Testy wydajnościowe
No i wiekopomna chwila, na którą czekali chyba wszyscy wertujący ten tekst (lub przeskakujący do tego momentu ze spisu treści). Testy w grach komputerowych – konkretniej w 16-stu różnych tytułach, od typowo mało wymagających e-sportówek, przez te bardziej wymagające i gry strategiczne, do produkcji AAA.
Metodyka testowa – gry i programy
W grach, które posiadały wbudowany benchmark, korzystałem właśnie z niego. Są to konkretniej:
- Assassin’s Creed Odyssey – 5 powtórzeń
- Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint – 5 powtórzeń
- Civilization VI – wynik to średni czas przejścia całego benchmarka z 5-ciu powtórzeń
- Counter-Strike: Global Offensive – wynik rejestrowany za pomocą programu MSI Afterburner oraz RivaTune, liczba powtórzeń to 5
- Grand Theft Auto V – pod uwagę brany był wynik z „pass 4”, uśredniany z 5-ciu powtórzeń
- Metro Exodus – 5 powtórzeń
- Rainbow Six Siege – 5 powtórzeń
- War Thunder – finalny wynik to średnia wzięta z wyników w benchmarkach „Wojna na Pacyfiku – ranek” oraz „Bitwa pancerna – CPU”, po jednym powtórzeniu z każdej mapy
- Shadow of the Tomb Raider – finalny wynik to średnia najniższych zanotowanych FPS przez wbudowany test wydajności oraz średnia ze średniego wyniku, 5 powtórzeń
Reszta gier:
- Call of Duty: Warzone – wynik rejestrowany za pomocą programu MSI Afterburner oraz RivaTune, podczas rozgrywki w trybie Battle Royale, 5 powtórzeń i wyciągana średnia
- Cyberpunk 2077 – wynik rejestrowany za pomocą programu MSI Afterburner oraz RivaTune, test polegał na przejściu spod Lizzie’s Bar, przez dzielnicę Little China. Następnie przyzwanie pojazdu i przejechanie główną ulicą w stronę Lizzie’s Bar. Po minięciu Lizzie’s Bar wjechanie na najbliższą autostradę, prowadzoną w stronę Kabuki. Przed blokadą zjechanie na Kabuki i skręt w lewo. Przy 2 skrzyżowaniu na naszej drodze nawrotka i skręt w prawo, na Little China. Na następnych światłach w lewo, ciągle kierując się na Little China i główny plac tej dzielnicy. Objechanie z lewej strony głównego placu oraz skręt w lewo, na drogą główną prowadzącą do Lizzie’s Bar i parkowanie przed tym obiektem.
- Fornite – wynik rejestrowany za pomocą programu MSI Afterburner oraz RivaTune, podczas rozgrywki w trybie Battle Royale, 5 powtórzeń i wyciągana średnia
- League of Legends – wynik rejestrowany za pomocą programu MSI Afterburner oraz RivaTune, podczas rozgrywki w trybie Nexus Blitz, 10 powtórzeń i wyciągana średnia
- Watch Dogs 2 – wynik rejestrowany za pomocą programu MSI Afterburner oraz RivaTune, test polegał na przejechaniu główną trasą w samym środku San Francisco, następnie zjechaniu na autostradę w kierunku Doliny krzemowej, by ostatecznie z niej zjechać w kierunku wzgórzy pomiędzy tymi lokacjami.
- World of Tanks – wynik rejestrowany za pomocą programu MSI Afterburner oraz RivaTune, podczas rozgrywki w trybie standardowej bitwy, 5 powtórzeń i wyciągana średnia
- Wiedźmin 3: Dziki Gon – wynik rejestrowany za pomocą programu MSI Afterburner oraz RivaTune. Pierwszy test odbywał się na bagnach Velen, polegał on na przechadzce tamtymi terenami oraz walce z pobliskimi Utopcami, 5 powtórzeń i wyciągana średnia. Drugi test odbywał się w Novigradzie, zaczynając się przy Bramie Portowej, a kończąc na rynku pośród tłumu przed stosami palonych ksiąg. 5 powtórzeń i wyciągana średnia.
Programem użytym do ukazania wydajności w zastosowaniach profesjonalnych jest Blender – Wynik to czas renderowania jednego ujęcia z gotowej sceny „Classroom”.
Programami obciążającymi komputery w testach poboru mocy oraz emitowanego hałasu były:
- Prime95 – test small FFT’s
- Heaven Benchmark – API: dx11; Jakość: ultra; Teselacja: extreme; AA: x8, Rozdzielczość: 2560x1440p
Laptopy zostały natomia poddane 3-krotnemu przebiegowi opracowanej trasy w Cyberpunku 2077 na najwyższych grywalnych ustawieniach graficznych.
Metodyka testowa – użyte oprogramowanie oraz urządzenia
Do pomiarów zastosowałem następujące programy:
- MSI Afterburner w wersji 4.6.2
- RivaTuner w wersji v7.2.3.20686
- HWMonitor w wersji 1.43.0
- CrystalDisk Info w wersji 8.8.9
- CrystalDisk Mark w wersji 8.0.0a
- Prime95 w wersji v30.3, build 6
- Heaven Benchmark w wersji 4.0
Oraz następujące urządzenia pomiarowe:
- Sonometr VOLTCRAFT SL-100 – sonometr ustawiony na tryb „Fast”, zakres pomiarowy dBa oraz low, podawany najwyższy zanotowany wynik, pomiar dla PC w odległości 30cm od przodu obudowy, dla laptopów z „pozycji głowy”.
- Miernik zużycia energii elektrycznej VOLTCRAFT ENERGY LOGGER 4000F – komputer/zasilacz laptopa podłączony do miernika, a ten do listwy zasilającej, podawany najwyższy zanotowany wynik