Jak poradzić sobie z przegrzanym silnikiem? Rozwiązanie w 6 prostych krokach

Problem z przegrzewającym się silnikiem kojarzony jest głównie z miesiącami letnimi i wysokimi temperaturami powietrza. W rzeczywistości przyczyną może być awaria, wyciek lub skrajne zużycie niektórych części. Wprawdzie przegrzewający się silnik pozwala na dalsza jazdę, jednak może to doprowadzić nawet do jego zniszczenia. Jak więc należy się zachować, gdy doszło do zagotowania płynu chłodniczego?

Po czym poznać, że silnik się przegrzewa?

Pierwszym objawem tego, że z temperaturą silnika dzieje się coś złego, jest czujnik temperatury. Ponieważ jednak nie zawsze można mu w pełni zaufać, należy również zwrócić uwagę na takie symptomy, jak:

  • niewłaściwa praca systemu ogrzewania (wydmuchiwane powietrze, bez względu na ustawienie, jest albo tylko zimne, albo tylko gorące);
  • łatwo wyczuwalny w kabinie pojazdu zapach płynu chłodniczego;
  • wyraźnie nabrzmiałe przewody układu chłodzenia.

„Jeśli dojdzie już do zagotowania się płynu chłodniczego i dodatkowo do rozszczelnienia układu” – radzi Tomasz Ostrowski, ekspert sklepu z częściami samochodowymi Ucando.pl – „sygnałem alarmowym będą kłęby pary wydobywające się spod maski.

Co zrobić, gdy płyn chłodniczy się zagotuje?

Jeśli dojdzie do zagotowania się płynu chłodniczego:

  1. W pierwszej kolejności włącz ogrzewanie i ustaw temperaturę oraz siłę nadmuchu na maksimum. Przyśpieszy to chłodzenie silnika, jednak nie wystarczy na długo, dlatego…
  2. Zatrzymaj samochód i wyłącz silnik. Zanim podejmiesz jakieś działania w okolicy silnika musisz odczekać co najmniej godzinę. Warto w tym czasie podnieść maskę, co przyśpieszy nieco chłodzenie. Ale uwaga! Przy podnoszeniu pokrywy zachowaj dużą ostrożność, ponieważ spod niej może buchnąć gorąca para z rozszczelnionego układu chłodzenia.
  3. Jeśli masz taką możliwość, wezwij pomoc drogową w celu odholowania auta do warsztatu. Jeśli nie…
  4. Po ostygnięciu silnika sprawdź poziom płynu chłodniczego i upewnij się, że znajduje się co najmniej na poziomie minimum. W przypadku braku płynu…
  5. Dolej do zbiorniczka ciepłej lub co najmniej letniej wody (nigdy zimnej!). Woda jest tu oczywiście jedynie środkiem zaradczym, który pozwoli Ci dotrzeć do mechanika w celu zdiagnozowania problemu. Po jego usunięciu i sprawdzeniu szczelności układu powinieneś niezwłocznie wymienić wodę na płyn chłodniczy.
  6. Włącz silnik i sprawdź, czy układ chłodzenia nie jest zapowietrzony (brak reakcji wskaźnika temperatury). Upewnij się również, że wlana przed chwilą woda nie wycieka. Jeśli wszystko jest w porządku, możesz spokojnie udać się do najbliższego warsztatu samochodowego.

Pamiętaj! Przegrzewania się silnika nie wolno lekceważyć. Nawet jeśli wszystko wróciło do normy, bez odnalezienia przyczyn problemu z pewnością wkrótce cała sytuacja się powtórzy. Może się to zakończyć naprawdę poważnym uszkodzeniem jednostki napędowej.

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama