103
Views

Suzuki Baleno SHVS czyli Smart Hybrid Vehicle by Suzuki

Nie będę rozpisywał się o tym jak wygląda Suzuki Baleno ponieważ jego test znajdziecie na łamach MenWorld.pl.  W skrócie: to bardzo ładny miejski samochód, który posiada akceptowalną jakość materiałów użytych do jego produkcji oraz zdecydowanie sporo miejsca dla podróżujących. Plusem jest także duży jak na tą klasę bagażnik. Opcjonalnie możemy wyposażyć auto w wiele ciekawych rozwiązań dlatego japoński kompakt to naprawdę dobry wybór jeśli poszukujecie auta do miasta. Co więc wyróżnia Suzuki Baleno SHVS czyli hybrydową wersję tego modelu?

Przede wszystkim w takiej konfiguracji otrzymujemy tzw. full opcję czyli wersję Elegance. Dzięki temu w tym kompakcie znajdziemy takie elementy wyposażenia jak duży dotykowy ekran z kamerą cofania i nawigacją, automatyczną klimatyzację, biksenony, ledy do jazdy dziennej, 16-calowe felgi aluminiowe oraz adaptacyjny tempomat i radar z systemem wspomagania hamowania awaryjnego. Jak widać wyposażenie jak w aucie z wyższego segmentu.

Suzuki Baleno SHVS - hybryda na tak czy nie?

Hybrydowy kompakt

Suzuki Baleno SHVS to nie jest taka typowa hybryda, którą znacie np. z Toyoty czy Hyundaia. Nie jest to także plug-in. No więc tak właściwie co? Jest to tak zwany mild hybrid. W skrócie można wytłumaczyć to tak, że taki rodzaj nigdy nie jest oddzielnym źródłem napędu kół. W praktyce więc nie zobaczycie wyłączonego silnika spalinowego jak ma to miejsce w wielu innych hybrydach. W tym przypadku układ ISG wspomaga działanie start-stop oraz jest alternatorem i rozrusznikiem. Pomaga także silnikowi spalinowemu podczas przyspieszania. Prąd ten jest magazynowy w akumulatorze litowo-jonowym. A wiec nie mamy tu typowego alternatora, ponieważ ISG jest zaprojektowany tak, aby odzyskiwać energię: np. podczas hamowania. Zgromadzona energia jest przekazywana podczas przyspieszania, gdzie jest największe zapotrzebowanie na paliwo. Dzięki temu możemy uzyskać lepszą wydajność paliwową.

Jeśli więc myśleliście, że Baleno w hybrydzie będzie dynamicznie przyspieszał co dzieje się np. w plug-inach to grubo się myliliście. Układ ISG wspiera motor, ale niestety żwawe przyspieszanie zarezerwowane jest dla innych. Tutaj tak naprawdę nie odczujecie pracy miękkiej hybryd. Przyspieszanie w 12 sekund do setki mówi samo za siebie, prawda?

Suzuki Baleno SHVS - hybryda na tak czy nie?

Jazdy testowe

Pod maską testowanego Suzuki Baleno SHVS pracuje motor o pojemności 1.2, który oferuje moc rzędu 90 KM i 120 Nm momentu obrotowego. Współpracuje z nim 5-biegowy manual. Warto tu także dodać, że masa auta to zaledwie 915 kg.

Suzuki Baleno SHVS - hybryda na tak czy nie?

Producent deklaruje spalanie na poziomie 3,6 litra w trasie, 4,7 litra w mieście. W praktyce jest nieco inaczej. W trasie auto spala około 4-5 litrów, w mieście spalanie 5,5 litra. Dla porównania Baleno, które testowałem wcześniej spalało w trasie 4,5 litra, w mieście 6 litrów. Jak widać różnica pomiędzy danymi producenta a faktycznym spalaniem jest duża. Co ciekawe, różnice pomiędzy SHVS, a 1.0 BoosterJet jest wręcz znikoma. Dlatego nie jestem pewny czy warto dopłacać 7 tysięcy złotych do hybrydy.

Trudno tu pisać o jakiś emocjach podczas jazdy. Suzuki Baleno SHVS to typowo miejskie auto. Zwinne, posiadające dobry promień skrętu. Jazda w mieście jest poprawna. Ani zła, ani dobra, po prostu normalna. Oczywiście patrząc na charakter Baleno mogę śmiało powiedzieć, że do jazdy na co dzień samochód spisuje się wyśmienicie. Jednak ostatecznie wybrałbym wersję z litrowym motorem z turbo, który spalał minimalnie więcej paliwa, jednak oferował znacznie lepszą dynamikę.

Suzuki Baleno SHVS - hybryda na tak czy nie?

Podsumowanie

To chyba mój najkrótszy test auta jaki tutaj opublikowałem. Mam nadzieje, że nie macie mi tego za złe. W końcu chodzi nie o opisanie od nowa danego auta, a zaprezentowanie jego innej wersji. Zastanówmy się jaki jest Baleno w wersji SHVS. Przede wszystkim to bardzo udane auto jeśli chodzi o całokształt. Ma fajny wygląd, bogate jak na kompakt wyposażenie, bardzo dużo miejsca dla podróżujących. Materiały użyte do jego produkcji są akceptowalne, a spasowanie elementów naprawdę dobre. Co z cenami? Zaczynamy od 43 900 zł za wersję 1.2 DualJet z pięciobiegowym manualem. Mówimy o wersji Comfort, czyli podstawa. W wersji najbogatszej ten motor bez dodatku hybrydowego kosztuje 58900 zł. Najdroższym Baleno jest 1.0 Boosterjet z 6-biegowym automatem w wersji najbogatszej czyli Elegance. Kosztuje 73900 zł. Testowana hybryda czyli 1.2 DualJet SHVS z 5-biegowym manualem kosztuje 65900 zł. Dostępny jest tylko w wersji wyposażenia Elegance. Dla porównania 1.0 Boosterjet w wersji Elegance z 5-biegowym manualem kosztuje 68500 złotych.

Nasuwa się ostateczne pytanie: czy wybrać hybrydę, czy jednak zdecydować się na inną opcję? Według mnie motor 1.2 DualJet sam w sobie nie jest zły, jednak dodatek hybrydy czyli SHVS jest tu tak naprawdę niepotrzebny. Auto jest droższe o siedem tysięcy. Różnicy w spalaniu praktycznie nie ma, dynamiki układ hybrydowy nie poprawia. Osobiście jeśli miałbym kupować Suzuki Baleno wybrałbym wersję z motorem 1.0 Boosterjet z manualną skrzynią. Różnica w cenie jest niewielka, natomiast otrzymujemy naprawdę widoczną różnicę w dynamice. OK, do setki przyspiesza litrowy silnik zaledwie sekundę krócej jednak ostatecznie i tak wydaje mi się, że będzie on lepszy w dalszej eksploatacji. Krótko mówiąc: Suzuki Baleno to świetny miejski samochód, który oferuje wszystko to, czego moglibyśmy oczekiwać od kompaktu. Należy jednak rozważyć według mnie inną wersję silnikową niż ta prezentowana w tym artykule.

Suzuki Baleno SHVS - hybryda na tak czy nie?

Kategoria artykułu
Motoryzacja
Daniel Laskowski

Jestem pomysłodawcą magazynu, który właśnie przeglądasz. Miałem okazję pisać treści dla wielu portali internetowych, a także gazet. Interesuję się nowymi technologiami, motoryzacją (przede wszystkim samochodami, chociaż coraz mocniej patrzę w kierunku motocykli typu bobber) oraz muzyką. Nie skupiam się jednak na jednym gatunku. Słucham zarówno jazzu, jak i muzyki elektronicznej. Na łamach MenWorld.pl zajmuję się zarówno tworzeniem treści, jak i zarządzaniem całym portalem.

Możliwość opublikowania komentarza wyłączona.