Te same silniki, różne samochody – jak to możliwe?

Nawet podczas zwykłej przejażdżki do pobliskiego sklepu mijasz samochody różnych marek. Nieważne czy jest to Toyota, Ford czy Renault, z reguły w tego typu autach znajdują się najbardziej podstawowe jednostki napędowe, które nie przyprawiają nikogo o skok ciśnienia. Niekiedy jednak któryś z tych samochodów brzmi zupełnie inaczej, i mimo, że wygląda tak samo jest w nim coś innego. Tak jakby jakiś model posiadał ogromną moc zamkniętą w pospolitej “budzie”. 

BMW 750i i McLaren F1 mają te same silniki?!

Jeśli już jesteśmy w Niemczech i piszemy o Mercedesie, warto zajrzeć do konkurenta – BMW. Tak samo jak Mercedes Klasy S, tak i BMW Serii 7 to najbardziej prestiżowy model w gamie bawarskiego producenta. Wygodna i wielka limuzyna nie raz woziła w filmach głowę mafii czy innego bohatera. Zwłaszcza jeśli mówimy o starszych modelach BMW. Swego czasu w produkcji znajdował się model 750i, który pod maską miał pięciolitrową jednostkę V12 o mocy 300 koni mechanicznych. BMW pracowało w tym czasie nad sportowym modelem z serii 8, który miał nosić nazwę M. Niestety projekt nie wypalił, a 5,6 litrowy silnik o mocy 380 KM, który miał napędzać BMW 850 CSi pozostał bez “budy”. Tym sposobem trafił w ręce Gordona Murray’a, który jest projektantem McLarena F1. Murray tak zmodyfikował silnik, że ostatecznie miał pojemność 6,1 litra i generował 650 KM. Jednostka ta przeszła jednak bardzo dużo modyfikacji. Znajdziemy tutaj elementy wykonane z tytanu i stopu aluminium, zastosowano układ VANOS z czterema zaworami na cylinder. Z racji tego, że motor generował duże ilości ciepła klapy silnika zostały w całości pokryte folią z czystego złota. Mimo, że motor przeszedł dość spore usprawnienia, to dalej jest to jednostka BMW, która stosowana była w serii 7. 

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama