WiFi w Pendolino – czy doczekamy się internetu w pociągach Express PKP Intercity Premium?
Od połowy grudnia 2014 roku po naszych torach jeżdżą pociągi Alstom EMU250 znane bardziej jako Pendolino. Bardzo dziwne było to, że od samego początku składy nie były wyposażone fabrycznie w WiFi. Tak jakby producent myślał, że nikt nie będzie używał Internetu podczas podróży. Mało tego, konstrukcja pociągu sprawia, że siła sygnału z telefonów komórkowych jest marna. Przykładowo, jadąc z Gdańska do Warszawy zrywanie połączenia było normą, co niestety uniemożliwiało mi pracę podczas podróży. O LTE mogłem wręcz pomarzyć. Było to bardzo irytujące, ponieważ ceny biletów Pendolino są według mnie zdecydowanie za wysokie jak na to, co otrzymuje klient. Szczególnie porównując ją z bardzo atrakcyjnymi ofertami linii lotniczych, nawet nie mówię tu o tanim Ryanair, a LOT.
Sieć internetowa w końcu w Pendolino
Przewoźnik, a więc PKP Intercity nie mógł zdecydować się na samodzielną instalację WiFi w zakupionych pociągach, ponieważ byłoby to naruszenie konstrukcji, a więc w efekcie przedsiębiorstwo straciłoby gwarancję na te składy. Na szczęście doszło do porozumienia pomiędzy firmą Alstom a PKP i sieć internetowa pojawi się w końcu w Pendolino. Niestety montaż WiFi tana nie będzie. Według komunikatu PKP, który mówi o podpisaniu 28 sierpnia kontraktu w składach ED250 za kwotę 31,7 miliona złotych pojawi się sieć internetowa, którą zainstaluje i utrzymywać będzie nie kto inny, a producent Pendolino.
W sytuacji, gdyby konstrukcja pociągu nie zakłócała siły sygnału naszych smartfonów temat instalacji WiFi mógłby być pominięty. Czyżby PKP myślało o tym, że samodzielnie zainstaluje sieć aby zaoszczędzić sporo pieniędzy? Jak widać, pominięcie sieci internetowej przy zamówieniu składów Pendolino było dużym błędem, a polska kolej będzie teraz musiała zapłacić grubą gotówkę za coś, co powinno być dostępne od samego początku pracy składów.
Fot. PKP Intercity / Bartłomiej Banaszak.