117
Views

Sąd podtrzymał decyzję UOKiK odnośnie kary 115 milionów złotych dla właścicieli sieci sklepów Biedronka.

UOKiK wygrywa w sądzie z właścicielem sieci Biedronka

Sąd potwierdził, że spółka Jeronimo Martins Polska stosowała praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów. Chodzi tutaj między innymi o nieprawidłowe ceny przy produktach lub ich całkowity brak.

Cena umieszczona na lodówce w sklepie informowała o tym, że do dnia 31.08.19 r. cena za lody Carte D’Or wynosi 10,99 PLN. Lody te były objęte promocją do tego dnia i też tego dnia dokonałem ich zakupu (…). Niestety po płatności okazało się, że na paragonie została naliczona cena w wysokości 15,99 PLN.

Takich sytuacji było zdecydowanie więcej i UOKiK szacuje, że praktyki te były stosowane od co najmniej 2016 roku.

UOKiK wygrywa w sądzie z właścicielem sieci Biedronka

Sąd przyznał także, że Prezes Urządu Ochrony Konkurencji i Konsumentów poprawnie stwierdził iż, spółka Jeronimo Martins Polska stosowała nieuczciwą praktykę rynkową polegającą na uwidacznianiu niższej ceny przy produkcie na półce niż tej, która została zakodowana w kasie.

hciałem zakupić kwiatek prymulka za 2.89. A przy kasie naliczyło mi 7.99. Poprosiłem kierownika o wyjaśnienie i zwrot nadpłaconej kwoty. Niestety nie wyraził zgody. Poinformowano mnie żebym dzwonił na infolinię sklepu.

UOKiK wygrywa w sądzie z właścicielem sieci Biedronka
UOKiK wygrywa w sądzie z właścicielem sieci Biedronka. Źródło: UOKiK

Praktyka Biedronki spotyka się z konsekwencjami

Sąd utrzymał w całości kary finansowe nałożone przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w łącznej wysokości 115 milionów złotych, a także obowiązek informacyjny.

Długotrwała praktyka spowodowała realne straty w portfelach konsumentów i bezpodstawne wzbogacenie się właściciela sieci ich kosztem.  Dlatego  zdecydowałem o nałożeniu na Jeronimo Martins Polska kary w wysokości 115 mln zł. Istnienie nieprawidłowości potwierdziła również sama spółka tłumacząc je błędami ludzkimi wynikającymi z dużej skali działalności. Nie wykluczamy, że tak rzeczywiście mogło być, nie usprawiedliwia to jednak w żadnym stopniu działania na niekorzyść klientów, tym bardziej, że przez długi czas przedsiębiorca – pomimo licznych nieprawidłowości wykrywanych przez Inspekcję Handlową – nie starał się systemowo rozwiązać tego problemu. Tak duży podmiot powinien dochować należytej staranności w swojej działalności, aby błędy w oznaczeniu nie dotykały osób kupujących w jego sklepach – prezes uokik – tomasz chróstny

UOKiK wygrywa w sądzie z właścicielem sieci Biedronka
UOKiK wygrywa w sądzie z właścicielem sieci Biedronka. Źródło: UOKiK

W każdym sklepie sieci będzie musiała znaleźć się informacja o prawach przysługujących konsumentom w przypadku różnicy w cenie na półce i w kasie.

W przypadku rozbieżności lub wątpliwości co do ceny za oferowany towar konsument ma prawo do żądania sprzedaży towaru po cenie dla niego najkorzystniejszej (art. 5 ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług).

Biedronka ma możliwość odwołania się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wyrok nie jest prawomocny.

Źródło: UOKiK

Sprawdź również inne nasze artykuły z kategorii biznes.

Kategoria artykułu
Biznes
Łukasz Łyszcz

Interesuję się głównie nowymi technologiami, ale lubię też prześledzić ważniejsze mecze piłki nożnej czy obejrzeć wyścig Formuły 1. Jakiś czas temu upodobałem sobie pisanie tekstów i prawdopodobnie wpadłeś na mój opis, zaraz po skończeniu czytania moich wypocin w "artykule", albo "recenzji".

Możliwość opublikowania komentarza wyłączona.