesowego punktu widzenia zmiana nazwy nie była strzałem w dziesiątkę.
Jak podaje New York Mag, rebranding nie był jednym z najlepszych ruchów Marka Zuckerberga. Według danych wartość rynkowa firmy spadła aż o 500 miliardów dolarów. Taki zabieg sprawił, że przedsiębiorstwo stało się jedenastą co do wielkości firmą pod względem kapitalizacji rynkowej. Wcześniej znajdowała się na 6. miejscu.
Do spadku wartości przyczyniło się także Apple. Swoją cegiełkę dołoży także Google
Meta, za sprawą zmiany swojej nazwy, wypadła z pierwszej dziesiątki największych firm pod względem kapitalizacji rynkowej na świecie. Amerykański gigant został wyprzedzony m.in. przez Tencent. Nie tylko rebranding wpłynął na tak ogromny spadek wartości rynkowej. Mocno do tego przyczyniło się także… Apple! Gigant z Cupertino wraz z premierą systemu iOS 14 wprowadził zmiany w swoim systemie, które najmocniej odbiły się właśnie na firmie Marka Zuckerberga.
Przeczytaj także: Meta oskarża Apple o straty! W grę wchodzi nawet 10 mld USD!
Jak przewidzieli analitycy dawnego Facebooka, z powodu wprowadzenia zmian w systemie Apple, firma nie może zarabiać z ukierunkowanych reklam, przez co oszacowali, że w ciągu roku ich dochody spadną o 10 miliardów dolarów. Na podobny ruch ma zdecydować się Google w swoim mobilnym systemie, jednak w ich przypadku zmiany nie będą aż tak radykalne. Przedsiębiorstwo musi jednak mieć na uwadze to, że ten ruch również odbije się na ich przychodach.
Źródło: TechSpot