02A7069
Nissan unveils lunar rover prototype jointly developed with Japan Aerospace Exploration Agency

Nissan i Japońska Agencja Badań Kosmicznych tworzą prototyp łazika

Wyścig kosmiczny trwa już od kilkudziesięciu lat i udział w nim biorą różnego rodzaju firmy, po których tego byśmy się nie spodziewali. Nissan wraz z Japońską Agencją Badań Kosmicznych stworzył prototyp łazika księżycowego.

Nissan odpowiada za stworzenie precyzyjnego napędu 4×4

Koncern Nissan podczas wydarzenia Nissan Futures przedstawił projekt łazika księżycowego opracowanego wraz z Japońską Agencją Badań Kosmicznych. Firma oraz Centrum Badań Kosmicznych JAXA (JAXA Space Exploration Innovation Hub Center) rozpoczęły współpracę już w styczniu 2020 roku. Koncern samochodowy w tym projekcie odpowiedzialny jest za stworzenie napędu na cztery koła.

Przeczytaj także: Nissan Navara – japoński wół roboczy i nie tylko

Z racji ograniczonego dostępu do źródeł energii w kosmosie oraz zróżnicowanego i trudnego do poruszania się terenu Nissan wykorzystał technologię sterowania silnikiem. Ta montowana jest w elektrycznych samochodach marki Nissan, takich jak LEAF. Co więcej, na pokładzie łazika znalazł się system kontroli napędu na cztery koła e-4ORCE, który producent wykorzystuje w modelu Ariya.

Badania pomogą w rozwoju samochodów marki

Technologia e-4ORCE pozytywnie wpływa na osiągi łazika księżycowego stworzonego przy współpracy z Japońską Agencja Badań Kosmicznych. System ten gwarantuje jeszcze większą pewność w prowadzeniu urządzenia, a także precyzję i niezależne sterowanie wszystkim czterema kołami. Kierowca może być pewny pojazdu w każdych warunkach.

Z racji trudnych warunków panujących na Księżycu, na którym znajduje się pełno pyłu i piachu, Nissan opracował specjalny system sterowania napędem. Odpowiedzialny jest on za minimalizowanie poślizgu kół. System ten dostosowuje się do warunków nawierzchni, dzięki czemu poruszanie się pojazdu jest zdecydowanie bardziej efektywne. Badania przeprowadzone podczas tego projektu mają przełożyć się na technologie, które później koncern wykorzysta w swoich samochodach.

 „Zastosowania pojazdów i sytuacje na drodze są bardzo zróżnicowane. Poprzez nasze prace badawczo-rozwojowe dążymy do osiągnięcia jak najlepszych wrażeń z jazdy. Wierzymy, że wiedza zdobyta podczas badań prowadzonych wspólnie z JAXA doprowadzi do wprowadzenia w naszych pojazdach wielu innowacji, które zapewnią realne korzyści klientom.”

Toshiyuki Nakajima, dyrektor generalny Działu Zaawansowanej Inżynierii Pojazdowej, odpowiadający za system e-4ORCE w Nissanie

Źródło: Nissan